Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1124 ggr
[Stefan91]
10/6/09, 5:21 PM

Ett hållbart samhälle el. inte, att äta mer kött?

Det finns många som argumenterar för LCHF förespråkarnas sätt att äta som en del i ett ohållbart samhälle. Men det finns vissa studier, om än få, som visar på att man vist kan leva på att äta Jägarkost eller iallafall Paleolitisk* kost ur ett hållbart synsätt.

Och skulle vi då motsätta oss att stenåldersmänniskan åt magertkött så kommer vi än närmare Jägarkosten!

Se:

http://www.dnsy.se/_upload/lfm/presentationer/norder%20notprod%20på%20ranch%202006.pdf

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1852/LKT0534s2334_2334.pdf

Finns det fler som vet om fler studier kring "kött och ett hållart samhälle", skicka gärna länken på medelande eller i gästboken.

Mvh Stefan Sandberg

*Paleolitisk kost = Stenålderskost

Annons:
moondancer
10/6/09, 10:33 PM
#1

Intressanta länkar, jag ska läsa dom lite mera noggrannt imorgon (när man är lite mer vaken)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
10/7/09, 10:56 PM
#2

Nu har jag inga länkar till studierna, men LCHF:arnas argument (jag är en av dem) är att djuren ska beta gräs. Det ska alltså inte födas upp på spannmål. Spannmålsuppfödning medför konstgödning, genmanipulation, skövling av regnskog osv. Dessutom är det idiotiskt att ge djur - som klarar sig på gräs - dyrt foder.

Man kan föda upp djur på marker som inte lämpar sig för odlingar. Omega-3 halten blir hög, och människor kan bara tillgodogöra sig animalisk O-3.

Co2 problematiken försvinner (om man nu tror på den) eftersom spannmålsodling släpper ut enorma mängder co2 i form av gödning, transporter, maskiner osv. (risfält även metan som är mycket värre).

Man äter mindre om man äter proteiner och fett, och man blir inte tjock, och sjukdomar som diabetes uppstår i mindre skala (om alls).

Men A och O i detta resonemang är alltså att djuren äter gräs!!

Jag tjatar om detta eftersom jag vet av erfarenhet att det kommer en massa kommentarer och länkar om "varför ska man ge djuren mat som människorna kan äta".

De kommer ändå, men kanske någon kan förstå konceptet….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Stefan91]
10/8/09, 1:28 AM
#3

Tack. :) Det är ju det jag menar, ju naturligare vi gör det för djuren desto bättre kommer de att må men även vi då köttet blir mer naturligt för oss.

Här kommer 6st studier/artiklar till om ekologiskt och hur maten påverkar miljön.

Mvh Stefan Sandberg

Upp till toppen
Annons: