Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1343 ggr
moondancer
8/23/10, 3:41 PM

I dag tar jordens resurser slut

I dag passerar konsumtionen i världen gränsen för vad som är långsiktigt hållbart. Resten av året lever mänskligheten på naturens kapital, enligt Världsnaturfonden, WWF. läs mer på dn.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
8/24/10, 12:12 PM
#1

Jag tycker att det är otäckt att vi lever på mer än vad vi egentligen kan. Samtidigt så känner jag mig lite som en hycklare eftersom om alla hade samma livsstil som jag skulle vi fortfarande göra av med mer ressurser än vad som finns.

Frågan är vad man kan göra åt det? För jag tror att det alltid kommer vara så att välfärd går före miljötänk och det är nog få som kan tänka sig att sänka sin standard (och många i fattiga länder som skulle behöva ha betydligt högre standard än idag).

Den lösningen som jag tror är den enda lösningen är mer miljövänlig teknik. För som sagt: Få är villiga att sänka sin levnadsstandard.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
8/26/10, 1:22 AM
#2

Med statistik går allt astt bevisa. Om vi skulle ha trott på allt som förutspåtts, skulle t ex oljan vara slut, och vi skulle väl i princip ha återgått till förhistoriskt leverne. För det var allt som återstod.

Domedagsprofetior är dock bra, då det kan väcka åtminstone några till insikt om hur vi utnyttjar vår jord.

Än så länge har mänskligheten med sin uppfinningsrikedom kunnat bemästra vår och jordens undergång p gr a all vår överkonsumtion.

Jordens största tillgång är vatten. Samtidigt som detta är den stora bristen på många håll. Vi lär oss nog att bemästra även detta problem.

Men jorden skall ju iaf gå under om någon miljard år, so what. Vi hänger nog med "to the bitter end".

Tom

(Hoppas nån uppfattar ironin i inlägget)

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Ijin
8/26/10, 2:45 PM
#3

#1 Du behöver faktiskt inte sänka din levnadsstandard för att köra miljövänligt med tillverkning och produktion… Det gäller bara att återvinna. Det enda problemet är att olika metaller kan ta slut. Resten går faktiskt att fixa på miljövänligt vis. Plast te.x.

Det är inte direkt så att jordens resurser tar slut, med tanke på hur många miljarder med watt av sol energi som bombaderar jorden varje dag. Och energi kan du använda för att framställa ämnen och material med. Det enda som krävs är att man börjar göra det. Och det kommer vi, när vi inte ser något annat val, och det börjar gå utför på riktigt.

Men tills dess, kommer nog mänskligheten inte att påverkas:/

Upp till toppen
Annons: