Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 2489 ggr
Taxelina
12/9/09, 6:57 PM

Vargkontakt

 Jag har kopierat den här artikeln från tidningen Jakt&Jägare. Det gick inte att länka.

Mikaela var nära att klappa vargen

Av Dan Törnström

2009-11-15

När Mikaela Parath Larsson på Hammarkullen i Göteborg skulle vända sig om och klappa en hund fick hon en chock. Där stod en varg på en armlängds avstånd. Mikaela höll på att packa en bil när hon såg en hund dyka upp ur ögonvrån.- När jag vänder mig och ska klappa hunden så var det ingen hund. Det var en varg. Jag trodde jag skulle skita ner mig! säger Mikaela till Sveriges Radio Göteborg.
De båda stod och tittade på varandra på en armlängds avstånd i flera minuter och när vargen gick iväg följde Mikaela försiktigt efter. Hon berättar att hon var rejält rädd och skakade flera minuter efter mötet.

Annons:
Taxelina
12/9/09, 6:59 PM
#1

Sammtidigt som jag skrattade när jag läste artikeln, så undrar man ju hur skygga dessa vargar är igentligen.

Maria
12/9/09, 9:58 PM
#2

Vilken upplevelse. Jag får säga att lite avundsjuk blir jag…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moondancer
12/9/09, 10:16 PM
#3

Oj, nu blir jag avis. Snacka om att den hade blivit fotograferad.

har jag kameran med mig handlar det alltid om bilderna först, sen klickar min biolog-hjärna igång. Någon stans efter det kanske jag reagerar över att det är ett rovdjur som kan vara farligt för mig.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
12/9/09, 11:18 PM
#4

#3 Jag tänker nog likadant som dej. Jag är en riktig fotonörd som ser allt i fotomotiv. Och hundmänniska. Jag skulle haft samma reflexer som tjejen, tills jag sett vad det igentligen var.

Tom-B
12/11/09, 7:49 PM
#5

# 1. Förmodligen är det bilen som gör att vargen inte uppfattar att hans motståndare Människan finns där. Och också därför vargen står kvar, för den fattar inte sammanhanget bil-människa.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

batski
12/16/09, 9:43 PM
#6

Fett avis här!!!

Annons:
Tom-B
12/16/09, 10:08 PM
#7

Batski!

Nu får du översätta så att även en åldersman förstår svenska nyspråket.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

batski
12/16/09, 10:32 PM
#8

Oj sorry! Jag menade bara att jag blev väldigt avundsjuk Skäms

Tom-B
12/16/09, 10:39 PM
#9

Inget att be sorry för. Även jag måste lära mig. Och det var ju ganska solklart egentligen. Med lite eftertanke!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

batski
12/16/09, 10:42 PM
#10

Tungan ute

rifla
12/17/09, 11:18 AM
#11

ja man kan se dom rätt ofta här..och jag kan säga att visst är de maffiga och underbara att titta på. skräckblandad förtjusning. Men det stannar där för vi har verkliga problem med dom. och då menar jag mycket.

batski
12/17/09, 2:01 PM
#12

Problem?

ljushuvudet08
12/19/09, 7:39 PM
#13

Rifla vill förstås dra upp alla jägares favoritargument mot rovdjur:"de tar vårt jaktbyte". Jag kan inte se var problemet ligger. Finns det folk i Sverige som lever på älgjakt? Påverkar det jägarnas försörjning i någon högre utsträckning att jaktlaget skjuter några älgar mindre per år? Svaret är nej och nej, älgjakt är i första hand en hobby. Att vargar tar älgar som kunde ha skjutits av det lokala jaktlaget, berättigar det att man, fullt medvetet, praktiskt taget utrotar en art som är en naturlig del av Sveriges fauna? Det tycker inte jag. Visst skall man få jaga, men att sätta jakten framför all miljöhänsyn är att gå för långt.

Annons:
Taxelina
12/19/09, 9:36 PM
#14

#13 Jag måste faktiskt ta Rifla i försvar här. Det du och #12 talar om visar att ni inte vet ett dugg igentligen.

Dom har ett jordbruk med djur som blir drabbade.

Ur just miljösynpunkt jagar vi i vår familj.  När vi skjuter en älg vet vi att den inte fått i sej olika tillsatser och pencilin behandlingar. Dom växer upp i harmoni med naturen. Och har oftast ingen aning om vad som kommer hända tills dom skjuts. Det är väl det mest ekologiska kött man kan äta eller…?

Och visst påverkar det jägaren ekonomiskt. Vi betalar 7,500 kronor i ena jaktlaget. Och är 10 jaktmedlemmar. Och då vill man ju ha ut lite kött på det förstår ni säkert. Vill man ha vanligt kött kan man gå till ICA. Men vi vill ha det frilevandes och ekologiskt.

Snälla, försök att hålla en trevlig ton härFlört

batski
12/19/09, 11:24 PM
#15

#14 Ursäkta? Jag ställer en fråga och blir anklagad för att inte veta ett dugg? Ska du prata om trevlig ton? Seriöst?

moondancer
12/19/09, 11:27 PM
#16

#14 & #15 Börja inte bråka nu tack!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
12/19/09, 11:35 PM
#17

#16 Absolut inte.  Jag tycker det är tråkigt om det blir bråk. Därför skrev jag såGlad

batski
12/20/09, 12:56 AM
#18

Jag vill inte heller bråka! Jag undrade verkligen bara vilka problem rifla syftade på.

Ursäkta om jag lät hård!

rifla
12/20/09, 1:10 AM
#19

våra problem är att köttdjuren bryter sig ur hagarna med rovdjursstängsel och orsakar  olyckor på vägar mm. Att fåren äts upp i hagarna och ankorna äts inanför stängslen.

dumt att skriva så om jakten tycker jag när det inte ens täcker 5% av våra problem med livsnäringen.

ur våran synpunkt med kött så är det en bra källa till ekologiskt kött och gott, men jag klarar mig på nötterna och fåren om de får vara kvar och växa i lugn och ro. och stanna i hagarna så de inte äter något annat än gräs och ensilage eftersom det är en gröngård och de inte ska äta säd eller annat. det blir dyrt eftersom de ibland får gå till annan slakt då och ryktet blir inte bra när det är ekologiskt. samma gäller fåren. och det kostar att betala alla människor som får hjälpa till att få in stora hjordar in i hagen igen. om man nu får in dom för kor blir vilda fort.

Sen är inte jakten en hobby här utan det är så vi lever och har gjort i många generationer tillbaka. Vi lever på vad skogen ger i bär och kött och mycket annat. det är skog och mark som vårt levebröd kommer.

Tänker inte sitta här och försvara att jag och fam går ut på vargjakt den 2 januari med hopp om att vargen ska lite räddare för oss så den inte går på gårdsplanen och kollar i lådor och skrymslen eller går in i hundgårdarna och tar hundars ben och pinkar revir inne i dom.

Tom-B
12/20/09, 11:33 AM
#20

Jag anser att en viss mängd varg hör hemma i den Svenska naturen. Men Rifla snuddar vid en sak, som jag tror är nödvändig.

Vargen måste jagas. Den måste lära sig att människan och dess närhet är farlig.

Sen kan jag ibland tycka att det skrivs lite väl mycket negativt om vargen. Även om jag begriper att den enskilde djurhållaren/hundägaren som drabbas inte är speciellt lycklig över situationen.

I södra Sverige har vi dock ett liknande problem, som vi fått lära oss leva med. Vildsvinet. Denne tar inte våra husdjur, men väl våra hundar, den bökar upp och förstör våra grödor, och inte så få bilar blir demolerade.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
batski
12/20/09, 6:31 PM
#21

#19 Tack rifla för ditt ärliga svar!

Det är aldrig lätt när olika arters (eller olika befolkingars) intressen krockar och jag förstår att det känns jobbigt när det blir så som du beskriver. Jag är dock väldigt skeptisk till att lösa saker med våld (våld borde alltid vara sista utvägen när ALLT annat har testats och misslyckas).

Jag anser att vargar har lika stor rätt att leva här som vi människor. Skulle vi gå efter vem som kom hit först kanske tom större rätt…

Jag förstår att varje art har rätt att försvara det som är sitt. Men det som skrämmer mig är människans arroganta inställning till alla andra arter som vi delar Jorden med. Trots att vi förstör ofantligt mycket mer för alla andra (och tom för oss själva) än vad de förstör för oss, så ska de dö så snart det blir lite problem (nej jag försöker inte förringa era problem med vargarna, bara sätta saker och ting i perspektiv).

Vargar kan inte leva nån annan stans än i skogen, så vart ska de ta vägen när vi sprider ut oss över deras hemtrakter och jaktmarker? De har ju verkligen inget val, men det har vi.

Det kommer aldrig att vara friktionsfritt att dela den här världen med andra arter (eller andra människor för den delen), men vi måste acceptera det och lära oss att vara lite ödmjukare och respektfullare och söka fredligare och - för en så pass utvecklad art som vi - värdigare lösningar på de konflikter som alltid kommer att uppstå.

Taxelina
12/20/09, 7:59 PM
#22

 Jag anser mej vara väldigt ödmjuk. Särskilt i skogen där jag är i djurens hem. Ser mej för där jag går. Bryter inga kvistar. Gör inte brasa var som helst. Och rör mej så jag stör så lite som möjligt. Ser till att våra hundar bara jagar det dom får jaga.

Något som retar gallfeber på mej är alla som bor i stan och åker ut och släpper sina hundar som får springa och störa alla djur på vår och försommar. Ansvars löst.

Angående att vargen var först. I och för sej så var den det. Sen försvann den. Och sen kom den tillbaka. Så frågan är faktiskt vem som kom först sedan.

Jag har alltid varit väldigt intresserad av vargen. Stor mäktig och vacker. Klok som få. Och visst måste den finnas. Helt klart. Men man måste även se på hur folk i glesbyggden har det. Dom kan inte bara flytta sina företag hur som helst. Ofta sitter man på släktgårdar som gått i många generationer. Man får liksom gå halva vägen var. Men det är direkt livsfarligt att säga något ont om vargen, för då är man varghatare. Men så är det absolut inte.

Jaa, grisarna kan verkligen ställa till det. Det ser ut som om någon gått med en jordfräs över marken där dom drar fram. På en kompis mark har alla trädgårds ägare elstängsel runt, annars har dom ingenting kvar. Vi fick påhälsning i våras av gris som bökade upp vår trädgård. Jag skällde först på grabbarna och trodde dom kört med crossarna på gräsmattan. Dom kommer mer och mer. Även uppe i Kilsbergen har dom fått gris.

batski
12/20/09, 9:30 PM
#23

#22 Det jag skrev om ödmjukhet gällde den inställningen till andra arter som är allmänt rådande hos människan som art. Det var alltså inte riktat mot någon enskild individ.

rifla
12/21/09, 5:34 PM
#24

Jag tror tyvärr att den gamla slitna dängan om vad som kom först hönan eller ägget inte hör hemma i diskutionen.

ok om vargen fanns före oss människor så ger det väl inte den rätt att äta upp allt och förstöra där mellan ,lika med vildsvin och lika med oss människor.

Jag vill inte flytta till stan. och skulle alla göra det så vore skogen stad snart den med och då hade vi ingen natur att gå ut i.

alla städer blir bara större och större det ser jag som ett stort problem, inte vi som bor på landet och försöker leva av vad naturen ger,

jag hatar absolut inte varg har stor respekt för den. Men jag vill hellre att mina barn får leva kvar här och göra det de vill än att ha vargen gående på tomten när vi flyttat eller dött så ungarna ingen annan utväg såg än sälja. Kanske lite banalt att tänka så , men så har det tänkts här i generationer.

vi är den generationen som flyttat tillbaka efter karriären och fostrar åra barn. jag lever i mina morföräldrars by, mina föräldrar i staden..

vargen är inte problemet för utflyttningen.

men vi får allt svårare att leva på skogen och naturen.

Se det så här. Om någon tar några av mina djur, så innebär det kanske att en eller flera månaders löner brinner inne..då får vi gå utan pengar lika länge, tills vi KANSKE får ersättning för djuren och det tar tid.

Vilka kan gå uatn sin lön i flera månader??

ljushuvudet08
12/22/09, 10:44 PM
#25

Ja, problem med jordbruk och djurhållning kan jag förstå, och ursäkta om jag missförstod. Det som gör mig förbannad är när jägare säger att vargen bör utrotas eftersom den konkurrerar med dem om jaktbytet.

batski
12/23/09, 12:24 PM
#26

#24 Jagv tycker inte heller att argumentet om vilka som var här först håller hela vägen (därför avslutade jag den meningen med …), men jag ville ändå peka på att vargarna har funnits i Sverige väldigt länge och att vi människor egentligen inte har större rätt till de svenska skogarna än dem. Makt ger inte rätt. Om vi lever efter den starkes lag var finns då vår mänsklighet?

Det är väl ingen som har sagt att du borde flytta till stan? Jag tror på frihet och anser att var och en borde få bo där h*n vill. Men min frihet slutar där din börjar.

Vi måste kunna lära oss att leva sida vid sida och anstränga oss för att komma fram till kreativa och konstruktiva lösningar där man tar hänsyn till alla parters intressen och behov.

Jag har givetvis inte alla svaren, men jag är övertygad om att vi kan bättre än att ta till våld för a lösa våra problem - bara viljan finns.

Upp till toppen
Annons: