Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1980 ggr
moondancer
2009-12-01 21:13

20-40 vargar ska skjutas i vinter

DN skriver: Jägarna kommer troligen att få skjuta mellan 20 och 40 vargar i Sverige den kommande vintern. Det blir den första allmänna licensjakten på varg i landet på 45 år.

Läs mer här

Vad tycker ni om detta? Anser du att det är ett tillräckligt antal vargar som ska skjutas, eller anser du att det är för många?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2009-12-01 22:30
#1

Jag tycker att 40 djur är allt för många, 20 djur kanske funkar. Dessutom tycker jag att taket på 210 individer är allt för lågt, det finns ju tillräckligt mycket utrymme i vårt land för att vargstammen ska kunna växa, men kanske att man kan begränsa tillväxttakten något med jakt.

Det jag är mest orolig för när det gäller vargjakten är att fel djur skjuts, t ex ledardjuren i flockar som inte rör tamdjur.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ljushuvudet08
2009-12-06 18:08
#2

Ja,det är för många. Och ja, 210 djur är på tok för lite.

rifla
2009-12-07 20:05
#3

och jag tycker att 210 är för mycket..men det är väl uppsklattningsvis vad vi har i värmland enligt oberoende spårare som flera hundklubbar har sponsrat.

Här har vi i fam anmält oss till Lo och Vargjakt.

De som är oroliga för att det ska skjutas fel djur kan hjälpa naturvårdsverket att märka rätt djur i varje revir med röda halsband som faktisk är ett bra förslag av vargkramare.

Taxelina
2009-12-07 21:06
#4

#3 Skämtar du nu? om röda halsband. Ungefär som när dom föreslår Ppiller till de djur som ynglar av sej mer än väntat.

rifla
2009-12-08 19:11
#5

#4 nä jag skämtar inte..men det trodde jag dom gjorde..skrattade gott när jag läste det…

jossan84
2009-12-13 17:15
#6

Så många?! Det finns väl bara ca 200 vargar i landet?

Annons:
batski
2009-12-13 21:09
#7

Jag tycker 20-40 vargar för mycket!

Anders 50
2009-12-17 23:09
#8

Nu är det klart! 27 vargar får skjutas. 9 i Värmland, 9 i Dalarna, 3 i Västra Götaland, 3 i Örebro län och 3 i Gävleborgs län.

Detta utom skyddsjakten. Vargforskarna i Skandulv har bedömt att 30-48 vargar bör skjutas vid licens och skyddsjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för vargstammen.

För att skydda de för stammen värdefulla vargarna i Galven-reviret så tållåts ingen jakt där eller däromkring.

Detta enligt naturvårdsverkets hemsida.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

jossan84
2009-12-18 20:46
#9

Jag hoppas att de inser att de bör ta in vargar utifrån för att rädda stammen genetiskt. Vad hände egentligen med den ryska varghanen som vandrade hit förra året?

Anders 50
2009-12-18 21:30
#10

#8 Om jag inte har fel så är den i Galvenreviret.

Enligt forskarna så är stammen inte i behov av förstärkning på lång tid.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

batski
2009-12-18 22:02
#11

#10 Men är alla forskarna eniga om det?

Anders 50
2009-12-18 23:16
#12

#11 Säkert inte, bara de som vet mest om vargstammen. Den gen-förstärkning som behövs kommer att lösas på naturlig väg genom invandring.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ljushuvudet08
2009-12-19 18:55
#13

#12. Har man en stam på 210 djur som inte förnyas, blir det inavel, speciellt om vargarna skall vara jämnt utspridda över landet för att inte störa folk som du. Det behöver man väl inte kunna mycket genetik för att förstå?

Annons:
Anders 50
2009-12-19 19:47
#14

#13 "störa folk som du"  Jag stör mig inte på vargen! 

  Fattar inte vad du menar! Vore bra om du förtydligade dig!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ljushuvudet08
2009-12-19 20:11
#15

Nej, ursäkta om du inte gör det, jag menade de som tycker att vargen helst bör utrotas, och hade fått intrycket (från denna och tidigare trådar på detta ämne) att du tyckte det. Poängen är denna: hur skulle man, under jakt, kunna skilja på en nyinvandrad varg med för stammen värdefulla gener och en som är närbesläktad med alla andra vargar i området? Dessutom är 210 vargar under alla omständigheter löjligt lite.

batski
2009-12-19 20:17
#16

Sverige verkar tyvärr vara det landet i världen där varg-hysterin är extremast, trots att det bor så få vargar här. Rena medeltida mentaliteten i den här frågan ju.

Anders 50
2009-12-19 20:57
#17

#15 Kan inte minnas att jag skrivit att jag vill utrota vargen, däremot tyckt att det är för tät stam på en del ställen.  

Enligt vad vargforskarna skriver så har de full koll på var de värdefulla vargarna befinner sig, tror de vet mycket mer än vad som allmänheten får reda på, och i närheten av dessa ska ingen jakt ske.

Sedan får man väl lita på att de som bestämmer, riksdag, naturvårdsverket, länsstyrelser, vargforskare, sköter vargstammen åt oss på rätt sätt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2009-12-19 21:24
#18

Det som är så tragiskt i alltihop är att jag tycker det känns så meningslöst att skjuta och döda varg som man varken kan äta eller ta hand om skinnet på. Då blir man nog lynchad.

De andra djuren man jagar kan man ju ändå äta upp.

Men att man nu hamnat i en sådan här situation är ju på grund av alla som gett sej sjutton på att det är så romantiskt att sätta sej i skogen och lyssna på vargyl. Alla utom dom som bor i glesbyggd och får sin tamboskap och sina hundar uppätna eller skadade till döds. Djur som blir utskrämda till skogen. Hundar som blir tagna inne i trädgårdar med husse eller matte i närheten.

Kom nu inte med att alla jakthundar blir dödade av sina hussar. Det är en gammal skröna.

 Jag litar på att vargforskarna vet vad dom gör. Dom går inte ut med allt dom vet.

rifla
2009-12-20 01:19
#19

#18 vi har varit och lyssnat på olof och hans vänner många gånger och det de säger är mkt hörvärt. vi ska alla leva i harmoni med varandra och det är inte alltid lätt. men alla gör vad de kan.

Hundar blir dödade i jakten av vargen och det är jättejobbigt. har själv flera kompisar nu som blivit av men hundar och flera av dom har slutat jaga här och hyrt sig mark annanstans men de är ju där med.

Det är bara att inse att år tradition löshundsjakt är förbi och att flera av våra inhemska jakthundsraser får stå och i värsta fall inte ens avlas på för vi kan inte främja aveln om man inte kan jaga fram meriterna på hunden. Jag kräver inte att alla ska förstå vad jag menar eller förstå varför vi lever så här,

men det är vårat val att ha naturen och skogen utanför våran dörr. Det är vårt liv att odla det som vi ska äta istället för att köpa det.

jag känner mig rik i kropp och själ när jag lever så här. Vi blir gamla och är friska. för att vi är sunda och rör oss myucket och äter bra mat. andas inte in en massa avgaser eller mår dåligt.

vill jag åka till stan gör jag det, vill jag flyga till thailand gör jag det. men helst av allt vill jag leva och bo där jag bor och tjäna min lön på allt som är runt mig..

Taxelina
2009-12-20 20:07
#20

#19 Det var mycket bra skrivet "Rifla"

Vi funderar på att lägga ner aveln på våra stövare. Eftersom det inte går att meritera dom, som du säger. Och hunden behöver som alla andra raser träning för att bli bra.  Och sälja valp efter omeriterat går inte. Alltså läggs det ner. Ska man bara ställa ut och avla därefter, har man snart förstört rasen. På 40 talet försvann vår andra ras på grund av att det inte fanns någon efterfrågan. 1967 registrerades den in igen. En underbar ursvensk  allroundjagande ras. Ska den försvinna igen? Friskast av alla raser är den också.

Visst känner man sej berikad av att leva i skog och mark. Det kallar jag livskvalite. Och stark fysik får man av allt rännande i skogen.

Annons:
ljushuvudet08
2009-12-22 22:52
#21

#20 Japp, instämmer.

pyromanen
2009-12-30 18:36
#22

Jag tror det är bra med vargjakten av flera anledningar.

Det kan vara en "ventil" som gör att landsbygdsbor/bönder/jägare inte känner sig makteslösa, "icke hörda" och överkörda av "Stockholm"  (jag jobbar som lantbruksrådgivare i Värmland och träffar då väldigt mycket bönder … och har fått höra av många att det är så man känner sig) Och oavsett om dessa känslor är befogade eller inte så finns de, och att hantera vargfrågan är mycket en fråga om att hantera männiksor också, psykologi…. 

Om tillräckligt många på landsbygden är överens om att man blir överkörd och att varg prioriteras högre än människor.. då tar man saken i egna händer….  Jag tror faktiskt totala avskjutningen kan minska med den nu införda vargjakten… för att fler av de som bor "ute i skogarna" tycker att vargfrågan hanteras på ett vettigt sätt, så att man inte behöver bryta mot lagarna längre.

2. Jakt kan innebära att vargen blir skyggare och därmed ställer till med mindre skada.

Taxelina
2009-12-30 22:38
#23

#22 Du har alldeles rätt i dina tankar.

rifla
2009-12-31 17:55
#24

Ja mycket, du beskriver det som vi har här. Men nu bär det ut i skogen och vi ska göra allt för att det ska bli bra. egentligen ingen jakt jag ser fram emot som älg eller gryt jakten, för den ger något. här känns det som ett onödigt ont som måste ske för att det inte ska bli värre. Men det är första gången på över 40 år som det ska jagas varg..kanske man blir första kvinna med det. Men jag ska erkänna att jag tänker nog 4ggr innan fingret kramar avtryckaren..vill ju njuta av det vackra djuret utan att känna rädsla..för rädsla är vad den gett mig de senaste åren, rädsla för djuren , deras skräck när vargen varit inne känner till och med jag på lukten..

Taxelina
2010-01-01 17:36
#25

#24 Hoppas allt går bra i morgon. Det måste bli en rätsida på det här problemet.

Jag läste en av de senaste undersökningarna att de flesta som vill ha varg bor i storstäderna. Det gällde både björn och varg. Jag ska försöka leta rätt på var det stog. Men det hade helt klart vänt senaste tiden. Vargen var inte lika populär nu, som för något år sedan.

Svenska rovdjurs föreningen har samlat namn och lämnat in som protest mot vargjakten. Men när man läser undersökningen har 436 röster svarat "ja" eller "nej" 45% skulle kunna tänka sej att skriva på listan, medans 55% inte skulle kunna tänka sej att skriva på. Jag anser faktiskt att dset är deras fel att den här situationen uppkommit. Hade dom inte satt människor ute på landbygd och skogar med denna problematik som ju rovdjuren gör, så hade det här inte behövts.

Sehvrin
2010-01-02 12:15
#26

#25 Förstår inte riktigt vad du menar med att det är Svenska rovdjursföreningens fel att situationen har uppkommit? Det är väl inte deras fel att människor lever ute på landsbygden och inte deras fel att det finns rovdjur? (Båda två saker som jag tycker ska vara kvar)

Det jag tycker är mest idiotiskt med jakten (och beslutet) är inte jakten i sig, utan just att de satt ett tak för vargstammen som jag uppfattar som alldeles för lågt.

#16 Mycket av den mentaliteten tror jag är för att vargen var borta ett tag från landet och dagens människor har helt enkelt inte lyckat anpassa sig till att vi faktiskt har varg och andra rovdjur. I andra länder så har vargarna alltid funnits där och människan har anpassat sig. Jag tror att varghatet/-rädslan kommer minska med tiden här i Sverige, om vargstammen klarar hålla sig stark så länge.

#22 Det där med att jakten skulle leda till mindre tjuvjakt tror jag tyvärr inte stämmer, för det är svårt att få människor att ändra åsikt, särskilt när det gäller så starka känslor som hat och rädsla.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-02 12:39
#27

#26 Det där med att andra länder fungerar med varg är en gammal skröna.

Jag har många invandrar vänner. Jag har helt opartiskt frågat dom vad dom tycker om vargen i sina hemländer och det svar jag fått av alla är att det är jätte stora problem. Ingen har sagt n´ågot positivt vilket säger mej en hel del.

I Estland var det till och med ett par som berättade att om dom fick tag på en varg ute på landsbyggden, så torterade dom den till döds. Vilket jag tyckte var fruktansvärt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: