Annons:
Annons:
moondancer
1/7/10, 11:55 AM
#1

Att något sådant skulle hända har jag väntat på. Valfångare har ofta hårda metoder mot miljöaktivister, däribland dessa vattenkanoner de ofta använder.

Sen att valjakt fortfarande får finnas till är bara skrämmande. Det visar hur svårt det är att samordna världen i arbetet mot en mer miljövänlig omvärld.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
1/7/10, 11:11 PM
#2

När jag hörde det här igår trodde jag att det mer eller mindre en olycka i form av att det japanska fartyget inte hann väjja i tid. Efter att ha sett en video på Sea Shepherds hemsida kan jag konstatera att det inte var fallet: Det japanska fatyget svänger och styr mot Ady Gil, miljöaktivisternas båt.

Jag hoppas det blir rejäla konsekvenser för valjägarna efter det här!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
1/8/10, 1:03 AM
#3

Samma video som man kan hitta i länken ovan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
1/8/10, 1:04 AM
#4

Ett inslag om händelsen från CNN där man både får se videon i förra inlägget samt en video från det japanska fartyget.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ljushuvudet08
1/8/10, 11:23 PM
#5

#1 Ja, det är deprimerande att sådant fortfarande pågår.

Sehvrin
1/9/10, 12:58 AM
#6

Sea Shepherd ska bygga en ny båt i samma model.

Jag måste säga att jag länge varit tveksam till den här typen av miljöarbete: aktivism. Men jag har börjat känna allt mer att i vissa fall behövs det, som till exempel kampen mot valjakten. För hur många skulle veta om det/orka bry sig om det inte vore för Sea Shepherd som kämpar nere i Antarktis? Hur många är det inte som engageras av att se Whale Wars? Så ibland kanske extrema actioner kanske är nödvändiga, även om de ter sig dumdristiga. (Sen stöder jag inte all miljöaktivism, tex när Greenpeace smög sig in på nån fin sittning under Köpenhamnsmötet, det kändes mest bara fånigt, folk vet redan att klimatet är en viktig fråga)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
1/12/10, 5:41 PM
#7

Nu har det kommit en film från däcket på Ady Gil som visar hur besättningen bara  tar det lungt fram tills dess att de inser att Shonan Maru No 2 faktiskt tänker ramma dem. Detta stödjer Sea Shepherds version av händelsen.

Här är en artikel om det

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: