Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1052 ggr
batski
2010-01-06 14:11

Do Food Miles Matter?

Intressant! Åsikter?

Do Food Miles Matter?

Annons:
ljushuvudet08
2010-01-06 17:09
#1

Självklart spelar det roll. Hur stor del av användningen av fossila bränslen som sker vid produktion respektive transport beror naturligtvis på vilket livsmedel som undersökts, hur det transporteras mm. Nötkött från Argentina har fraktats halvvägs runt jorden, men det innebär ju inte att produktionen måste vara mer hållbar där, de använder troligen fossila bränslen där också. Detta gör att den sammanlagda klimatpåverkan blir större än för svenskt kött. Men naturligtvis vore det bättre om vi skulle äta mindre kött, eftersom det för att producera en viss mängd vegetabiliskt protein behövs bara en tiondel av den odlingsareal som behövs för att framställa motsvarande mängd animaliskt protein.

Beträffande det där om att ekologiskt odlad mat skulle vara sämre ur ett hållbarhetsperspektiv, så är det skitsnack och inget annat.

batski
2010-01-06 17:17
#2

Nu har jag inte läst boken (blivit lite nyfiken på den dock), men jag tycker ändå att det är nyttigt att vara öppen för nya infallsvinklar och nya lösningar. Fast ja jag tycker själv att det låter skumt och tom skrämmande att ekologiskt odlad mat skulle vara sämre…

Upp till toppen
Annons: