Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2191 ggr
Taxelina
1/8/10, 11:17 PM

Dvärgbandmask i skog och mark

Den här artikeln tycker jag är mycket intressant. Det har skrämt mej och många hundägare.

http://www.skogsland.com/dvargbandmask-i-finska-algar/2009-12-03

Annons:
moondancer
1/8/10, 11:19 PM
#1

Länken fungerar inte för mig

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
1/8/10, 11:25 PM
#2

Nej, jag märkte det.

Googla på "finska älgar+dvärgbandmask" så får du upp det. Det var väldigt intressant faktiskt. Det här har jag sagt i några år, men ingen har lyssnat.

Du kanske är bättre på att länka. Det brukar fungerar, men icke den här gången.

Taxelina
1/8/10, 11:27 PM
#3

Jag hittade en annan liknande.

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=404646

Skam den som ger sejSkrattande

moondancer
1/8/10, 11:34 PM
#4

Sådär, fixat din länk så den funkar Glad

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
1/8/10, 11:39 PM
#5

Intressant läsning, men jag är dock lite osäker på om det är enbart vargen som kan sprida dvärgbandmasken. Den har ju även hundar och katter som värddjur. Men visst, varg kan nog hjälpa till med spridningen av den.

Hittade en bra faktasida om dvärgbandmask HÄR

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
1/9/10, 12:06 AM
#6

Ja, det vore ju inte kul om dvärgbandmasken kom in i Sverige, men jag tror inte att det är någon större fara just nu, då det verkar som om NVV ska transportera invandrande vargar och plantera ut dem och då kan man passa på att ha dem i karantän.

Då är jag mer orolig för att illegalt importerade hundar ska föra med sig det.

En sak jag dock reagerar på mellan de olika artiklarna är att i Land påstås hundens dvärgbandmask inte vara särskilt farlig för människor, medan rävens kan vara det, men i Jakt & Jägare skriver de att båda är lika farliga. Om man läser i länken som i inlägg #5 så verkar det som om Land är de som har rätt. Någon som vet mer säkert om detta stämmer?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
1/9/10, 10:41 AM
#7

Enligt SVA och Jordbruksverkets hemsida så är rävens dvärgbandmask, Echinococcus multilocularis, mycket farligare än hundens, E granulosus.

Där skrivs att rävens dvärgbandmask är mycket svårbehandlad och ger livslång sjukdom.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
1/9/10, 3:14 PM
#8

Usch ja, det kvittar vilket djur som kommer med infektionen. Den är lika otäck för det. Om jag inte har helt fel så har dom hittat räv på Koster med infektionen. Och den kommer troligen från hundar.

Smuggelhundarna bär nog ganska ofta på det. Det finns ju inga bevis men dom är ju inte besiktade och avmaskade.

Det tråkiga också är ju att man inte kan äta bär och svamp från smittade områden. Men hur vet man vilka områden som är smittade? Just vargen vandrar ju flera mil och när avföringen torkar och sprids med andra djur eller vinden så finns ju risken att smittan hämnar mycket utspritt. Och den sprids ju även med hundarna som vistas i skogen och kan smitta oss.

smurfan-13
1/28/10, 6:40 PM
#9

#8 parasiten på koster är fransk hjärtmask, den är ofarlig för människan. Hundar kan dock smittas om de slickar/äter på snigelslem eller ev även groddjur.

Det är rävens dvärgbandmask som vi inte vill ha in i Sverige. Jag tror dock inte att det går att undvika och inte heller att vi behöver vara allt för oroliga. Visst får man sluta äta bär direkt ute i skogen, men mängder m människor lever i länder m denna parasit och klarar sig bra ;)

Taxelina
1/28/10, 8:34 PM
#10

#9 Nej, dom klarar sej inte bra i andra länder. Där spärrar dom av områden som är smittade.

Du verkar ta det ganska lätt. Vill inte du kunna gå ut o skogen och plocka bär och svamp? Tänk all affärsverksamhet som handlar om att ge massor av jobb. Många som plockar bär och säljer på marknads stånd, till stora saft och sylt fabriker och all svamp som säljs. Och innan man är medveten om smittan så har ju några redan blivit det. Det handlar om skogens "guld"

Mitt liv är just detta att få vistas i skog och mark. Och ta tillvara det som finns där genom bär, svamp och kött. Så naturligt som det bara kan bli.

Halvdansken
1/28/10, 11:29 PM
#11

Det finns i Danmark, så det kommer nog till Sverige också. Den otäcka varianten med rävar.

Anledningen till att det kan bli ett större problem i Sverige än i andra länder är nog allemansrätten. I Danmark och alla länder utom Finland och Norge (???) finns det ingen allemansrätt. Folk går alltså inte ut i skogen och plockar svamp och bär, för det får man inte.

Visserligen finns det ju rävar lite överallt, men risken måst ändå vara mindre om man inte plockar och äter saker från skogen.

Dör inte äggen om man steker eller fryser varorna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
1/28/10, 11:32 PM
#12

#11 Vad jag lyckats läsa mig till klarar äggen frysning, men inte upphettning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
1/28/10, 11:43 PM
#13

Det är skitäckligt. När jag hörde att det fanns här i Danmark, så kollade jag upp lite vad det handlade om. Det fungerar på samma sätt som all bandmask; äggen äts av ett djur, tex en mus. Äggen sätter sig fast i näringsrikt ställe i kroppen, oftast levern, där deutvecklas till en larvliknande sak. Sen äts musen av en räv, och då utveclas larven till en mask, som lever i tarmarna och släpper ut nya ägg - som äts av en mus osv.

Problemet är att människor inte så ofta äts upp av rävar, och de här larvliknande sakerna stannar i levern, där de bildar stora nystan. Jag har sett bilder av det, fy fan, säger jag rakt ut. Man kan inte göra något åt det. Urrk.

Vi som har katter som käkar möss kan ibland se äggkapsar i rumpan, det liknar små risgryn. Men de är inte farliga för människan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
smurfan-13
1/29/10, 10:59 AM
#14

#10 du kanske upplever att jag tar lätt på det, men jag orkar inte låta mig skrämmas av den korkade skrämselpropaganda som ständigt pågår i vårt land så fort något nytt dyker upp. Jag vill inte ha hit skiten, men jag tror det är oundvikligt. Djur vandrar in i sverige från finland, folk reser världen runt, mängder med husdjur passerar våra gränser dagligen, det smugglas djur osv

Och bara för att parasiten kommer hit betyder det inte att man inte kan plocka bär längre! Man måste bara vara nogrannare med behandlingen av bären innan man äter dem! Jag är iaf inte rädd för att fortsätta göra sylt på bären jag plockar eller att äta svamp.

Taxelina
1/29/10, 4:38 PM
#15

Bara vetskapen om att man kan bli smittad av en obotlig sjukdom med svåra biverkningar gör att jag reagerar. Men som du säger så kan man inte hänga upp sej på allt som händer. Det tar för mycket energi.

Men tänk dej att ha en knippe morötter. När man skalat dom ser man några små maskar. Men dom dör ju när man kokat morötterna. Så man kokar morötterna och äter upp dom. Men ärligt talat, skulle dom smaka lika gott? Psykologiskt sett så skulle jag nog gett kaninen morötterna, för jag tyckte dom var äckliga.

Smittan kan fastna i pälsen på hunden som sedan bär med sej det hem och så klappar vi den eller har den i sängen och myser. Äggen finns i djurets avföring och när det torkar sprids det med vinden och hamnar lite varstans.

Upp till toppen
Annons: