Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1951 ggr
moondancer
2009-10-13 13:02

Älgstammen och älgjakten

Expressen skriver:

**I går började älgjakten i södra Sverige. I norr har den pågått en månad, och nu drar den i gång också söder om Dalarna och Hälsingland.
Trehundratusen jägare, skyttar och drevkarlar, kungar och hemmansägare, myllrar ut i skogarna för att fälla drygt åttiotusen älgar.
Och när allt är över om några månader kommer jaktlagen att ha slaktat elvatusen ton rött, magert och absolut klimatsmart kött, värt ungefär en och en halv miljard kronor.
Det motsvarar två procent av den totala köttkonsumtionen i Sverige.

**Läs mer här

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Taxelina
2009-10-14 16:39
#1

Det var en väldigt intressant läsning.

Anders 50
2009-10-14 20:13
#2

Här kan man inte skylla skogsbolagen för den förestående ökningen av älgstammen. Boven i dramat är stormen Gudrun som gjorde så att älgarna har, och kommer att få, massor med föda några år framåt.

I viss mån har vi jägare också lite del i ökningen, i och med att vi nu genom att skjuta "rätt" djur, börjat få bättre kvalité på stammen som gör att fler kor får dubbelkalv.

Men vi är beredda att höja avskjutningen, och det kommer att gå lättare nu när vi i älgskötselområdena själva bestämmer hur många älgar vi ska skjuta.

Och jakten har hittills gått bra, och det är långt till söndag kväll!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2009-10-15 21:59
#3

#2 Då får man grattulera till jaktlyckanSkrattande Här har det gått trögt. Det har setts många men man har inte kommit åt ännu.

Anders 50
2009-10-15 23:24
#4

#3 Tack för det!  Idag började vi på ett nytt ställe, och efter mycket "tittande" på olika älgar så hittade vi dem som skulle skjutas. Det blev en pinntjur, två kalvar och en kviga.

Två vuxna och fyra kalvar har vi kvar här, och det ska nog gå bra. Här är gott om dubbelkalv och de verkar större än vanligt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
2009-10-16 00:46
#5

Låter bra att ni har gott om älg, vid sommarstugan har stammen varit väldigt liten några år, och först nu verkar den ha repat sig.

Får hopas dom här veckorna går fort så man vågar sig ut i skogen igen. Jobbigt att fotografera när man riskerar att bli skjuten eller utskälld för att man är ute i "deras" skog. Tur att det finns trevliga jägare också

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2009-10-16 18:56
#6

De flesta är nog trevligaObestämd

Men ibland har det kommit personer som är väldigt otrevliga mot oss och då får dom ju samma bemötande tillbaka. Trevligare om alla kan samsas.

Många är arga på jägarna som tar över skogen under några dagar då det är som mest intensivt. Men om man tänker efter så har dom ju resten av året att vara där hur mycket dom vill. Att plocka bär, svamp, motionera med mera.

Men jag måste hålla med om att det känns lite olustigt att gå i skogen om man vet att det finns jägare där. Inte för att jag är rädd att någon skjuter på mej. Men om kulan skulle råka gå i en sten och gå fel, det är det läbbiga. Så för att inte utsätta mej för det har jag god kommunikation med gubbarna och en mycket färgglad mössa.

Annons:
moondancer
2009-10-16 22:38
#7

#6 Är orolig, då min far har varit nära att träffas en gång (kula träffade träd, en bit framför honom),,,

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2009-10-22 11:11
#8

hur pass miljövänlig är jakten? Allt detta bly som öses ut i naturen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

rifla
2009-10-22 13:37
#9

#8 blyet stannar för det mesta i bytet!!

Magi-cat
2009-10-22 13:47
#10

förutsatt att det hamnar där …….har läst om att en del fåglar far väldigt illa av bly (från jakt) men har tyvärr glömt hur det var och var det var och vilka fåglar……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

corabora
2009-10-22 15:02
#11

#10 Här är en artikell om havsörn.

Magi-cat
2009-10-22 16:06
#12

just den var det ja!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

svartgronabrigaden
2009-10-22 16:32
#13

Jo. Hur var det nu med viltvården?

Jakt fyller ingen funktion i avseende för "viltvård" - eller miljön i sin helhet - inte utifrån det mänskliga perspektivet. Vad man istället bör lägga tonvikt på, är anpassa mänskliga samhällen till mer ekologiskt hållbara - på sådana vis bevara en rik natur samtidigt som mänsklig aktivitet kan fortsätta.

Problemet ligger hos människan; inte älgarna.

Annons:
Taxelina
2009-10-22 20:18
#14

 Det mesta blir ju kvar i bytet som "rifla" säger. Det ser man ju när man tar reda på djuret. Jag blev väldigt förvånad när jag hörde det här.

Men därimot kan jag tänka mej att en del hagel faller i sjön under sjöfågeljakten. Men där  använder dom ju stålhagel. Här gör vi det i alla fall.

Magi-cat
2009-10-22 22:05
#15

….men faktum kvarstår, någon dräller iaf tillräckligt mycket bly omkring sig för att det ska vara dåligt för havsörnarna….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

moondancer
2009-10-22 23:25
#16

#13  Då Sverige har en liten rovdjursstam skulle det inte gå om man inte hade någon jakt på älg, eftersom att det då inte blir någon märkbar predation/begränsning av älgstammen. Älgjakt är till stor del bra ur ett ekologiskt synsätt som det ser ut nu.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
2009-10-23 18:44
#17

#13 men all jakt har med viltvård att göra. det har med cykeln eller runda cirkeln att göra.

jagar man inte räv då får de skabb och dör en hemsk död, och det sprider sig till lodjuren och vargen. Räven äter upp 45% av alla rådjurskid. tar de flesta markruvande fåglars ägg.

Likaså med grävling. man kan äta grävling med så den är ju ur matsynpunkt ok med.

sen alla som jagar dödar ju inte bara..utan tex tar ur djuret i skogen så småfåglar och andra djur får mat.

som jägare har man ett stort ansvar för sitt vilt inte bara älg utan alla djur i skogen, det ska fällas aspar på hösten så älgen och rådjur och smådjuren har att äta, det ska odlas fodermärgkål till viltet, det ska matas när kylan är för stark på våren så mammorna kan föda sina barn.

som skogsbrukare och markbrukare och jägare, kan jag nog påstå att älgjakten en vecka är det minsta vi gör. allt vi gör är för det ekologiska cirkeln.

Anders 50
2009-10-23 22:05
#18

#15 Tänk på att studien gällde mellan 1981- 2004, och det framgår inte inom vilka år de blyförgiftade örnarna påträffades. Mycket har hänt på ammunitionssidan sedan 1981.

Sen håller jag inte med om att det "öses" ut en massa bly i naturen av jägarna. Det som jägarna råkar lämna är som en fjärt i rymden mot alla telekablar (i bly-hölje) som ligger nedgrävda i jorden kors och tvärs här i landet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2009-10-24 00:21
#19

#18 Jag håller med dej.

Jag kan inte komma på något som stämmer in på det #15 säger. Vore det så skulle jag hålla med, men jag hittar inget rätt i det som påstås.

Användningen av amunitionen har ju förändrats genom senaste åren. Det är ju mycket stålhagel som används nu. Och kulan sitter för det mesta kvar i djuret.

Anders 50
2009-10-24 00:45
#20

Och för att återgå till ämnet, så tar det på älgstammen. Gott om älg på alla ställen jag jagat och trots att många älgar passerat för att de ej varit skjutbara, så har många fler fällts än förra året.

Det verkar som jägarna börjar hitta en avskjutningsmodell som ger resultat.

Men efter morgondagens jakt så blir det 2 veckors paus ?  jobbet kallar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Sukram
2009-10-24 01:29
#21

#17 nja just rävjakt är en jakt som inte alls påverkar rävstammen nämvärt. Alla rovdjur är bottom-up kontrollerade som det heter inom ekologin dvs att antalet bytesdjur avgör hur många rovdjur det kan finnas. Rovdjur kan aldrig bli "för många" för det skulle väldigt snabbt regleras i naturen då bytesdjuren skulle minska kraftigt och rovdjurens reproduktion skulle minska pga födobrist. Min lärare i viltekologi hade forskat på just räv i över 20 år och var samtidigt passinerad rävjägare och hade förmodligen jagat ännu längre. Eftersom dödligheten bland rävar under 1 år är såpass hög så har jakten i stort sett ingen effekt alls jämfört med om man hade låtit bli och låtit naturen ha sin gång. Men han tyckte det var en väldigt trevlig jaktform så han försvarade den ur rekreationssyfte.

Jägarorganisationerna brukar däremot vara duktiga på att motivera sin jakt oavsett om den egentligen påverkar något eller ej.

tommy1
2009-10-30 20:33
#22

#21 Och jaktmotståndarna brukar (är) duktiga på att förklara att jakt inte behövs.  Flört

corabora
2009-11-06 13:03
#23

Jag har pratat med några som jagar älg i runt Ockelbo och de säger att älgarna verkar mer nervösa nu än tidigare år. Hundarna har svårare att ställa älgen. Är detta ett resultat av att älgstammen under ett flertal år har levt med vargar eller är det en tillfällighet?

Ni som jagar i eller i närheten av vargrevir finns samma tendenser även på andra håll?

Anders 50
2009-11-06 20:07
#24

På marker där jag har jagat har inte märkts mer sken-älgar än vanligt p.g.a. varg. (De gånger man hittat nån älg där) Tror inte älgen är mer skenbenägen för vargen än för en älghund.

Anser mer att det kan vara förekomst av björn som är orsaken till att älgarna vill skena, så har det märkts där jag jagat på vissa ställen i Jämtland.

Här i Småland märks det på rådjuren när lodjuren är och hälsar på. De blir väldigt oroliga och dreven går rakt ut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
2009-11-06 20:22
#25

här märks det klart och tydligt att de skenar mera och absolut inte stannar. sen drivs de ihop i flockar och det är inte vanligt med flera tjurar tillsammans med både kor kvigor och kalvar. tomt i flera områden och mycket i andra. men det innebär inte mera älg..

mkt svårt för hundar att göra ett bra arbete idag. sen vill man inte släppa heller.

sålde en älghund denna vecka. han behöver jaga mer än vi kan erbjuda. mkt jobbigt beslut. men vargen har tagit över här.

marinelady
2009-11-14 02:10
#26

Och jag gjorde en investering och köpte 12 kg av detta magra miljövänliga kött :) mycket billigt och bra :D

moondancer
2009-11-14 21:47
#27

#26 Älgkött är riktigt mumsigt också

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: