Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1080 ggr
Bjornen
9/4/09, 10:57 AM

Ekologisk lök

I helgens reklam annonserar Ica Maxi om ekologisk lök från Argentina. Varför sälja lök från andra sidan jorden som dessutom är gammal lök då de har vår nu. Den här tiden finns färsk lök från Sverige. Visserligen kanse i tidigaste laget för svensk slutskörd.

Vanlig lök säljs från Holland eller Nya Zeeland. Den holländska är mycket billigare.

Gå till butiken och skäll på deras inköpsrutiner.

Bojkotta den gamla löken.

Annons:
moondancer
9/4/09, 12:35 PM
#1

Jag försöker alltid att få tag i svenska varor, och om det inte går tar jag det som har transporterats kortast.

Det känns helt sjukt att lök ska transporteras så långt, speciellt om den är gammal som du säger.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

sissie
9/5/09, 10:51 PM
#2

Tycker också det är löjeväckande att över huvud taget sälja grönsaker som transporterats runt jorden när det finns på närmare håll. Däremot kan jag tänkte mig att köpa tex bananer och ananas även om de fraktats långt. De växer ju inte här. Tomater från holland är ok. Men lök från sydamerika? Det är väl att gå över ån efter vatten? Vare sig den är färsk eller gammal.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

batski
9/6/09, 1:01 PM
#3

Jag tycker också att det är skillnad mellan sånt som inte går att odla här  och sånt som faktiskt kan växa i vårt klimat.

ljushuvudet08
9/11/09, 4:22 PM
#4

Finns det inte folk som odlar lök ekologiskt här i Sverige?

moondancer
9/11/09, 9:13 PM
#5

#4 Efter en snabb googling kan jag säga " ja, det finns svensk ekologisk lök"  LÄNK

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
9/13/09, 10:09 PM
#6

Jag blir så besviken på matbutiker när jag ser lök från Nya Zeeland - lök från Holland kan jag gå med på, även om jag helst köper svensk - men att ta lök från andra sidan jordklotet känns vansinnigt.

Hur kan det vara lönsamt ens?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bjornen
9/13/09, 10:36 PM
#7

Det är nog riktigt lönsamt att nu köpa upp överskottspartierna innan de får färsk egen lök. Men lite märkligt att de ändå är mycket dyrare än den holländska och jag har kontrollerat kvalitet som är miserabel. Hälften av lökarna är knappt användbara.

Upp till toppen
Annons: