Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1429 ggr
Sarah
2010-04-06 14:06

Äta miljövänligt.

Hittade den här rapporten hos jordbruksverket. Visar hur mycket man tjänar i utsläpp på att byta från kött till vegetarisk kost, samt hur mycket man tjänar på att byta till närproducerat och att äta efter säsong. Köttet förlorar ;)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra09_20.pdf

Annons:
KimE
2010-04-06 16:28
#1

Ät viltkött och skona miljön!

Maria
2010-04-06 20:05
#2

Tyvärr är inte alltid vilt ett alternativ för alla. Det är fruktansvärt dyrt och oftast fryst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KimE
2010-04-06 21:52
#3

Det är dyrt för reglerna om veterinärbesiktning och att du behöver godkända slakterier för att få sälja köttet.

Maria
2010-04-06 21:57
#4

Jo, jag vet men därför är det inte helt enkelt att uppmana folk att äta viltkött och skona miljön.Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2010-04-06 21:58
#5

#3 Så du tycker att man inte ska ha godkända slakterier och att djuren inte ska vara friska då de går till matproduktion?

KimE
2010-04-06 22:16
#6

Ja jag tycker att man ska ha lämpliga utrymmen för att ta hand om kött och självklart så ska man bara överlåta bra kött. Jag skulle inte benämna det matproduktion när jag tar hand om ett fällt villebråd. Jag vet ingen som har blivit sjuk av viltkött och då träffar jag många jägare som jagat även då älgarna slaktades i skogen. Använder man näsan vet man om det är känligt som föda luktar det mat är det mat det gäller även köpt mat som man inte måste slänga bara för att datumet gått ut (gäller inte vildsvin och björn). Jag ger bort det kött som jag inte hinner äta själv och tycker inte att köttet i butik är värt de priser de vill ha för det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: