Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1653 ggr
Sehvrin
2010-05-20 20:04

Grönsaker med gott samvete?

När kan man börja äta svenska grönsaker med gott samvete igen?

Nu menar jag inte potatis, lök, morot mm som går att lagra, utan primörer, tomater med mera.

För när det är kallt går det ju åt mycket energi till växthusodling, men när börjar det bli så varmt att man knappt behöver värma växthusen? (när fungerar "växthuseffekten som den ska?  Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
KimE
2010-05-20 21:19
#1

Jag vet inte riktigt och det lär ju variera i olika delar av landet. Växthusodling funkar riktigt bra i norra sverige med sol nattetid.

Kika på priset när svenska tomater sjunker i pris under säsong lär de inte behöva uppvärmning!

Sehvrin
2010-05-20 21:20
#2

#1 Smart det där med att hålla koll på priset Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-05-20 22:09
#3

Har man dåligt med pengar så har man jag äter mycket rotsaker under vintern. Tomater från kanarieöarna smakar inte som de ska heller.

Sehvrin
2010-05-21 10:17
#4

#3 Nu äter jag visserligen inte så mycket tomater, utan tog det som exempel eftersom den ofta odlas i växthus i Sverige Flört. Och ja, jag äter/köper mestadels grönsaker som är lagringsbara under vinterhalvåret (rotfrukter, lök och vitkål), men har syndat ett par gånger. Kostnaden är egentligen inte det största problemet för mig (även om det spelar in till stor del) utan jag funderar alltid på miljöpåverkan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-05-21 12:29
#5

Brukar undvika sånt som är flygfraktat. Annars är det svårt att veta vad som ger minst utsläpp om man ändå vill ha färska grönsaker.

Maria
2010-05-23 21:22
#6

Jag tror också att det här med priset är ett bra tipsGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
HellviHumle
2010-06-10 23:52
#7

Det spelar nog ingen roll vad det är för pris på tomaterna. De är sådda under vintern och har kostat mycket energi innan de ger tomater. Det är samma plantor fram till hösten. Priset sätts efter tillgång och efterfrågan.

HH

Sehvrin
2010-06-15 13:55
#8

Nu kommer det förhoppningsvis bli lite lättare att köpa svenska grönsaker med gott samvete: Man ska nämligen börja med klimatmärkning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: