Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 2020 ggr
moondancer
11/28/09, 1:43 PM

"Jakten är Sveriges största djurskyddsproblem"

_Aftonbladet skriver:

_Jakt är Sveriges största djurskyddsproblem. Långt mer än en miljon däggdjur och fåglar dödas av jägare varje år i vårt land. Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande. Under älgjakten skadskjuts 14 procent av djuren, mer än 10?000 älgar, varje år. Trots eftersök med hund kan älgen få lida en längre tid innan den avlivas.

Läs mer här
_________________________________________________________

Vad tycker ni om vad debattartikeln har att säga?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Druke
11/29/09, 3:15 AM
#1

Frågan är vad som skulle hända med skogen om vi inte sköt älgarna nu när vi varit så duktiga och gjort oss av med älgens naturliga fiender…

Maria
11/30/09, 10:05 PM
#2

Denna artikel är författad av Hans Ryttman som är ordförande i Jaktkritikerna och medlemmen Christina Lindberg. Därför ska man nog räkna med lite vinklade åsikter och rapporter.

Däremot så oavsett författare så är det ett problem som måste tas på allvar och kunna diskuteras för det ligger säkerligen en hel del sanning i det hela.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moondancer
11/30/09, 11:02 PM
#3

#2 Absolut att man ska räkna med vinklade åsikter, det är svårt att inte ha sådana inom jaktfrågor oavsett om man stödjer jakt eller inte.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
12/5/09, 12:45 AM
#4

Läste deras artikel i AB. De kör sitt race nu igen med siffror som man får ta med en stor nypa salt.

Man kan ju fundera på vad en skadskjutning är, en älg faller inte alltid i skottet, är den då skadskjuten tills den faller? En undersökning för nåt år sedan visade liknande siffror, att 10-15 % av älgarna gick en kort sträcka efter skottet innan de föll.

Vems fel är det att rävskinnen inte är värda att ta tillvara?

Jag har varit och lyssnat på dessa personer och de har inte mycket till övers för jakt.

Fast Christina Lindberg var väldigt trevlig i yngre dar!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
12/7/09, 8:01 PM
#5

jag tror nog att i år får det bli en grävlingsmatta och ett överkast av räv.

Men vi har i flera områden nu haft problem med rävskabb och det har smittat lodjuren och nu vargarna. så rävar är det just nu för många utav och behövs jagas mera.

Och jag vet att man inte kan utrota räven för den är så revir bunden att när hanen eller stor tiken dör kommer många nya till reviret.

moondancer
12/7/09, 10:55 PM
#6

Själv tror jag att skinn skulle kunna säljas till folk inom lajvande och historical reenactment. Jag vet att jag skulle behöva räv till vikingastriden (finns mycket kul man skulle kunna göra av det)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
12/7/09, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag lät sy upp en väst av några av de finaste rävskinnen för några år sedan, efter att det inte gick att sälja dem.

Nu tar jag bara tillvara de bästa skinnen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
12/7/09, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
12/7/09, 11:08 PM
#9

Snyggt! Ser varmt och fluffigt ut

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
12/7/09, 11:12 PM
#10

Men kanske inte bra att ha på rävjakter!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
12/7/09, 11:41 PM
#11

Det gör nog jakten mer spännande Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
12/8/09, 1:09 AM
#12

Frågan om skadskjutning.

Självfallet försvarar jag inte skadskjutningen.

Man skall som jägare känna så stort ansvar, att man gör allt man kan för att minnimera skadskjutningen. S k Slängskott, som nämns i artikeln, borde man naturligtvis inte ägna sig åt.

Tyvärr händer ändå olyckor, och här, liksom inom de flesta områden, finns oseriösa utövare.

Men hur ser det ut när naturen själv får sköta det naturliga urvalet. Den som inte vet, kan sätta sig framför TV:n och se hur de olika kanalerna fullständigt frossar i att visa hur lejonet fäller en antilopp och börjar rycka stora bitar ur låret innan djuret är dött. Man kan nog med fog förutsätta att en vargflock också tar sig en och annan smakbit av sitt byte, innan detta på ett eller annat sätt avlider.

Så, om man skall välja mellan två onda ting, så lär nog jakten trots allt vara mer human, än när naturen själv sköter det hela.

Artikelförfattarna borde alltså propagera för att förbjuda naturen!

Men, när man läser till Jägarexamen, bör naturligtvis detta med skadskjutning noga poängteras. Och annan information bör ju också kunna göras direkt ut till jaktlicensbetalaren

Självfallet skall allt göras för att minimera skadskjutningen.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
12/8/09, 1:21 AM
#13

Hur ser det ut när man väl har jaktlicens? Kontrolleras det om en jägare kan vad han ska efter några år? Eller är det så att när man har fått en licens så har man den livet ut?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
12/8/09, 1:27 AM
#14

Det är inga efterkontroller (Så vitt jag vet). 

Jag har aldrig vare sig blivit tillfrågad om mina kunskaper, eller behövt visa något intyg från Jägarexamen. Dessutom är det så att jag tillhör den gamla jägarkåren, som aldrig behövt ta någon Jägarexamen. Men dels har jag tagit den frivilligt, dels har jag slutat jaga sedan ett antal år.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
12/8/09, 7:04 PM
#15

Några efterkontroller av nyutbildade förekommer inte, och du har dina eventuella vapenlicenser livet ut, såvida du inte hittar på några dumheter eller drabbas av någon sjukdom som gör dig olämplig att ha vapen. Däremot kan du få en kontroll på hur du förvarar dina vapen och ammunition.

Och visst får eleverna lära sig var man ska placera ett dödande skott, vi skjuter bl.a. på tavlor där baksidan visar de olika organens placering, och går igenom vad som händer vid en dålig träff. Under utbildningen tränas det mycket både med hagel och kula.

Jag har i många år upplåtit mina jaktmarker och varit "fadder" till killar och tjejer som går jägarutbildningen eller som klarat examen och behöver prova på jakt i verklighet. Och jag blir alltid lika glatt överraskad över deras skjutkunskaper och förklaringar till varför ett skott inte avlossats.

Men förr eller senare kommer det dåliga skottet även för dem, ingen är så perfekt att han inte kan göra ett misstag. Och då gäller det att kunna göra ett bra eftersök.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
12/8/09, 7:14 PM
#16

När lagen om eftersökshund kom, var det ett stort steg frammåt i den etiska delen av jakten.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
12/8/09, 9:20 PM
#17

Det känns lite läskigt att det inte sker någon uppföljning av licensen. Det är ju dödliga vapen, så man skulle kunna tycka att man skulle få genomgå ett test vart tionde år eller något sådant, för att se att folk fortfarande gör rätt och att det fortfarande kan skjuta. (Tycker det är precis lika läskigt att det inte sker en liknande uppföljning när det gäller körkort. Väldigt gamla människor som knappt kan se kan fortfarande köra runt i trafiken, vilket är farligt både för dom och deras medtrafikanter)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
12/8/09, 9:35 PM
#18

När det gäller kulvapen så gäller det i så gott som alla jaktlag numera att man måste avlägga ett skjutprov för att få delta i jakten.

Jag är skjutledare på jaktskyttebanan och där är full fart med träning inför älgjakten och uppskjutning för de olika kraven som jaktlagen har.

Många jaktlag hyr banan själva och har egna träningar.

Detta med övningsskjutning har ökat mycket de senaste åren.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
12/9/09, 9:56 AM
#19

Ja här får man inte jaga om man inte skjutit brons på skjutbanan. jaktlaget ordnar 3 skjutdagar och då ska man visa upp godkänt eller skjuta godkänt…

Det är detta som är kul tycker jag..när ingen jakt är tillåten så står vi på skjutbanan och skjuter duvor och grisbanan med 22 och älg och björn..

Många klagar på att det är dyrt…….då kanske man inte ska jaga..

Sehvrin
12/9/09, 11:18 AM
#20

Synd att det inte finns nån officiell uppföljning på liscensen, men bra att det verkar vara många jaktlag som har egna skjutprov Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
12/9/09, 11:51 AM
#21

Det där med brons på skjutbanan innan älgjakten hade vi i mitt jaktlag också. Där var jag även jaktledare, och det var det första jag frågade om första jaktdagens morgon.

I och för sig trodde jag på deltagarnas ord. Jag kollade inte mot något skjutresultat. Något gott om sina medmänniskor skall man väl ändå tro.

Detta var något som så smånongom infördes. Det fanns ingen tanke på detta när min jaktbana påbörjades för mer än 50 år sedan.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Taxelina
12/9/09, 6:47 PM
#22

 Vi har också fadderjakter här. Och läger där vi lär ut säker vapenhantering, eftersök, övningskytte på bana på älg och går även jaktstigar. Och annat smått och gott.

 Ni som inte vet vad en "jaktstig" är. Det är en tävling där man går en stig med flera pass där man skjuter på fågel, mård, räv mm av plåt som kommer farande  på en lina med blixtens hastighet och som man ska få flera hagel i. Det är en väldigt populär gren att utöva under sommar halvåret och jätte bra träning inför jaktsäsongen. Det tävlas mycket även på "skeet" och "trapp" Svin dyrt, men det är det värt.

Tom-B
12/9/09, 6:56 PM
#23

Men en kastare för lerduvor är inte dyrt. Behövs bara att man är två, en kastar - en skjuter, och ett säkert ställe att vara på.

På gården i Skåne, som jag hade, fanns en liten lerduvebana, där kastaren kunde monteras fast. Där var vi ett gäng, som hade trevligt och övade, en gång i veckan.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Taxelina
12/9/09, 7:03 PM
#24

#23 Vi har en kastare och brukar hålla till på våra trädor. Vi brukar också samlas några stycken och tävla lite sinsimellan. Det som är dyrt i längden är ju all amunition. Men det får man ta. Jag brukar sköta kastaren och resten av familjen (4) står för skotten.

Upp till toppen
Annons: