Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2636 ggr
Coturnix
2010-04-28 14:43

Älskade daggmask

Vår kompost mår trots omvärldspåfrestningar till synes väl. Jag bortser från dess kemikalieinnehåll och tillåter mig att känna mig glad över jorden. Ännu lever masken.
Daggmaskar i mängder i komposten

Röda vackra ring på ring, oförtrutet ätande, förvandlande, omvandlande…älskade daggmask, vad ni gör mig lycklig i all jordens kemikaliesorg.

Annons:
Maria
2010-04-28 22:56
#1

Vilken fin bild på denna lilla "jordens väktare"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Coturnix
2010-04-29 20:23
#2

#1 Tack! Är det fler som har lyckan att "äga" en kompost?

(Väldigt stor text det blev på inlägget!?Försökte redigera men det gick inte)

moondancer
2010-04-29 22:53
#3

Har ingen kompost, den är mer en gigantisk hög. Dock består den mest av diverse gräs och hö, som vi är tvungna att göra av någon stans när vi klipper ängarna på hösten. Men en del matavfall hamnar där också, och bra jord blir det allt, om man orkar gräva sig in i den ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
2010-04-30 01:54
#4

Vi har 3 stycken, på vardera ca 1m3.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Taxelina
2010-05-04 20:21
#5

Vi har 2 komposter. Och dom är det massor av mask iSkrattande

Anders 50
2010-05-04 22:30
#6

#0  Varför skulle inte daggmasken trivas i din kompost?  Du komposterar väl inte kemikalier?

(är det verkligen daggmask?)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Coturnix
2010-05-05 01:23
#7

#6 Nej det är inte vår intention att kompostera kemikalier och gift. Men gifter och oönskade kemikalier är spridda över hela jorden. Den bonde som söker odla ekologiskt finner att jorden inte är giftfri, att regnet för med sig allt som sprids över jorden.
Även jag handlar mina grönsaker och frukter på marknaden. Komposterar jag ett giftigt bananskal så så försvinner ju inte giftet i en handvändning.

Nej det kanske är en kompostmask? En lövmask? En mask iaf! ;)

Upp till toppen
Annons: