Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1154 ggr
moondancer
10/13/09, 1:08 PM

Kaniner=fjärrvärme

Aftonbladet skriver:

Tusentals kaniner skjuts varje år i Stockholms innerstad.

Nu avslöjas att djuren eldas upp och blir till biobränsle.

**-?Det är ju lika illa som att äta kött. Nej, ännu värre, säger Henrik Sundström, ordförande för Svenska vegetariska föreningen.
**

Läs mer här

Är inte detta ett stort slöseri med bra kött? Kanin går riktigt bra att äta. Eller är det bra ur miljösynpunkt?

Sedan kommer frågan på det som tas upp av Henrik Sundström i texten, hur rätt är det jämtemot vegetarianerna att få deras hus uppvärmda av brända djur?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Maria
10/13/09, 11:12 PM
#1

Stor djurvän som jag är så tycker jag ändå att detta är OK. Det är människan som är "roten till det onda" som oftast. Det är människor som tappat bort eller släppt ut tamkaniner från början.

Att ta tillvara på detta är ur miljösynpunkt bra.

Att det vimlar av kaniner som ingen ser till är en annan fråga att ta tag i.

Som vegetarian så kommer du sällan undan att djur har fått lida för din skull. Tänk alla mediciner, inplantat osv.

Hur många vegetarianer har inte någon stifttand eller inplantat t.ex?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
10/14/09, 8:29 PM
#2

Det jag tycker är värst är att de transporterades till Värmland för att eldas. Nog borde det finnas närmare ställen?

Sen tror jag nästan att det är bättre att röta för att framställa biogas än att elda för fjärrvärme. Fast kanske lite synd också att inte ta tillvara på köttet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

batski
10/15/09, 7:28 PM
#3

#1 Håller med om att det i stort sett alltid är människan som ställer till det. Tragiskt dock att det alltid blir djuren som sen får betala det högsta priset…

Upp till toppen
Annons: