Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1821 ggr
Sehvrin
2010-04-11 11:40

Miljövänligt typsnitt

"Byt typsnitt och spara pengar och miljön.
Det rådet ger ett universitet i USA till studenter och personal - och man hoppas därigenom kunna spara 75 000 kronor om året.

Svenska myndigheter gillar idén.
Genom att byta typsnitt i e-postprogrammen från Arial till Century Gothic, spås toner- och bläckförbrukningen minska med 30 procent, uppger University of Wisconsin-Greenbay." Läs mer på Expressen

Tycker det här var en lite kul nyhet som visar på "många bäckar små".

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
ljushuvudet08
2010-04-17 18:00
#1

Hur skulle förbrukningen av bläck kunna minska för att man byter typsnitt i e-postprogram? Hur stor del av befolkningen skriver ut sin e-post?

Linnea
2010-04-19 10:50
#2

#1 Det undrar jag med..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sehvrin
2010-04-19 11:05
#3

Jag hoppas att det inte är så många som skriver ut sin e-post och har svårt att tänka mig att det är det.

Men jag tror ju att universitetet har gjort undersökningar innan de fattade beslutet att byta teckensnitt, så där finns det nog en del som skriver ut sin e-post i alla fall. Kan ju dock vara stor skillnad mellan här och USA.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-04-19 12:53
#4

Det är väl för att de byter typsnitt på alla deras dokument som avhandlingar och examensarbeten. Svenska myndigheter är skyldiga att skriva ut en del epost pga offentlighetsprincipen.

Maria
2010-04-19 20:50
#5

Jag arbetar på universitetet i Göteborg och våra kopiatorer är förinställda på att kopiera på båda sidor numera, så vill man ha enkel utskrift så får man "knappa in" det.

Det sparar i alla fall en del papper.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2010-04-22 22:00
#6

Jag bytte till Century på min uppsats :) Kommer inte skrivas ut speciellt många gånger, men vem vet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: