Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1786 ggr
Sehvrin
2009-10-26 00:44

Tätortsnära natur försvinner

Jag blir så besviken på kommunpolitikerna i den stad där jag växte upp, Nässjö. Just nu håller en utredning på för ett nytt industriområde utanför stan och ett av de områderna som anses mest intressant för exploatering är Träslända, ett tätortsnära naturområde.

Detta område är väldigt populärt för promenader hos Nässjö-borna och det är dessutom ett kulturområde med historia från 1500-talet (minst). De boende i detta område kommer tvingas att flytta och deras gårdar jämnas med marken.

Och detta är inte ett unikt scenario: Allt mer tätortsnära natur försvinner, trots att både scolialdemokraterna och moderaterna har på sin agenda att värna om den, då det visat sig vara bra för människors hälsa.

Så: Varför händer inget? Varför försvinner allt mer tätortsnära natur? Finns det inget som är viktigare än pengar för kommunerna? Borde de inte värna om invånarna och deras intressen, inte bara industriernas intressen?

Jag blir bara så besviken på min fd hemkommun (som jag fortfarande ser som hemhemma).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Halvdansken
2009-10-26 13:53
#1

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i det området, men vad är alternativet? Om städerna ska expandera och arbetstillfällena bli fler, så måste man ju bygga nånstans.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
2009-10-26 16:52
#2

#1 Det finns andra förslag, men där man anser att läget är sämre för industrierna. Jag tycker dock att man bör prioritera den tätortsnära natur som folk utnyttjar nu och inte att ett område "ligger fördelaktigast med hänsyn till väg och skyltläge och har högst attraktivitet för företag".

Visst måste en stad få expandera, men jag tycker inte det ska ske på bekostnad att man avskärmar dess invånare från friluftsmiljö.

Är man intresserad av det här specifika fallet så kan man läsa detta fyra sidor långa dokument.

Men detta är som sagt inte det enda ställe liknande saker händer på, så jag hör gärna andras åsikter och tankar om själva principen (att prioritera industrier/annan infrastruktur framför tätortsnära natur) också.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
2009-10-26 23:27
#3

Bland världens bästa livsproducerande marker, d v s Skåne, håller på att bebyggas. Vettigt? Knappast. Snarast idiotiskt.

Skall Humlegården och Kungsträdgården (i Stockholm) bebyggas. Naturligtvis inte. Men minns Almbråket i Kungsträdgården på 70-talet (?). Där var det nära att naturen fick stryka på foten för en tunnelbana.

Håller helt mned Sehvrin. Kommunpolitiker ser inte längte än näsan räcker (och att bli omvalda).

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
2009-10-27 08:28
#4

är väl tyvärr oundvikligt. vi som bor på landet och nya generationer tvingas ju ibland att flytta till städerna för att få jobb och för att det inte går att leva på näringen som man förut gjort. börjar se en trend vändning där och att fler försöker med djurhållnig med mera men vissa faktorer gör det ibland omöjligt med det med.

Lill-Kisse
2009-10-27 22:29
#5

Varför så uppgiven? Gör som alla andra, som har lyckats stoppa illa genomtänkta projekt. Du är väl inte ensam om att promenera ofta i fin natur eller uppskatta kultur och historiskt intressanta områden? Man går samman och protesterar. Ta hjälp av vetenskapsmän och experter som kan ge tyngd åt era argument för ett bevarande.

Det är ren nonsens att påstå att inget händer etc. Exemplen på att protester givit resultat är många. Ta reda på era rättigheter och möjligheter. Man kan agitera, demonstrera, skriva i tidningar, lämna in protestlistor, driva igenom en folkomröstning i kommunen m m.

Sehvrin
2009-10-27 22:54
#6

#4 Om fler människor flyttar till stan, är det då inte ännu viktigare att bevara tätortsnära natur?

#5 Hade jag bott i Nässjö hade jag gjort det, men nu bor jag 13 mil därifrån i Linköping. Däremot så vet jag att det finns folk som kämpar för området, så helt hopplöst är det inte. (Att jag låter så uppgiven kan bero på att jag i samma veva fick reda på andra knäppa beslut som kommunen gjort, det mesta av det andra var dock inte knutet till miljön)

En tragikomisk sak med det hela är att Nässjö kommun nyligen gav ut en guide till naturen som är knuten till staden och där fanns Träslända med. Man kan ju undra vad de tänkte med då…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Lill-Kisse
2009-10-28 20:41
#7

#6 Onödigt att sitta och undra över sånt man kan få svar på. Skriv och fråga. Vidarebefordra svaret till de som är i Nässjö och kämpar. Klipp också ut den två sidor långa artikel i dagens DN, tror jag att det var, om värdet av skog och skicka över den också.

Kontakta geologer och naturgeografer på närliggande universitet och uppmuntra dem att ta en titt på det skogsområde du vill ska bevaras. De experterna kan säkert hjälpa till med tunga argument. Har du tur, kanske det redan finns en undersökning, som visar att just detta område måste bevaras. Annars kanske det är läge att passande forskare uppmuntras att göra en sådan undersökning.

Upp till toppen
Annons: