Annons:
Etikettenergi
Läst 1254 ggr
moondancer
2010-06-18 12:16

Riksdagen röstade ja till ny kärnkraft

Efter en 8 timmar lång debatt kom det väntade, men historiska, beskedet: riksdagen röstar ja till att tillåta nya kärnkraftsreaktorer i Sverige. Men oppositionen river upp beslutet om de får ta över regeringsmakten. Fortsättning på dn.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Maria
2010-06-22 22:36
#1

Ja, det var väl väntatRynkar på näsan

Kan man inte satsa stort på forskning kring alternativa metoder?Långsiktigt tänkande är både bra för miljön och ekonomin.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2010-06-22 22:43
#2

Även om jag tror på att kärnkraften är säker tycker jag att det är ett dåligt alternativ. Dels så får vi avfall som vi inte vet vad vi ska göra med. Sedan om vi tillåter fortsatt/utökad kärnkraft i Sverige har vi som land ingen moralisk rätt att säga nej till uranbrytning som är, om jag har fattat rätt, en mycket smutsig verksamhet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
2010-06-23 00:57
#3

Det snackas mycket om kärnkraftens säkerhet, och dess vara eller inte vara. Och det är väl bra, för någon press på kärnkraftsindustrin sätter det väl.

Men inte så mycket om oljans skadlighet. Den skall vi tydligen acceptera. Trots att vi just nu kanske upplever den i alla avseenden största miljökatastrofen alla kategorier.

Jag vet att det på detta forum finns en diskussion om Oljekatastrofen. Jag menar mer allmänt ute i det verkliga livet.

Jag har heller inte så mycket till övers för Vindkraftverken.

Jag har svårt att förstå flatheten hos alla/de flesta  stater som tillåter de stora vinster energiproducenterna generaerar till sig själva, utan att dra in dessa som riktade pengar för energiforskningen.

Jag tänker likaväl på oljeborrningsbolagen som t ex Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: