Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1778 ggr
moondancer
10/21/09, 11:42 PM

Klartecken för jakt på varg efter nyår!

Aftonbladet skriver:
Beslut i dag: Licensjakt tillåts - och vargarna får inte bli fler än 210

Vargen river upp känslor i riksdagen.

Men en majoritet ställer sig bakom regeringens förslag om att tillåta licensjakt och plantera in ryska vargar för att göra den svenska stammen sundare och starkare.

**Licensjakten kan vara i gång redan efter nyår.
**

Läs mer här.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
10/22/09, 3:05 AM
#1

Jag trodde att 200 bara var ett delmål påväg till 500? (Vilket är det antalet individer som behövs för att få en genetisk stabil population så som det ser ut idag).

Jag tycker det verkar för tidigt för liscensjakt och undrar om det verkligen kommer hjälpa mot tjuvjakten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

corabora
10/22/09, 12:37 PM
#2

Är det någon som vet hur jakten ska gå till? En del säger att det ska bli

1/ Utökad skyddsjakt

2/ Att individer som är ointressanta för populationen ska tas bort

3/ Att det ska bli licensjakt.

Hur ska de lösa det med inplanteringen av varg, kommer det ske i smyg eller tänkte de ha folkomröstning i varje område?

rifla
10/22/09, 1:36 PM
#3

det är bara att vänta och se vad som händer, om det händer.

Taxelina
10/24/09, 12:23 AM
#4

Intressant blir det i alla fall.

Men det är ingen ide att spekulera i vad som kan hända, för då blir det bara fel. Vi får se tiden an.

corabora
11/6/09, 2:10 PM
#5

Är det någon som ska gå på Svenska jägareförbundets seminarium om vargjakten och kan rapportera därifrån?

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media/Press/Vargavinter--ett-seminarium-om-den-kommande-vargjakten/

rifla
11/6/09, 8:18 PM
#6

ja det tror jag vi ska..båda två..

Annons:
moondancer
11/6/09, 9:40 PM
#7

Har tyvärr inte möjlighet att ta mig dit

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

corabora
12/2/09, 12:03 PM
#8

#6 Var ni dit och kan göra en kort rapport?

rifla
12/3/09, 10:39 AM
#9

vi var på ett annat föredrag om hur vi som eftersöksjägare ska göra. och det var lika intressant som malmas(dit var en vän)

Det blir licensjakt som på björn och lo och det blir ca 20 vargar som ska skjutas. och att utbilda jägarna blir inte lätt för han som kan har livit hotat och stoppad på olika föredrag han haft.

Så nu är det upp till var jägare själv att göra ett bra jobb.

Och jag tänker inte släppa mina hundar igen på ett eftersök på vilt pga vargen. Vargen kan ta viltet som blivit trafikskadat.

Det är inte det lättaste att få hur man känner och moralen att gå ihop. Jag vill inte ha onödigt lidande på djur efter trafikolycka. men jag vill inte heller ha en död hund när jag söker efter dom heller.

Så jag tror att någon annan än oss jägare får ta hand om eftersöket framöver.

corabora
12/3/09, 12:26 PM
#10

Har inte jägarförbunden de senaste åren haft olika kurser i vargjakt? Har de hållits av personer som inte vetat vad de pratat om?

Med tanke på att de pågått skyddsjakt på varg i flera år så måste det finnan mer än en person som kan hålla utbildning.

Eftersom det tydligen är svårt att skilja en björn från en järv (visst var det en sådan som blev skjuten under årets björnjakt?) så måste det vara ännu svårare att skilja på en genetiskt viktig varg mot en genetiskt oviktig varg. Hoppas att alla jägare är medvetna om att om de skjuter någon av föräldrarna i familjegruppen finns det en risk att hela gruppen splittras och sprider sig i ett större område.

Misstänker att åklagarna får många utredningar att ta tag i efter vartgjakten.

Sedan undrar jag varför jakthundar måste släppas för att kunna arbeta. När vi spårar med våra hundar får de gå i lina och nosen fungerar då ocksåFlört

Hur blir det med eftersöket om en varg skadeskjuts under jakten?

rifla
12/3/09, 9:54 PM
#11

har man en stånd hund och man spårat flera km i lina så släpps den för att leta upp djuret så att jag på avstånd kan se och skjuta. visst kan man spåra ända fram med lina men det föredrar inte jag för man skrämmer oftast djuret mera då och det springer iväg och blir mera lidande pga det.

Taxelina
12/4/09, 5:32 PM
#12

Man kan även släppa hunden som går i kapp det skadade djuret och tar ner det.

Jag håller med "Rifla" angående eftersök då jag har gått kurser och även varit med och utbildat.

 Jag har en bekant som gör natur och jaktfilmer. Han och kamera killen var i ryssland för att vara med på varg jakt. Ryssarna bara skakade på huvudet när dom berättade vad sverige höll på med.

Om jag har förstått rätt kan även sverige ta in nytt vargblod för att få ner inavels graden. Rätta mej om jag har fel.

Anders 50
12/5/09, 12:25 AM
#13

Ska man gå ikapp och avliva en älg med en benskada, så lär man få motion! Och ha gott om tid! Där behövs en löshund som ställer älgen så man kan avliva den. 

Jag tror att vargjakten kommer att gå bra, enligt länsföreningen här så finns det folk, även icke-svenskar, som kan ge råd om hur jakten bäst genomförs.

Och de två vargarna med de för vargstammen bästa generna kommer att skyddas genom att ett stort område avlyses från jakt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
rifla
12/7/09, 7:56 PM
#14

ja #13 det är då ett som är säkert. det spårades efter en älgkalv i 8 tim i hällregn men den fann inte att hitta, vad enklare det vart att släppa och varit flera att gå. Man ser på hunden att den undrar vad vi håller på med, den vill vara lös och göra sitt jobb. dagen efter hittades ingen heller. detta kommer att bli en vardag nu framöver att trafikskadade djur lider i onödan pga att eftersök inte kan göras på korrekt sätt.

Vi ska på fortbildningskurs under veckan och denna frågan kommer att vara den heta potatisen hos polisen eftersom det är dom som håller efersöks utbildningen vi ska på.

Upp till toppen
Annons: