Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 6065 ggr
Taxelina
2010-01-02 19:08

Vargjakten

 I alla medier står det om den stora hetsjakt på 12000 jägare som är ute och jagar varg i dag. Det låter ganska så mycket. Men om man räknar med att inte alla som är reggade är ute. Då är det ju inte 12000 jägare ute. Men det ska låta.

Jag har 4 i familjen som registrerat sej. Ingen är ute idag.

Allt tyder ju på att det finns fler vargar än som sagts eftersom jakten gick så fort. Den är ju så gott som över redan. På en enda dag.

Men jag tycker det är tragiskt alltihop.

Annons:
LinaN
2010-01-02 20:31
#1

Ytterst tragiskt. det som inte jag får att gå ihopa är det faktum att man ska skjuta av djur för att undvika inavel. Då genom att begränsa urvalet ytterligare?

bättre hade vart om man tagit några djur från ena länet och flyttat till andra.

Skjutit av gamla djur, eller djur som inte är viktiga i ett reprodukionssynpunkt. Att skjuta av fjolårsvalpar och alfa hannar är ingen bra lösning. sen hurmånga valpar är det inte som dör varje år redan utan att människan måste lägga sig handgripligen i?

Hurmånga vargar skjuts i smyg egentligen? jag tror ju inte ett dugg på att folk inte skulel skjuta en varg på sin mark om man bor rätt ute i skogen någonstans där ingen hör eller bryr sig om ett gevärsskott…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Taxelina
2010-01-02 20:50
#2

#1  Ett skott kan höras hur långt som helst. Och givetvis undrar man vem som skjuter. På markerna har alla jägare och jaktgrannar koll.

  Visst är det tragiskt. Ett förslag var ju att ta in nytt blod. Men det blev tydligen inte så, och varför förstår jag inte.

  Jag har enormt många jägare i min närmaste krets. Vi har suttit och pratat om det här med hur man skulle reagera i skogen om vargen kommer. Alla har sagt att visst sjutton är man rädd att den ska ta hunden, men så länge den inte attackerar finns det alldeles för många viktiga ting som försvinner om man skjuter utan orsak. Skvaller kommer alltid fram. Det är alldeles för värdefullt att förlora vapen, licens och då även jaktmarken. Troligen får man böta en hel del tusenlappar och även skaka galler och riskera jobbet. Det är för mycket som står på spel.

  MEN det finns rötägg, och det gör det precis överallt. Vart vi än vänder oss så finns dom där.

  Nu får vi hoppas på att vargen drar öronen åt sej och ser att människan är farlig. Så folk på glesbyggden kan ha sina djur ifred.

LinaN
2010-01-02 21:15
#3

#2 personligen finner jag att förslag som att förbättra vargstängsel kring tamboskap o dyl är en bra idé, men det är ju dyrt för denenskilde bonden. Jag betalar skatt och skatten går idag till fullständigt befängda saker, hade hellre lagt mina skattepengar på att hjälpa bönder med sina staket!

Jag har inget otalt med jägare som jagar för köttets skull, jägare som jagar bara för att döda har jag inte mycket till övers för. Men de jägare jag känner är alla i den första kategorien.

Har kontakt med en jägare som skjuter älg och rådjur som jag får ta del av i form av horn på dem som inte är tillräckligt taggade, ben och skinn. För han har ingen nytta av dessa. Men han tar till vara på det mesta.

Vargpäls är vackert, otroligt lent och fina skinn. Så det är väl det som mest driver att man vill vara en av dem som skjuter varg nu i den här slakten. men jag hoppas också att varen han beger sig längre in i skogarna och håller sig undan tvåbeningarna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2010-01-02 23:31
#4

Med riskr för att jag säger något dumt för att jag känner såpass starkt i den här frågan tänker jag inte skriva något idag, utan ger er istället lite länkar från olika källor:

Expressen

Aftonbladet 1

Aftonbladet 2

Jakt och jägare (då denna sida har mycket om varg länkar jag till huvudsidan)

De fem stora

WWF

Naturskyddsföreningen

Naturvårdsverket

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-02 23:46
#5

#4 Tack, det var mycket läsvärt.

Sehvrin
2010-01-03 11:34
#6

Jag har missat att ett av argumenten för att skjuta av varg är att minska inavel. Det är enligt mig ett helt befängt argument. Jag trodde att den här jakten enbart handlade om att minska vargpopulationen för att de stör människor.

Jag har hört argument att jakt behövs för att vargen ska få respekt för människor, men i det fallet är det troligen bättre med skyddsjakt, eftersom man kanske skjuter djur som faktiskt visar försiktighet inför människor under den här jakten.

#4 Det som stod på WWF upprör mig ordentligt faktiskt: Att 4-5 miljoner kronor från anslagen för att bevara biologisk mångfald ska gå till rovdjursförvaltning = rovdjursjakt. Det gör mig ledsen, för det behövs verkligen satsas på biologisk mångfald och rovdjursjakten bidrar inte till det.

Det ska bli intressant vad EU-kommisionen kommer säga om jakten. En annan sak som jag tycker kommer bli intressant är vilken hotstatus vargen kommer få i nya Rödlistan som ska komma ut i år. Jag misstänker starkt att den fortfarande kommer finnas med (2005 hade den statusen "Akut hotad" [källa, pdf], jämfört med björn "missgynnad" och lodjur "sårbar"), fast förhoppningsvis med något lägre hotstatus.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
2010-01-03 17:27
#8

Att så många vargar som verkligen är svårjagade sköts så snabbt, beror det på att vi har duktiga jägare eller är antalet vargar underskattade?

Sen får vi hoppas att de forskare som tagit fram underlaget till beskattningen av vargstammen, på order från riksdag och naturvårdsverket, har de kunskaper som krävs. 

Och förhoppningsvis så föds det snart ca. 80-120 nya vargar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-01-03 23:32
#9

#8 Ärligt talat hade jag aldrig kunnat drömma om att det skulle gå SÅ fort med avskjutningen. Om man nu utgår ifrån att det endast finns 250 vargar i hela vårt land så är det ju helt otroligt att jägarna fick tag på alla och kunde fylla kvoten direkt.

Jag tror på rent allvar att det finns ett stort mörkertal. Se bara hur det såg ut med björnen. Myndigheterna sa 1000 individer och efter en inventering samma år kom dom upp i 2000 individer och då har dom inte hittat alla.

Hoppas att allt löser sej till det bästa nu och att all hysteri lägger sej.

Jag är både för och emot varg. Tycker om den, men ser den som ett hot mot ett urgammalt livs stil  ute i landsbyggden.

Sehvrin
2010-01-03 23:51
#10

Hörde miljöminister Anders Carlgren i ett nyhetsinslag försvara vargjakten genom att använda argumentet att det är bra för vargstammen som är så inavlad att det finns stora skador på individer, bla dåliga ryggar och dåliga njurar. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas sådana defekter hos vargstammen (den enda påverkan jag har hört är att kullstorlekarna blivit mindre). Så jag undrar om någon känner till nån rapport som tar upp vilka defekter den svenska vargstammen har?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2010-01-04 00:35
#11

#9 Fast med tanke på hur många jägarna var, och hur pass samordnade de var så är det inte så otroligt att de hittade varg fort. Dessutom var det spårsnö, vilket gjorde det hela lättare.

Jag skulle dessutom inte bli förvånad om de har följt vargarna innan, så det vet var de går.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Blueshift
2010-01-04 02:44
#12

*** vad jag är trött på jägare…

Sehvrin
2010-01-04 11:08
#13

#10 Svarar mig själv här då jag ägnade tid åt att försöka hitta en sådan rapport som jag efterfrågade. Jag hittade en rapport som jag ansåg dög och det är en rapport beställd av Naturvårdsverket, utförd av Grimsö Forskningsstation, Sveriges Lantbruksuniversitet: Institution för Ekologi, Stockholms universitet och Lunds universitetoch handlar om hur man ska stärka den genetiska situationen hos vargstammen.  Rapporten, pdf

Hittade även en annan intressant rapport: Den som beslutet om hur vargjakten skulle utformas bygger på http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/Rovdjur/N-Skandulv-om-vargjakt.pdf

Och dessa rapporter tycker jag visar att argumentet om att jakten skulle vara för att förbättra den genetiska situationen inte håller: I första rapporten finns det inget förslag på jakt, bara siffror som visar på att populationen måste bli större om man inte kan få in invandrande vargar. I den andra rapporten står det:

"Jaktens möjligheter att motverka den dåliga genetiska statusen hos vår vargstam anser vi i första hand skall/bör inriktas på att undvika att skjuta invandrade vargar och att jakt inte bör bedrivas i kända revir med invandrade vargar eller med första generationens avkomma av sådana."

Vilket jag tolkar som att man kommer inte direkt skada den genetiska statusen med jakten så länge man inte skjuter just de här djuren, men jakten kommer inte heller stärka den (obsververa att detta är min tolkning av det hela)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
2010-01-04 11:31
#14

Expressen: [15 000 jägare var ute i skogarna. Resultatet: Två skadeskjutna vargar som ännu inte har kunnat avlivas.
- Det är olyckligt. Det är inte meningen att vargarna ska plågas, säger Lars Furuholm, rovdjursansvarig på Länsstyrelsen i Värmland.

](http://www.expressen.se/Nyheter/1.1833300/flera-vargar-skadeskjutna-alla-jagare-ar-inte-jatteskickliga)**De fem stora:** [Två alfahanar blev skjutna

](http://www.de5stora.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?ID=4745) href="http://www.de5stora.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?ID=4745" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
2010-01-04 12:29
#15

Sen så frågar jag mig, hurmånga jägare går enligt den ohederliga principen, skjut-gräv-håll käften?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2010-01-04 23:37
#16

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2010-01-05 11:40
#17

#16 Jag tycker att många av argumenten för jakten inte håller. Inaveln har jag redan gått in på varför jag inte tycker det håller och ytterligare ett argument är att man vill ha en skygg vargstam. I det sistnämda fallet är jakt en väg att gå, men jag är tveksam om just den här typen av jakt är rätt väg att gå:

För det första var ju jakten över väldigt snabbt och jag undrar om vargarna får tid att fundera och inse att det just var människan som betyder fara.

För det andra så kan man ha skjutit individer som redan var skygga.

För det tredje har man skjutit alfadjur, vilket kan innebära att flocken bryts upp och ungvargarna riskerar att bli "problemvargar" (ungdjur är ju vanligtvis nyfikna och rätt orädda) och därmed har man motverkat målet med att få skygga vargar.

För det fjärde så finns det områden där man har haft problem med närgångna vargar där man inte lyckats skjuta någon varg (medan man skjutit flera i andra områden)

Jag tycker att man inte ska ha liscensjakt på varg än utan hellre en utökad skyddsjakt, så man kan rikta in sig mot särskilda individer och de områden som har stora problem med varg.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-05 16:44
#18

Det var inte varken 15000 eller 12000 jägare ute i skogarna. Men det är så många som registrerat sej för att visa sitt ställningstagande. En slags demonstation. De flesta jag känner har registrerat sej, men var inte ute.

  En positiv del i jakten är ju att alla individer tas tillvara och undersöks. Då kommer forskarna att komma fram till om och hur mycket inavel det finns i djuren.

  Och nu när vi fått jakt på varg kan vi gå halva vägen var och ta in några avelsdjur så generna blir bättre. Sätt på dessa djur ett speciellt färgat halsband innan dom släpps fria.

  Att även alfa strök med är bara att beklaga. Hoppas det inte blir problem. Men det kan även gå åt andra hållet och det blir lugnare. Då kanske en annan tar över.

Det här kan man väl kalla utökad skyddsjakt.

LinaN
2010-01-05 17:02
#19

#18 fast om de ska sätta nya vargar med halsband kunde de väl skjutit bedövningspilar och tagit prover och analyserat och satt spårsändare på dessa individer och vart de för sjuka hade man kunnat skjuta av dem i efterhand….

tycker detta bara är så klantigt gjort.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sehvrin
2010-01-05 17:44
#20

#18 Nej, jag skulle absolut inte kalla det utökad skyddsjakt då skyddsjakt är mera styrd och den här jakten skulle jag inte kalla särskilt styrd (förutom att det fanns ett område där man inte fick jaga och självklart hur många djur som fick skjutas i varje län, men utöver det fanns det väl inga riktlinjer?).  En utökad skyddsjakt misstänker jag skulle minska hetsen om vilka som får skjuta varg; Jag misstänker att om man vet att bara ett fåtal vargar får skjutas i ett område så tar man chansen och skjuter, vilket kan leda till skadeskjutningar eller till att fel djur skjuts (jag menar inget ont om jägare nu, men det känns som en rimlig mänsklig reaktion). Jag tycker att man bör göra en än mer lokal bedömning (kolla på varje revir) och då kanske jag skulle kunna sträcka mig till att kalla liscensjakten skyddsjakt. Sen bryr jag mig inte riktigt om hur många jägare som hade licsens och hur många som var ute och jagade. Hur jakten genomfördes är viktigare än det andra och det mesta som är fel med den här jakten skyller jag inte på jägarna som var ute (förutom skadeskjutningarna, då) utan de som fattat beslutet om hur jakten skulle utformas.

När det gäller nya vargar har jag uppfattat det som att man hoppas på naturlig invandring, men vi får väl så hur det går med tanke på att det är ytterst få vargar som lyckas ta sig igenom norra Sverige och ner till "tassemarkerna". Jag hoppas att regeringen tar i beaktande förslaget om att tillåta ett tunt "pärlband" av revir längs Norrlandkusten, men det lär väl aldrig ske på grund av renskötseln.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
tommy1
2010-01-05 23:53
#21

#20 Gläder mig åt att du inte skyller allt på jägarna, utom skadskjutningarna, men sådant kommer man aldrig undan så länge det är människa och vapen inblandade. Tyvärr.

Men jag måste säga att du verkar ha sökt information på rätt ställe och har verkligt sunda ideer i ditt inlägg. (#20)

ljushuvudet08
2010-01-06 00:02
#22

Hur skulle avskjutning kunna minska inaveln? Ju större population, dess större genetisk mångfald.

Sehvrin
2010-01-06 00:10
#23

#22 Argumentet är att det ger plats för nya, invandrande vargar (och avkommor från invandrande vargar), men för att det argumentet ska hålla ens lite så krävs ju att de invandrande vargarna når vargområderna. Dessutom har jag hört folk som argumenterar att man måste stoppa vargarna, som ju är närmare släkt än helsyskon, att föröka sig med varandra (vilket inte heller håller som argument)

Ett litet sidospår bara: Inavel behöver inte betyda att individen för över dåliga gener till sin avkomma, det finns arter som helt stammar från ett fåtal individer som har klarat sig bra från detta, tex geparden. Tyvärr verkar den skandinaviska vargstammen bära på en del genetiska defekter.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ljushuvudet08
2010-01-06 00:26
#24

Det finns också stammar av vissa djur som är immuna mot inavel, labbråttor till exempel.

Taxelina
2010-01-06 14:41
#25

Nu har forskarna objekt att underöka och där kommer dom att se om det finns tecken till inavel.

 Jag tyckte att jakten överlag gick oerhört bra. Snabbt och effektivt. Det visar på att det finns fler individer än som påtalats. En överskjutning bara.

Sehvrin
2010-01-06 17:30
#26

Hittade en artikel där en professor i evolutionsbiologi säger det jag påstått tidigare i tråden: Genetik inget argument för vargjakt

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-06 18:59
#27

Intressant läsning.

 Men jag menar bara på att det nu finns individer att forska kring.

Annons:
Blueshift
2010-01-06 19:24
#28

Tittade just på SVT Rapport där man sade att båda de fullt friska föräldradjuren i ett revir i Gävleborg har skjutits (Amungenreviret?). Föräldraparet hade 4-6 nu föräldralösa valpar.

Anders 50
2010-01-06 20:34
#29

Jag hittar inte i Narurvårdsverkets beslut om jakt på varg något om att hejda inaveln skulle vara motiv för jakten. 

Däremot kan man läsa om Riksdagens beslut om mål för vargstammens utveckling och vidare:

"Mot bakgrund av de åtgärder som regeringen avser att genomföra för att stärka vargstammens genetiska status behöver tillväxten av den svenskavargstammen inte vara av samma omfattning som hittills. Vargstammen börhållas på en nivå som långsiktigt skapar en större acceptans för vargen i vår fauna"

Bifogar beslutet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-01-06 22:13
#30

# 29 Tack. Jag har inte heller hört att det skulle vara en avgörande del i avskjutningen.

Men därimot så har nu forskarna tillfälle och kolla upp saken då dom har tillgång till individerna.

[peter54]
2010-01-07 01:00
#31

#3 Det finns nog ingen jägare som jagar enbart för att döda. Varför skulle någon göra sig allt besvär som jakten innefattar om hon/han bara ville döda?

Om det bara handlade om att döda vore det enklare att gå till närmaste zoobutik och köpa sig en kanin eller liknande och avliva den på något, för den som är sugen på att döda, njutbart sätt.

Alla jägare jagar för att de tycker att det är roligt och trevligt att jaga och då handlar det inte i första hand om dödandet. Det handlar om hela grejen från det att man sitter vid köksbordet med sina jaktkamrater och planerar jakten, tills det att man sitter vid samma köksbord och avnjuter den eventuella frukten av jakten.

Tänk vad man skulle tröttna snabbt om det var dödandet som var huvudsaken. Jag själv har till exempel haft samma fyra patroner i min studsare sedan 1996 för det var då jag sköt min senaste älg. Ändå har jag varit med varje år.

Sehvrin
2010-01-07 11:01
#32

Professor i zoologisk ekologi kritiserar experts argument för vargjakt i sin blogg: "Det är rent snömos från Libergs sida"

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2010-01-07 12:36
#33

Tre artiklar från expressen:

expressen 1

expressen 2

expressen 3

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-07 13:31
#34

#32 Eftersom du ideligen hävdar din "inavelsteori", så undrar jag om du kan länka till något ställe där det framgår att det är risken för inavel som ligger till grund för beslutet om vargjakten.

Om så är fallet, hur motiveras detta?

Vore intressant att få reda på.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
moondancer
2010-01-07 13:35
#35

Nu har jag läst det #32 länkade till, ytterst intressant!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-07 13:41
#36

#35 Jag också, läser allt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
2010-01-07 13:44
#37

#36 Duktigt Anders, Jag läser också allt, vanligtvis. Men just nu läser jag bara vissa saker ordentligt, då jag har tenta att tänka på samtidigt Tungan ute

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2010-01-07 14:46
#38

#34 Jag tror och hoppas att beslutet om jakten inte motiverades med att det skulle minska inaveln. Däremot så har ju folk så här i efterhand motiverat just med det argumentet och då främst vår miljöminister Anders Carlgren. Att skjuta av varg är inget positivt för vargpopulationen ur biologisk synvinkel och att en person som är så högt uppsatt påstår det gör att folk kan få fel uppfattning. Jag tycker det är skandallöst att vår miljöminister är så pass okunnig om biologi (och att han inte ens verkat bry sig om att ta reda på hur det verkligen ligger till)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-07 15:15
#39

#38 Håller med om att A.C. borde vara mer insatt.

Hoppas nu att Riksdagens nya mål gör nytta.

2008/09:210 En ny rovdjursförvaltning. Riksdagen har genom beslutet godkänt mål för vargstammens utveckling som bland annat innebär:

"att Sverige får en livskraftig vargstam med en god genetisk status,

att tillväxten av antalet vargar begränsas genom en förlängning av etappmålet för antalet årliga föryngringar av vargar,

 att etappmålet kompletteras med kraftfulla åtgärder som stärker populationens genetiska status,

att högst 20 individer som ökar den genetiska variationen i den svenska vargpopulationen ska införlivas i populationen under de närmaste fem åren fram till 2014

att införlivandet av de genetiskt friska individerna i första hand sker genom att underlätta för naturligt invandrade vargar, t.ex. genom att flytta individer från renskötselområdet till populationen utanför renskötselområdet, och i andra handgenom aktiv utplantering av vargar som hämtas från genetiskt friska populationer med östligt ursprung,

 att delegationsbeslut ska ta hänsyn till naturliga variationer, exempelvis att antalet föryngringar varierar från år till år, och därmed utgå från en  populationsstorlek som inte överstiger 210 vargar i Sverige,

att populationens tillväxt regleras genom beslut om begränsad licensjakt kompletterad med skyddsjakt av skadegörande individer, och att etappmålet med begränsad tillväxt, i kombination med åtgärder för en vargstam med god genetisk variation, gäller fram till dess att effekterna av vargstammens utveckling inom Sverige och bedömningen av artens gynnsamma bevarandestatus, inklusive resultatet av de inledande åtgärderna för stärkt genetik, har utvärderats och redovisats." (2009/10:MJU8, s. 6-7

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-01-07 20:47
#40

#39 Mycket intressant att läsa.

Sehvrin
2010-01-07 22:44
#41

För att balansera upp lite för bloggen i inlägg #32 (som för övrigt har fler intressanta inlägg än bara det jag länkade till) och för att visa att det inte bara är personer/forskare som är emot vargjakten som säger att inavelsargumentet inte håller så postar jag en länk till ett blogginlägg av Fredrik Widemo som jobbar på Jägareförbundet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
2010-01-07 23:50
#42

Bra och intressant läsning, som vanligt!

Men då jag fortfarande inte fått svar på att anledningen till varg-jakts beslutet är att stoppa inaveln, och var detta i så fall står att läsa, så verkar diskussionerna om detta inte ge något mer. 

Inavels-problemet i sig kan ju alltid diskuteras, och det finns en åtgärdsplan för detta, se #39.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sukram
2010-01-08 22:05
#43

#42 vargjaktsbeslutet är som jag ser det rent politiskt för att "öka acceptansen för rovdjur" som de uttrycker det dvs skjuta bort rovdjur främst varg för att en liten men högljudd minoritet ska bli nöjd.

Taxelina
2010-01-08 22:55
#44

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408839&context=60321

Här kan ni lyssna lite. Hoppas min länkning fungerar.

Anders 50
2010-01-08 23:44
#45

#43 Du har rätt!     Men du har fel om "minoritet".  Den högljutt bullriga minoriteten består numera, enligt Sifo och SLU-undersökningar, av de som är emot vargjakten!  

#44 Efter lite klickande hit och dit så fungerade det. Hoppas fler lyssnar. Nu borde det väl vara slut med "inavelsteorin".

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2010-01-08 23:48
#46

#45 Förstår inte riktigt vad du menar med "inavelsteorin" (även om du verkar påstå att det är en linje som jag kör på) Kan du förklara vad du menar?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-09 00:01
#47

#46 Har du inte drivit den teorin (påstående att argumentet för jakt är inavelsproblemet) redan från ditt inlägg #6 och fler och med olika länkhänvisningar om detta?

Har jag kunnat läsa så totalt fel så ber jag om ursäkt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2010-01-09 00:11
#48

#47 Jag har påstått att folk har argumenterat för jakten genom inavelsproblem (tex vår miljöminister Andreas Carlgren). Jag har inte sagt att jag tror att själva beslutet grundades på detta (vilket jag även uttryckte i inlägg #38), utan att det är en efterkonstruktion för att få allmänheten på sin sida (och möjligtvis en fråga om okunnighet hos Carlgren och hans rådgivare).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
2010-01-09 10:15
#49

# 48 Ja visst är det dumt att folk påstår och framför saker som inte är sanna!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
2010-01-10 14:27
#50

snyggt av skånes djurpark att fånga in 2 vargar och sedan avliva resten av flocken på 10-12 djur..Makabert tycker jag…vart är mångfalden då?

Taxelina
2010-01-10 14:44
#51

Nu måste det väl ändå betraktas som kraftig avskjutning. Ärligt talat så håller jag med Rifla. Makabert.

Var dom rädda att människor skulle komma till skada…?

Anders 50
2010-01-10 15:24
#52

Ja så här får det ju inte gå till!  Hur tror folk att bönderna ska kunna skydda sina djur med stängsel när inte ens djurparkerna rår med att hålla vargen på rätt ställe!

Hoppas att de fick en snabb död och inte blev skadskjutna!

Hörde på radion att de hade hunnit med att minska beståndet på några andra arter i parken.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
2010-01-10 18:30
#53

Varför dom skjöt hela flocken i djurparken verkar vara att dom innan hade skjutit alfahonan (som var en av de som rymt). Detta för att flockens stabilitet och orning beror på ledarparet, och då främst ledarhonan.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-10 20:50
#54

Vad jag läste så kan vargen få sådan frihetslängtan att dom till och med biter av sej sina tänder för att komma ut. Vilket tydligen skedde nu. Staketet var renoverat 1996 och gräver dom tillräckligt så tar dom sej ut.

Men visst måste det kännas tungt för djurskötarna. Fruktansvärt tungt.

Ärligt talat besöker jag inte djurparker. Jag stöder nordens ark med en viss summa varje år, men jag klarar inte av att se djuren inom stängsel.

#52 Men vad säger du ! Vad hade hänt då?

#53 Dom kunde väl låtit vargarna göra upp och ordnat en ny alfa. Så går det till i naturen. Den starkaste vinner.

Anders 50
2010-01-10 21:46
#55

#54  Enligt radion så var det kronhjort och får och något mer som jag missade som de hade tagit.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
rifla
2010-01-11 17:48
Taxelina
2010-01-11 18:13
#57

1 hjort 2 får och ett rådjur stog det i tidningen.

Rifla, jag kunde inte öppna länken.

Men det måste känts fruktansvärt för djurskötarna att skjuta sina djur så där. Fy för den lede. Lika fruktansvärt som att hitta sin hund, eller rättare sagt resterna efter den. Det brukar ju bara vara huvudet med pejlen och lite av baklåren kvar. Eller att hitta flera av sina får i hagen efter en massaker.

Man kan nog inte sätta sej in i situationen förrän man är där själv.

Anders 50
2010-01-11 21:21
#58

Provar också att länka.    jaktjournalen

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2010-01-11 21:35
#59

Läste i dagens Aftonblad att flocken varit i obalans länge. En varg hade tydligen blivit uppäten 2006 enligt djurförmannen Johan Lindström.

Djurrättsalliansen har polisanmält händelsen. länk

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-01-11 22:41
#60

Djurskötarna och djurparken kommer få mycket skit för det här. Jag stöttar dom.

Men dom om några människor borde veta vilka beslut som är bäst för flocken. Och det var detta beslut. Och det måste varit ett fruktansvärt tungt beslut. Och det ska inga andra gå in och anmäla.

Att alliansen anmäler har jag inget till över för. Även i det vilda försvinner vargindivider. Men då heter det att jägarna har tjuvskjutit det. Här i vårt revir försvann alfahanen för några år sedan. Och in kom en riktig bråkstake. Då hette det också att den tjuvskjutits. Men det framkom senare att den troligtvis dödats av den starkare hanen och blivit uppäten. Varför skulle det vara så konstigt. Dom äter ju hundar.

Taxelina
2010-01-11 22:46
#61

Jag hittade en annan artikel som jag letat efter.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=5493&avd1=0

[peter54]
2010-01-11 22:59
#62

Jag har hört många jaktmotståndare uttrycka sig i ordalag som antyder att de tror att alla vargar är kompisar, medan verkligheten ser ut så att så snart en främmande varg kommer in i en etablerad flocks jaktrevir, blir den i bästa fall ivägkörd, men oftast dödad.

Att vargen tar hundar är ingenting unikt. Vargen betraktar hunden som en inkräktare precis på samma sätt som en främmand varg och försöker döda den.

Annons:
moondancer
2010-01-12 11:51
#63

Djurrättsalliansen visar återigen att dom inte har koll på vargar i djurparker:  aftonbladet.se Tråkigt att de ska få så stort mediautrymme…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
2010-01-12 12:49
#64

Nej de verkar inte ha fått med sig den sidan i utvecklingen.

Anders 50
2010-01-12 17:33
#65

Dessa allianser och fronter och allt vad de heter får alltid ut sina åsikter antingen de är sanna eller inte!

Men jag är faktiskt lite tveksam till djurparker och inhägnader med vilda djur. Möjligen om det är rejält stora arealer som är inhägnade.

Sedan har jag funderat på om detta som hände med vargarna inte kunde undvikits, tycker de borde haft mer koll.

Men man vet ju inte alla detaljer kring det hela.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vattnadal
2010-01-12 23:42
#66

Ett av de största problemen med vargar på djurparker är ju att de inte lever naturligt. Naturligt är att en mamma och en pappa får ungar, när ungarna är redo flyttar de hemifrån. De börjar ofta ta små utflykter runt 8-10 mån, och de allra flesta har flyttat vid 2 år ålder, i alla fall i Norden. De nordamerikanska vargarna stannar ofta längre, då det inte finns lika mycket utrymme för att etablare nya revir där.

I ett hägn kan de alltså inte flytta, och när ungarna blir gamla nog att para sig uppstår konflikter. Om ungarna plockas undan när de blir vuxna, antingen flyttas till andra parker eller tas ut och avlivas, så blir det naturligt för mamman och pappan i alla fall.

Det sämsta sättet att hålla varg i hägn är när de tar en syskongrupp och sätter ihop med en annan. Börja hellre med att sätta ihop ett ugnt par, ochb hoppas att tiken gillar hanen. Blir det valpar, vips har man en vargfamilj.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sehvrin
2010-01-13 11:27
#67

20 av 27 vargar har nu obducerats och dessa vargar har visat sig vara friska trots inaveln, det skriver DN.

Obduktionerna räknas bli klara i slutet av veckan och sedan ska Naturhistoriska  riksmuséet göra skelettundersökning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2010-01-13 14:47
#68

"Flera av de vargar om skjutits under den omdiskuterade vargjakten saknar testiklar. De har av misstag skurits bort av jägarna när man flått vargarna, säger Arne Söderberg på SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt i Uppsala.

[

Att testiklarna saknas försvårar forskarnas möjlighet att bedöma vargarnas fortplantningsförmåga. Hittills är tjugofyra av de skjutna vargarna obducerade, och i eftermiddag börjar man obducera de tre som återstår. Vid vargjakt får jägaren behålla skinnet och klorna."

(Källa: Sveriges Radio Uppland)

](http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=3368371)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2010-01-13 19:51
#69

#68 Det är ju inte den som flår som har gjort ett misstag, det är de som avgivit informationen om hur kropparna skulle hanteras innan de skickades in som gjort ett misstag genom att inte informera ordentligt.

När man flår ett djur åker testiklarna med om man inte medvetet skär runt dem.

Annons:
Taxelina
2010-01-13 22:08
#70

#69 Så rätt, så rätt.

Rätt lustigt att se att hur mycket en del än vill lägga skulden på jägarkåren så lyckas det inte riktigtFlört Allt beroende på hur man vill tolka en fråga. Det är snack om det här på jobbet också, men man märker rätt snart vem som är mest insatt.

 Vad talades det om innan vargen kom tillbaka???

Angående inavelsfrågan så har jag alltid trott på att det inte fanns några problem som så många skriar om. Härom året sa en vargforskare att det kunde dröja upp till mellan 50-100 år innan det skulle synas något på djuren.

rifla
2010-01-14 11:03
#71

vi kan titta på vissa hndraser som har en liten avelsstam. man lyckas alltid avla ut där med, fast det ser svårt ut ibland. i ett djurprogram från usa om vargarna i yellowstone så sa han att i täta varg familjer så kan man tro att alla parar sig med varandra men de har visst en hög fam känsla som gör att de inte parar sig med syskon eller moder/ son. Intressant var det i allafall.

Vattnadal
2010-01-14 11:31
#72

Jag fick lära mig på en föreläsning att om en dotter stannar kvar trots löp, och råkas para sig så att hon får ungar, så har naturen fixat så att ungarna inte överlever. Tydligen samma sak på både vikldhundar, byhundar och varg.

Får mamman sina unga före dottern, så tar mamman hand om barnbarnen också. Eftersom de är mindre klarar de sällan av att konkurrera om mjölken med d eäldre, så de tynar bort och dör. Får dottern sina ungar först är mamman med och "hjälper till" med att ta bort fosterhinnor, äta moderkakor od, och "råkar" äta upp ungarna på samma gång.

Naturens bot mot inavel. Meningen är ju att de ska hinna flytta hemifrån och skaffa egen familj.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina
2010-01-14 15:58
#73

De andra tikarna i en vargflock skenvalpar och får på det sättet mjölk och kan hjälpa till att mata valparna när modern är på jakt.

Därför skenvalpar även våra tamhundar. En urgammal gen spökar hos våra tama hundar.

Vattnadal
2010-01-14 20:18
#74

#73 Precis, och därför brukar jag tycka att det är OK att de är skendräktiga, så länge det inte går till överdrift. det är ju en naturlig funktion, inget man måste medicinera bort. Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sehvrin
2010-01-27 10:51
#75

Inflyttning av vargar möter motstånd

"Trots att inflyttning av varg är central i regeringens nya rovdjurspolitik har förankringsarbetet inte ens börjat. Om en varg skulle vandra över till Sverige nu finns ingen beredskap att flytta den till lämplig plats. Dessutom har Jägarnas riksförbund hoppat av en överenskommelse om att acceptera vargflytt."

Detta skriver SvD

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2010-01-28 10:48
#76

Men varför ska man ha en beredskap att flytta vargar alls? Det går inte att flytta vargar eftersom de på tio dagar kan vara 50 mil ifrån den plats de sattes ut.

Om vargflytt skulle vara möjlig, tror jag att man hellre hade valt att flytta bort ett antal flockar från de vargtätaste områdena i Värmland och Dalarna istället för att skjuta dem.

Annons:
moondancer
2010-01-28 10:58
#77

Två intressanta artiklar i dagens dn:

DN1

DN2

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2010-01-28 11:24
#78

#76 Att man vill flytta vargar är för att man vill försäkra sig att de invandrande vargarna kommer till de områden där de kan stöta på vargar från den norsk-svenska stammen. De flesta vargar som vandrar in i Sverige kommer aldrig förbi renbetesområderna och därmed bidrar aldrig med nytt blod till stammen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-28 15:30
#79

Jag sitter här och funderar. Om man skulle flytta vargar till ett annat varg område? Jag misstänker att dom skulle försöka utplåna varandra faktiskt. Nya vargar i gamla revir. Slagsmål utan dess like.

 Låt några från öststaterna vandra över i stället.

rifla
2010-01-28 16:14
#80

Nu sa de på radion att de skickat in till naturvårdsverket att få hämta vargar öst från…för att plantera in i mitten..alltså dalarna och värmland. de ska hämta finsk/ryska vargar..

ja det blir ett blodbad utan dess like tyvärr. men men det är naturens gång. kanske bra med för de hanar som går ut ur flocken får väl nytt att jaga..

Vattnadal
2010-01-28 16:21
#81

Nu kan man ju hoppas att de inte släpper in de importerade vargarna i befintliga revir. Kanske vore det även klokt om det försöker anpassas tidsmässigt till ungefär den tid då tikarna "flyttar hemifrån" då hanar släpps ut, samt att ev importtikar, kan släppas ut ungefär då hanarna flyttar hemifrån.

Ingen varg torde ju vilja komma ensam och försöka ta sig in på ett befintligt revir. Det vore ju onekligen smartare och mindre energiåtgång att hitta en ledig plätt att slå sig ner på med sin nyfunna partner.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina
2010-01-28 20:50
#82

Ja jisses, det här börjar verkligen bli rena kennelverksamheten. Hoppas dom kollar upp dom jaktliga egenskaperna och linjerna också. Det ska ju helst av allt vara 0,0 % inavels gradObestämd (bara ett litet skämt i allt elände)

Vattnadal
2010-01-28 21:00
#83

#82 Skrattande Frågan är ju om det hjälper att människor skaffar dunder-hunks till varghonorna, de väljer ju ändå som de vill, vem de ska hänga med och skaffa ungar med.

Fast nog torde de hellre välja en hane med bra jaktliga egenskaper, och dessutom en som är genetiskt rätt, dvs lite lik och lite olik.
Man kan ju alltid hoppas att vargarna väljer nya gener hellre än att para sig med en som är närmare släkt än ett helsyskon. Annars har inaveln skadat mer än jag trott.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
moondancer
2010-01-29 11:45
#84

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-01-29 16:28
#85

Jo, jag läste det i vår dagstidning.

Och det är en sak som skrämmer mej. Vilket hat människor bär på. När man går in och läser läsarkommentarer så mår jag faktiskt illa. Vad är det för människor??? Vad bär dom på för hat. Är det jakten  eller jägaren dom hatar? Man behöver bara nämna ordet jägare så stannar folk upp och spyr galla.  Och 90% av dessa personer vet inte ett skit om personen jägaren eller jakt. Ändå betraktas den som den värsta blodtörstiga mördaren. Dom sitter där på sina ändor och bara spekulerar och antar. Fy f'n. Jag har haft en disskution med många av mina arbetskamrater i dag i lunchrummet. Lärare hela bunten! Och jag blir förskräckt när jag märker vad lite dom egentligen vet om det här med jakt. Men ändå sitter dom där och bara gissar sej till saker och ting. Allt det skrämmer mej.

Sehvrin
2010-01-29 17:53
#86

#85 Men lika mycket hat är det från rovdjursmotståndare (jag upplever att det ofta är jägare) i de där kommentarsfälten. De skrämmer mig också, för deras kunskap om ekologi verkar ligga på väldigt låg nivå och läser man tex på Jakt & Jägare så dumförklaras alla som vill ha varg (och en större stam) med hårda ord.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-29 18:44
#87

#86 Eftersom du gärna vill tala om låg ekologinivå när det gäller jägare, kan du förklara vad som gör en jägare med stora kunskaper i ekologi bättre än en som är mindre kunnig i ekologi?

Vad i består skillnaden när dessa är ute på jakt?

Behövs det stora kunskaper om ekologi för att få uttala sig om vår vargstam?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
2010-01-29 19:02
#88

#87 Jägare pratar väldigt ofta om naturvård och för att kunna bedriva sådan på vettigt sätt måste man ha koll på hur saker och ting fungerar ute i naturen, dvs vara någorlunda kunnig i ekologi.

Jägare gör ett ingrepp i naturen och måste därför ha kunskapen om vilka konsekvenser dessa ingrepp kan få.

Jag påstod aldrig att man måste ha stora kunskaper för att yttra sig i vargfrågan, men många verkar inte ha någon alls men tror ändå att de vet bäst och vägrar lyssna på de som har kunskap. (Som tur var har jag inte märkt något sådant inne på det här forumet )

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2010-01-29 19:17
#89

#87 Tack för den sista raden!  Glad

Men jag tillåter mig tvivla på att du vet så mycket om jakt och hur den går till? och hur stora ekologikunskaper man måste ha för att kunna nedlägga den lilla mängd vilt som en jägare gör.

Sunt förnuft i skogen = ekologi.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-01-29 21:14
#90

Jag jagar ju inte själv men är med och föder upp jakthundar, skogstränar dom och gör väl igentligen allt som en jägare gör förutom att mitt skott avfyras med en kamera.

Jag umgås nog till 90 % bara med jägare. Det har blivit så bara. Jag är född inne i storstan och är en mycket stor djurvän. Bor ihop med 4 jägare.

Och alla dessa jägare har stor respekt för naturen och dess innevånare. Även för rovdjuren. Det skulle till exempel aldrig falla dom in att tjuvskjuta ett rovdjur. Det är alldeles för mycket som står på spel berättade dom för mej.

När jag ska fota djur så säger jaktledaren till mej att jag ska ställa mej där och där på pass, för där kommer snart djuren. Och visst gör dom det. Tack vare deras kunskap om alla djuren i skogen har jag lärt mej väldigt mycket. Och fått många vackra bilder på våra vänner i skogen. Dom vet otroligt mycket om djurens cykler, matvanor, betes skador, vilka som låter si och så med mera. Jag skulle kunna räkna upp otaliga kunskaper dom har med sej i bakfickan när dom går i skogen. Och just det att dom faktiskt rör sej och blir ett med skogen är väl i sej något värdefullt. Och vara rädd om miljön i skog och mark. Jag har aldrig sett en av mina kompisar till exempel bryta kvistar från ett träd eller buske för att göra upp eld. Veden släpar dom med sej.

Annons:
rifla
2010-01-31 14:48
#91

Numera ingår ekologi i jägar examen. sen lär sig de flesta det i skolan med. och de som är uppväxta på skog och jordbruk har mkt med sig om det. många går special skolaor för jakt specialskolor för skogsnäring och jordbruk.

Dagens jägare som är under 60. vet mkt om ekologi.

Sen har man viltförvaltning som alla kan göra men som få gör. I alla år har jägaren och skogsbrukaren sett till att djuren har skyddade platser att vara på, mat på vintern och speciellt våren när det inte börjat växa än. Ekologi är åxå för oss som bor i skogen att inte skräpa ner i naturen.

KimE
2010-03-23 12:43
#92

Enda tecknet på inavel är minskad kullstorlek.

Vargstamen har ökat med 15%/år i de senaste fem åren enligt O Liberg.

Det verkar gå bra för ungvargarna utan föräldrar!

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=417769&context=

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=417914&context=

Sehvrin
2010-03-23 13:11
#93

#92 Trevligt att höra att de klarat sig bra.

Trots att det enda som märks av inaveln i den Svenska vargstammen idag är minskade kullstorlekar (fast jag har hört att man hittat andra defekter på vargarna också?) så är det fortfarande ett stort problem. Detta för att vargstammen i och med det har en väldigt liten genetisk bas och därmed kan ha svårt att anpassa sig om deras levnadsmiljö förändras. De kan också få svårt att återhämta sig om de får ett dåligt år.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-03-23 16:10
#94

Minskad kullstorlek kan också bero på minskad bytestillgång i de områden där de är väletablerade. I och med att en varg redan har invandrat och fått en kull med valpar är inavelsproblematiken liten i 50-100år.

Upp till toppen
Annons: