Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 3442 ggr
moondancer
2009-10-01 00:13

Varg 2

Fortsättning på tråden Varg.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
rifla
2009-10-01 10:52
#1

Det taxelina skrev om att vad händer om vi slutar se till djuren i skogen för det är ju ändå viltvård vi jägare håller på med. Hyr man då mark av de stora bolagen och inte skjuter sin älgkvot då blir det böte och någon annan får ta över.

men nu tror jag väl att vi ska komma till en lösning i varg frågan. i vårt område med en triangel aria på ca 8 mil finns det ca 8 revir och säkert flera som inte vi vet med säkert att de är stationära.

Taxelina
2009-10-01 17:24
#2

#1 Hur många vargar beräknas finnas i ert område?

8 revir låter ju otroligt. Och då är väl det de märkta bara, eller…? Jag förstår verkligen er oro. Vad jag lärt mej så rör sej vargen ca 5 mil på ett dygn.

 Kan ni överhuvudtaget har djur på bete? Djurskyddslagen säger ju att alla djur ska ha tillgång på bete.

rifla
2009-10-01 19:00
#3

#2 vet ej hur många, några i stövar klubben gjorde en grov räkning på hela värmland och hur många revir som var kända och sådana som allmänheten vet om så kom de grovt upp till i år att sveriges kvot på 200 finns bara i värmland.

reviren fick vi veta på möte med grimsö i höstas. nog visste vi men inte trodde vi! här vet vi att det föds flera valpar.

Jo alla djur som ska och måste är ute, vi har haft förvånadsvärt få döds angrepp men desso mera kor på skogen av skrämsel.

Hundar har de tagit några sen 20 aug.

värst är det i torsby för där tar vargen baggar och får 500 meter från centrum.

Taxelina
2009-10-03 22:37
#4

Det låter som om allt gått överstyr och att det är för många koncentrerade på ett för litet område. Ska det nu finnas varg, och det ska det. Då måste det få en större spridning.

Hur blev det med förflyttning av vargen.? Det talades om att de skulle flyttas så de fick en spridning över hela landet.

corabora
2009-10-20 17:38
#5

#4 Jag hoppas personligen inte att det blir någon förflyttning av vargar eftersom jag tror att det skulle öka motsättningarna mot vargen. Det gäller både varg från ryssland och inom landet.

Det finns nog större chans att få acceptans för vargrevir om de får etablera sig på naturlig väg. Har de sedan fått sprida över fler områden borde det gå att minska beståndet i värmland och dalarna.

moondancer
2009-10-20 23:13
#6

#5 Dock är detta svårt i dagens läga, då det verkar på regeringen att dom tycker att 200 vargar är nog (vilket det givietvis inte är)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Taxelina
2009-10-21 00:12
#7

Jag tycker dom ska flytta ut vargen över hela landet.

Vadå öka motsättningarna?  .

Sätter man ut vargen över hela landet så får alla njuta av dom och se och höra dom på nära håll. Och så får alla smaka på hur det är att ha dessa vackra djur utanför husknuten. Det är väl ganska orättvist att bara en liten del av sveriges befolkning ska få ha dom.

corabora
2009-10-21 09:57
#8

#6 Försöker inte regeringen och SD bara vinna röster inför kommande val med sin rovdjurspolitik. Får se vad det blir för beslut idag. Med tanke på att jägarna inte kan hålla koll på skjutna björnar under jakten blir det troligen inte bättre om det blir jakt på varg.

#7 Synd att du alltid tror att du vet bäst och försöker svara med ironi men om du vill kan vi ligga på den nivån.

Förlåt borde kanske skrivit att motsättningarna mot varg kommer inte att MINSKA… 

Jag har inget emot att ha varg runt knuten, Vi har redan räv, björn och lo inom synhåll från köksfönstret. Det är inget etablerat revir hos oss ännu men det kommer vandringsvarg varje år. Fåren går inom "rovdjursstängsel" bekostad ur egen ficka, hönsgården är av industristängsel och är nergrävt ca 0,5m.

 Med tanke på att jägarna i 30 års tid har hänvisat till projekt varg som bevis för att vargen är inplanterad. Vilka konspirationsteorier kommer inte hittas på om vargen får hjälp att sprida sig.

Vilka ska bestämma vart vargen ska flyttas. Kommer jag få bestämma att jag vill ha ett vargrevir och flytta vargar till skogarna runt mig? Stora blir nog glada men vad kommer jaktlagen runt mig att säga (9 st varav de flesta bor i kringkomunerna och inte är lokalbefolkning)

Är det inte orättvist att bara delar av sveriges befolkning får njuta av jakten och viltvårdande insatser. Kanske borde jägarförbunden gå ut och försöka få alla i sverige att börja jaga, så att alla får njuta av denna underbara aktivitet.

Taxelina
2009-10-22 20:26
#9

Det blev jakt på varg. Hörde det på radion. Det talades även om import av varg från öst för att föra in nytt blod.

Det talades om att det finns så många som ca 260 vargar. Så det har gått fort de senaste åren.

Jag hurrar inte, för jag tycker om vargen.

Men ändå tycker jag det var ett sunt beslut. Med tanke på de människor som bor i de vargtätaste områdena.

De som får jaga ska stå som rovdjurs jägare.

Jag hade önskat ett särskilt vargprov och licens. Men det hela är väl inte över än så vi får se tiden an och se hur det utvecklar sej.

Tom-B
2009-10-23 18:14
#10

#8 Grävt ner hönsstängslet. Javisst, men det är väl inte för att vargen börjat dyka upp. Har ni inte räv inom området?

Jag har haft höns, bara ägg till hushållet, i alla mina dar som bonde, och alltid haft stängslet nergrävt. Men kanske inte så djupt, men istället vinklat en bit in i hönsgården. Just för räven.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Taxelina
2009-10-24 00:15
#11

Jag har lagt tak på hundgårdarna för örnens skull. Och så kan det ju ställa till lite problem om någon lokatt eller annat rovdjur skulle få för sej att försöka hoppa in. Och så har jag grävt ner nätet  och vinklat in det i botten av hundgårdarna och även lagt betongplattor längs med kanterna. Men det är mest ifall mina små vovvar skulle få för sej att gräva sej ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: