Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1325 ggr
moondancer
12/27/09, 1:51 PM

Fyrverkerier, hur farliga är dom?

Har försökt att få mig en snabb uppfattning om hur farliga fyrverkerier egentligen är för miljön, men det verkar finnas en hel del olika åsikter om hur farliga de egentligen är.

Men tillslut hittade jag en PDF som verkar någorlunda opartisk, och dessutom inte tjock som en bok. Mycket intressant läsning!  http://www.gu.ekol.lu.se/

Man hittar också en hel del andra artiklar genom att göra en snabb sökning på google, där man får fram allt från expressens snabblästa artiklar till fyrverkerimästarnas åsikter.

Vad tycker ni om fyrverkerier egentligen? Skriv av er!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
batski
12/28/09, 2:34 PM
#1

Tack så mycket för länkarna!

Frida
1/4/10, 9:58 PM
#2

Precis de dokument du har länkat till (uppsatsen från Lund samt informationen från Plast- och kemiföretagen) har vi i Chalmers Pyrotekinska Kommitté, bland otalet andra rapporter och skrifter från Sverige såväl som från utlandet, läst och utvärderat i jakt på samma fråga: hur miljöfarliga är fyrverkerier?

Tyvärr bygger uppsatsen från Lund på andrahandsinformation rakt igenom och det nämns inget om det intressanta från mätningen i Stockholm under millenieskiftet: nämligen att deras mätmetoder var helt åt skogen. Det nämns heller inte att halterna av dessa förhöjda utsläpp drastiskt minskade (till "normala" nivåer) när man slutade skjuta fyrverkerier. Lägg gärna märke till att denna mätning dessutom bara gäller halterna i luften och inte i mark eller vatten!

Trots flitiga försök har vi tyvärr inte blivit klokare om exakt hur farligt fyrverkerier är för miljön. Det verkar dock inte vara riktigt lika illa som de värsta motståndarna vill göra gällande samtlidigt som det oförståndiga användandet av ordet tungmetall är väldigt beklagligt. Är man osäker men ändå vill ha ett fyrverkeri på nyårsafton eller till andra högtider så tycker jag (som nog får anses partisk till pyroteknik) att man ska investera i bra pjäser och se till att plocka upp ordentligt efter sig.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: