Annons:
Etikettklimat
Läst 2375 ggr
[ngupa]
2010-09-13 15:17

Naturbeteskött bra för miljön skriver WWF

Annons:
[ngupa]
2010-09-13 15:20
#1

"För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor. "

"Genom att låta djuren gå och beta i naturbetesmarker och på permanenta vallar, i stället för att stå inne och äta kraftfoder, kan övergödningen till haven minskas."

"Ny forskning tyder på att utsläppen kompenseras i betade gräsmarker. Genom upptag av koldioxid i växterna och lagring av kol i marken blir nettoeffekten ändå positiv i naturbetesmarkerna och växthuseffekten minskar. Permanenta gräsmarker som inte plöjs har visat sig ha kolsänkeförmåga i paritet med skogsmarkerna. "

Sehvrin
2010-09-13 21:33
#2

Naturbeteskött från Sverige är bra att äta för bevarande av mångfalden på våra betesmarker. Däremot är jag mycket tveksam till naturbeteskött från till exempel Sydamerika där de sår in främmande gräs i betena och får använda bekämpningsmedel och till viss del även skövlar regnskog för att få större betesarealer.

Hittade en rätt intressant artikel från 2008 om naturbeteskött: http://www2.ekolantbruk.se/pdf/3785.pdf

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-09-13 21:36
#3

Och naturbetes kött är väldigt fint. Smakar faktiskt väldigt bra.

KimE
2010-09-13 22:44
#4

Det huggs ned skog i Sverige som annars hade varit skyddad i förevändning att göra om till naturbete.

HellviHumle
2010-09-14 02:49
#5

#4 Har du någon länk på det?

HH

[ngupa]
2010-09-14 10:04
#6

Ja ska vi äta kött så SKA det vara naturbetes och närodlat inom en radie av 25 mil tycker jag… inte behöva åka över haven…..

om Brassekött kika här

Annons:
moondancer
2010-09-14 13:03
#7

#4 Det var något helt nytt för mig. Har du några belägg för det?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-09-14 20:09
#8

Nej jag har sett det själv.

Tom-B
2010-09-15 01:47
#9

KimE!

Om du såg skyddad skog huggas ner, hoppas du då anmälde det! Eller…?

På vad sätt var den skyddad?

Att både enskilda och de stora skogsbolagen gör "misstag", det har vi väl hört talas om. Men då gäller det att anmäla, så de vet att de är påpassade.

Jag hoppas du är medveten om att EU anser att Sverige har tillåtit för många träd på naturbetesmarken. EU har tvingat de svenska bönderna att hugga bort en hel del träd för att få skötselbidraget. Gör man inte som EU säger klassas marken som skogsmark, och inget bidrag utgår. Så den svenska bonden är tvungen att gå ut och räkna träden på sitt bete, och ta bort om de är för många.

Detta är tvärtemot gammal Svensk tradition när det gäller naturbetena, men så vitt jag vet har Sverige fått ge med sig.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
2010-09-15 10:23
#10

#9 Det där med EU är så illa som det kan bli, då de baserat högsta antalet träd på en betesmark på betesmarker söder om Alperna (detta var en av mina biologilärare på universitetet som sa). Som tur är kan man fortfarande få bidrag för de värdefullaste markerna utan att hugga ner några träd, för det bidrag som påverkas, om jag fattat rätt, är gårdsstödet och inget annat. Tyvärr så påverkar detta de "halvbra" markerna som också är väldigt värdefulla för att bevara den biologiska mångfalden, särskilt om de innehåller många gamla träd (men även yngre träd som kan ta efter de äldre när de äldre dör)

Jag hoppas att nån nere i EU arbetar för att bryta upp beslutet och låta Sverige ha sina betesmarker på det sett som passar Sverige, eftersom det är stor skillnad mellan till exempel Sverige och Italien…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sarah
2010-09-15 20:39
#11

#4 den areal i sverige som är skogsbeklädd idag är större än på lång tid…

KimE
2010-09-16 00:16
#12

Anmäler man omställning till bete gäller inte skogsvårdslagen så det är tillåtet att avverka kantzoner vid vatten, bäckar, branter ,för ung skog mm.

Gammalt tillbaks så brande man skogen för att få ett bättre bete.

Tom-B
2010-09-16 00:25
#13

KimE! Om det var ett svar på mitt inlägg #9, så förstår jag inte ditt svar.

Att man brände var ett sätt att gödsla marken.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
[ngupa]
2010-09-16 09:08
#14

i #1 så jämför man (i WWF) att 1 kg naturbeteskött och 1 kg bönor går åt samma mängd energi…. kunde man tro att man behöver äta mer bönor för att bli mätt och få all essentiell näring i sig?

Sarah
2010-09-16 12:10
Upp till toppen
Annons: