Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 3344 ggr
moondancer
4/30/10, 10:33 AM

SVT-dokumentär om tjuvjakt på varg

Aftonbladet skriver:

**De hemliga tjuvjägarna avslöjas i tv-dokumentär
De påstår sig vara en del av ett hemligt nätverk som ska utrota vargen i Sverige.
I en ny SVT-dokumentär berättar männen hur de med gift, fällor och vapen systematiskt dödar det mytomspunna rovdjuret.
- Politikerna måste förstå att vargen ska bort, säger jägarna i Dokument Inifrån.

mer på aftonbladets hemsida**

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anders 50
5/4/10, 12:05 AM
#1

Visst förekommer tjuvjakt, men inte genom en sådan organisation som den här dokumentären ville visa.

Antingen så ville journalisten skapa detta något extra säljande med tjuvjakt (sett för många konspirationsfilmer?) eller så har han, okunnig om jakt, vapen fällor m.m. blivit grundlurad av några som säger sig bedriva illegal jakt på varg.

Filmen innehöll inget som kunde styrka organiserad tjuvjakt, bara påståenden och en massa faktafel, ta bara detta med den avsågade studsaren som skulle vara ett precisionsvapen på 120 meter….löjligt!

Jag kan en hel del om vapen och vet vad som händer om man kapar pipan så kort.

Det förekom flera egendomliga påståenden med fällor, benrester m.m.

Men som sagt…tjuvjakt bedrivs, det visste vi redan, men den här filmen var nästan pinsamt dålig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Magi-cat
5/4/10, 10:57 AM
#2

det är så fruktansvärt….Gråter

Det är nog för tidigt att bara avfärda en sådan här film, även om man helst skulle vilja att det inte vore sant….

Men har man hört tongångarna hos en hel del folk, så förstår man att detta mycket väl kan hända.

De tekniska detaljerna kan jag inte ett dugg om. Men människor och deras varghat är välkänt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

moondancer
5/4/10, 11:09 AM
#3

För oss som missade programmet (hur kunde jag missa det, ibland är man bra klantig/glömsk) finns den på SVTplay fram till den andra juni.

LÄNK HÄR

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
5/4/10, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

SNÄLLA! ! !

Kalla dessa personer inte för jägare. Jägarna har fått tillräckligt mycket skit som det är ändå. De här människorna är inga jägare. De är svin, på ren svenska. (ursäkta uttrycket).

Tänkte stänga av tv, n flera gånger, men tvingade mej att se eländet i alla fall.

#1 Jag vet inte så mycket om vapen, men hoppas att det du säger stämmer.

Det här hatet och tjuvjakten som kommit i gång är mycket på grund av att människorna ute i glesbyggden tröttnat på myndigheterna och deras paragraf rytteri.

Ni som såg programmet. Hoppas ni även såg personerna som grät och var förtvivlade över denna jobbiga situation och inte bara stirrade er blinda på de maskerade ligisterna.

Jag älskar vargen, men har inte bett att få hit den. Den ställer till ett rent elände. Men aldrig att jag skulle utsätta den för allt som ligisterna talade om.

KimE
5/4/10, 6:05 PM
#6

Fällan såg alldeles ny ut.

Konstigt att nätverket ska finnas i områden utan varg.

Att samer avlivar rovdjur så har det alltid varit och kommer alltid att vara annars så kan inte renskötsel bedrivas, de skulle inte släppa in några galningar.

Annons:
Taxelina
5/4/10, 8:17 PM
#7

Rennäringen håller på att kollapsa. De går på knäna. Självklart ska dom få försvara sina djur. Det är ju deras ekonomi.

Maria
5/4/10, 9:46 PM
#8

Fast rennäringen håller väl ändå inte på att kollapsa på grund av vargen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
5/4/10, 10:05 PM
#9

En märklig sak, förutom fällan som han sa var "förlängd", oj då..Flört och betades med säd, (gillar vargen det?) var att samtliga, "boskapsägaren", "samordnaren" och "skogsägaren" trots stora avstånd sinsemellan hade samma vapen när de filmades…Obestämd Det gick att se att det var samma vapen.

Kul var också när veterinären sa att var tionde varg de fick in hade rester av ammunition i sig!   Låter jättemycket!!

Men han sa också att de bara fick in mellan 10-20 vargar per år, alltså ca. 1,5 varg…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
5/4/10, 10:11 PM
#10

Fällan betades med säd för att gnagare ska gå in och sätta sin vittring på den.

Anders 50
5/4/10, 10:26 PM
#11

#10 Visst Glad men såg det inte lite märkligt ut, det fanns inget annat i den heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
5/5/10, 4:37 PM
#12

Det reagerad jag också på. Trodde dom skulle ha några gamla djurkadaver eller liknande. En del brukar slänga in gamla döda hönor med mera. När dom jagar räv vill säga.

 Det kanske inte har med saken att göra. Men i senaste J&J läste jag att dom gjort en undersökning om vargens maginnehåll och där kunde dom konstatera rester av älg givetvis, men även efter andra vargar. Där har alla förklaringen till varför dom vargar som försvunnit inte blivit tjuvskjutna. Dom har blivit uppätna av sin artfrände. Tufft liv.

KimE
5/5/10, 6:40 PM
#13

De slänger in en skogsfågel i fällorna senare!

Annons:
KimE
5/10/10, 2:25 PM
#14

Nu har de luskat fram vem samordnaren är!

 sjf

Upp till toppen
Annons: