Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2242 ggr
moondancer
2010-04-07 18:42

Jakt på varg även nästa år

Miljöminister Andreas Carlgren vill tillåta ”begränsad licensjakt”

Regeringen tillsätter inom kort en utredning som ska föreslå långsiktiga mål för hur stora landets rovdjursstammar ska vara, sade miljöminister Andreas Carlgren vid ett möte om den regionala rovdjursförvaltningen i Stockholm på onsdagen.   fortsätt läsa på aftonbladet.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2010-04-07 18:58
#1

Jag tycker de långsiktiga målen bör sättas upp innan man ens börjar tänka på ytterligare en liscensjakt på varg.

En sak jag funderat på ett tag: Hur mycket kostade det att lösa liscens för vargjakten?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-04-07 19:25
#2

#1 Jag tycker också att det är en bakvänd väg att gå.

Först ska man göra en utvärdering av vinterns jakt sedan ska man sätta upp långsiktiga mål och därefter ta ställning till kommande år.

(Vet inte vad det kostade)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KimE
2010-04-07 20:22
#3

Regeringen har beslutat att vargstammen ska hållas på nuvarande nivå i 3år varav ett har gått. Vargstammen har ökat trots jakten och det finns möjlighet att skyddsjaga närgångna vargar i normal omfattning.

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=417914&context=

[peter54]
2010-04-08 01:58
#4

Jag har inte hört nåt om att det kostade något att registrera sig som vargjägare eller som lojägare. Varför skulle det kosta?

Det handlar väl mer om att man vill begränsa antalet deltagande jägare och då handlar det i första hand om att registrera vilka som deltar.

Sehvrin
2010-04-08 10:31
#5

#3 Jag tycker det är klantigt av regeringen att inte sätta upp långsiktiga mål för vargstammen innan vargjakten började. 3 år är inte långsiktigt.

#4 Jag tycker att jakten bör bekosta sig själv. Som det ser ut nu så ska det tas pengar som egentligen ska gå till bevarandet av biologisk mångfald om jag fattat det rätt och att jaga våra stora rovdjur är inte bevarande av biologisk mångfald (inte så som stammarna ser ut nu).

Jag hoppas att om det nu blir jakt (jag håller hoppet uppe att det inte blir nån licensjakt nästa, trots att miljöministern har sagt det) att man använder den information man har om stammen bättre. Man känner ju faktiskt till hela släktträdet för Sveriges vargstam och det borde kunna användas för att begränsa den negativa påverkan på stammen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-04-08 11:32
#6

Vargstammen är tillräckligt hög för jakt i fyra län, i de områden där de kan expandera har ingen varg jagats. Men de kommer nog inte att tillåtas att bli så många i de nya länen , Uppsala , Stockholm , Södermanland och Östergötland.

Pengarna till forskning och förvaltning av de stora rovdjuren tas till stor del av viltvårdsfonden=som kommer av avgiften från det statliga jaktkortet. Vilket inte är riktigt rätt då de inte är tillåtna för normal jakt.

Det har nu anställts jägare för att försöka hålla sverige fri från mårdhund vilken riskerar att utrota hotade vadarfåglar och groddjur.

Annons:
[peter54]
2010-04-08 13:06
#7

#5 Jag är inte säker på vad för slags kostnader du menar. All jakt bekostas av jägarna själva och såvitt jag förstått fungerar jakten efter lo och varg precis på samma sätt, med den skillnaden att jägarna måste registrera sig för att få delta.

Sehvrin
2010-04-08 14:53
#8

#7 Jag tror att det har med det administrativa att göra och när man utvärderar hur jakten ska genomföras. Här står det lite om det.

Vargen skulle ju enligt vissa bli mer omtyckt om den blev jaktbar. Jag vet faktiskt inte om jag tror på det, men med en kostnad för att få jaga den så kommer den bli ett mer exklusivt vilt och höja värdet på den. Detta skulle också kunna leda till en viss jaktturism, vilket (om folk gör det på rätt sätt) också skulle kunna höja värdet på vargen och få folk att se den med blidare ögon. Dessutom om vargjakt kostade och eventuellt överskott gick till naturvård skulle det kanske accepteras bättre av folk i övrigt.

#6 Vad har jakt på mårdhund att göra med vargjakt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-04-08 19:19
#9

Den artikeln har felaktigheter- vargen är inget hotat vilt bara för att den inte är allmän i Sverige. Den jagas redan i Finland, Ryssland, Estland,Lettland, Canada, USA mfl.

Vargen är statensvilt och det är staten som får ta kostnaderna för bl.a. ersättningar för skadade djur.

2008 betalades ersättning ut för(rovdjur):

471får

20nötdjur

11getter

2 hästar….varg

57hundar

Ersättning för rennäringens förluster 63mkr.

Jakträtten tillhör markägaren eller den den upplåter den till så det är valfritt om man ska ta extra betalt för vargjakt. Problemet är bara att mark med varg har lågt värde då det är lite vilt och inga hundar kan släppas.

moondancer
2010-04-08 19:53
#10

Att vargen inte är något hotat vilt stämmer bara till viss del. Ur ett globalt perspektiv är det inte en hotad art, men i Sverige är den det.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2010-04-08 21:03
#12

#11 Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med artikeln du länkar till

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2010-04-08 21:39
#13

#8 Men utvärderingen av vargjakten är ju stipulerad av regeringen och har inte mycket med jägarna att göra.

Annons:
KimE
2010-04-08 22:14
#14

12) Den förtydligar bara vad regeringen tänkt sig.

Sehvrin
2010-04-10 18:43
#15

#6 Jag har fortfarande inte fått svar på vad jakt på mårdhund har att gör med jakt på varg. Vill du förklara?

#9 Eftersom vargen är statens vilt borde de ju faktiskt ha rätt att ta betalt när någon jagar den på licens. Vargjakten känns mer som en jakt för nöjes skull (Det här uttalandet kommer jag säkert bli lynchad för, men jag ser verkligen ingen nytta med licenjakten på varg så som stammen ser ut nu).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2010-04-10 20:00
#16

#15 All jakt är jakt för nöjes skull. Ingen i västvärlden behöver längre jaga för sin överlevnad. Ingen skulle gå ut på jakt om det var något man tyckte var plågsamt.

Att det är statens vilt är det som gör att det kallas "licensjakt", dvs att man måste registrera sig och få tillstånd att delta.

Vid annan jakt behövs ingen licens för att få jaga, bara vapenlicens och jakträtt.

KimE
2010-04-10 21:35
#17

Staten har rätt att ta betalt för vargjakten på statens mark(Men där finns ingen varg).

Mårdhundsjakten betalas av staten.

[peter54]
2010-04-10 22:06
#18

#17 På statlig mark tar man betalt för all jakt, inte bara på jakt efter statens vilt.

KimE
2010-04-10 22:53
#19

Ja givetvis. Småviltjakten i fjällen kostar ju 300kr/dag vilket bara gynnar de som har råd vilket är norrmän och italienare.

Sehvrin
2010-04-11 11:11
#20

#17 Mårdhundsjakten är ju skyddsjakt för att inte få in en invasionsart i landet, så det är en naturvårdåtgärd och det är inte konstigt att staten betalar för den jakten. Skyddsjakt är skilt från licensjakt och sker skyddjakt som är i statens intresse (t ex invasionsarter eller på stora rovdjur som river tamdjur regelbundet) så är det väl naturligt att de betalar jakten? Det tycker i alla fall jag. Så jag ser fortfarande inte vad mårdhundsjakten har med licensjakten på varg att göra.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
KimE
2010-04-11 15:43
#21

Varg, björn, säl och Lojakt är också skyddsjakt de är inte licensjakt som tex älg. Vargjakten hade andra regler som inte är tillåtna för vanlig jakt.

Sehvrin
2010-04-14 14:40
#22

#21 Varför säger alla då att det är licensjakt på både lo och varg? (vet inte hur det är med björn?) Jag vet att det finns skyddsjakt på de djur du räknade upp, men om jag uppfattat det rätt (vilket jag är säker på att jag har) så är den skilld från licensjakten.

Att det är andra regler för en viss licensjakt är väl inte konstigt? Olika djur har olika beteenden och populationerna är olika tåliga för jakttryck. Bara för att det är andra regler behöver det väl inte betyda att det inte är licensjakt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-04-14 21:52
#23

Vargjakten hade regler om användning av fordon som inte är tillåten vid annan jakt. All jakt på de stora rovdjuren är skyddsjakt även om den liknar vanlig jakt , jag tror att eu har en del reger att följa där. Den egentliga skyddsjakten för att skydda djur, människor och grödor kommer utöver.

[peter54]
2010-04-14 22:12
#24

#22 Jag tror att det är en språkbruksförbistring. Alla som inte jagar själva och en god andel av jägarna själva säger eempelvis "jaktlicens" när de pratar om tillstånd att bedriva jakt i allmänhet.

Det finns ingen sån licens. Vi har vapenlicens och jakträtt, men i dagligt tal dras det ihop till jaktlicens.

KimE
2010-04-16 13:05
#25

Nu har forskarna gett förslag till områden aktuella för vargflyttning!

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Vargflytt-till-sodra-utbredningsomradet/

Anders 50
2010-04-19 23:56
#26

Licensjakt är lika med tilldelningsstyrd jakt och har inget med registrering av jägare, vapenlicenser, jakträtt eller annat att göra.

Vid licensjakt får man sig tilldelat ett visst antal djur att skjuta.

Vid vargjakten där licensjakten skedde länsvis tillämpades avlysningsjakt som gör det lättare att kontrollera att ingen överskjutning sker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-04-25 01:07
#27

Jag är väldigt imponerad över hur jägarna skötte årets jakt.

Annons:
Anders 50
2010-04-25 11:09
#28

#27 Instämmer!  Synd bara att så många som sitter långt från händelsernas centrum anser att de hade gjort det ännu bättre.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2010-04-25 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 Jag är faktiskt ärligt imponerad av jakten. I och för sej tyckte jag det känndes lite tråkigt och vet många jägare som inte deltog, men det var ju rätt många deltagare ändå, första jakten på varg och endast en överskjutning.

 Ett exempel som jag fick höra var att ett lag skulle göra ett eftersök, varav en från läns styrelsen skulle medverka. Efter ett tag ansåg mannen från läns styrelsen att det inte var någon fara för vargen och ansåg att de skulle avbryta vilket han också gjorde. Men jägarna fortsatte och efter ett dygn hittade de vargen och avlivade den.

Synd att ett sådant fall inte hamnar i media.

KimE
2010-04-25 15:13
#30

Det verkar som att inte länsstyrelse personalen bryr sig lika mycket om hur mycket djuret lider utan litar på att de överlever i stället, i jämförelse med vad vi jägare tycker. I vanliga fall så måste jägarna göra allt som går att göra för att få slut på djurets lidande.

Det går inte att föra en vettig dialog i media!

Taxelina
2010-04-25 16:21
#31

#30 Håller nog med om media. Dom styr enormt åt det håll dom själv vill.

Anders 50
2010-04-25 21:55
#32

Ja, media och polis, ta bara exemplet när det hittades ett uppruttet kattlik i en sopsäck! Hur lång tid tog det inte innan "Jägarna" friades från beskyllningen att ha tjuvskjutit ett lodjur?

Vargar har hittats drunknade som "Jägarna" skjutit?

När väl liken kommit in till SVA och obducerats och det inte finns nån misstanke om tjuvjakt, ser man då nån artikel i media med feta rubriker?

Nej..men i jakttidningarna finns informationen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
2010-04-25 22:22
#33

Och de som skjuter för att värna hunden, tamdjur eller sig själv blir fråntagna vapnen innan de ens har gjort någon utredning.

Taxelina
2010-04-25 23:58
#34

Låter bekant det där…!

Just episoden med katten läste jag. Måste varit pinsamt när dom kommit på hur det egntligen låg till.

Ungefär som när en djurtillsyns man inte vågade gå ut och titta till hunden som satt på trappan och hade gjort det i flera timmar. Det hade inkommit en anmälan om en stackars hund som satt utanför huset i kylan. Det kom till slut fram att det var en stor prydnads hund i porslin. Killen tyckte det var så pinsamt att dom inte fick skriva om det i tidningen, men det kom ut i alla fallSkrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: