Annons:
Etikettklimat
Läst 2163 ggr
Norahamster
10/14/10, 6:33 PM

Djur och försurning?

Hej jag gör ett arbete om försurning, en fråga som jag inte kan hitta något svar på är "finns det något djur som klarar av försurning?". Alltså som klarar av ett lägre ph värde än andra djur.

Vet du något om detta så är jag tacksam för svar ^_^

Annons:
KimE
10/15/10, 9:18 PM
#1

Klara av? Jag kan dricka coca cola men det finns inga fiskar som skulle kunna leva i så surt vatten.

Ellenfyrkant
10/16/10, 12:15 AM
#2

Menar du i förhållande till andra djur, vilka arter som tar mindre skada av det än andra ?

Mvh Ellenfyrkant

Halvdansken
10/18/10, 1:45 PM
#3

Det skulle väl vara fiskar i så fall, de är känsliga för pH-förändringar.

Kan du inte specificera lite vad du menar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Norahamster
10/20/10, 11:02 AM
#4

Jag tänkte nog de djur som tar minst skada. Tex om man skulle sänka pH världet grad för grad vilket djur skulle överleva längst? Förstår ni? ^_^

Halvdansken
10/20/10, 12:07 PM
#5

Sänka pH värdet i vad?

Om du sänker pH värdet i jorden så kommer växtligheten att förändras. Det kan kanske påverka djurlivet på nåt sätt. Men annars vet jag inte precis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Norahamster
10/20/10, 12:27 PM
#6

Om en texsjö blir surare och surare på grund av försurning, vilket djur klarar sej bäst då?

Annons:
Halvdansken
10/20/10, 2:25 PM
#7

Djur som inte lever i sjön….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
10/20/10, 2:29 PM
#8

Det är nog omöjligt att svara på den frågan. Fiskar är pH känsliga, så de klarar sig sämst, men vilka fiskar som dör först vet jag inte. Om en sjö försuras så påverkas växtligheten först (de är känsligare) och detta kan ha inflytande på syremängden i vattnet, och grumlighet osv, vilket i sin tur kan påverka yngelplatser för grodor osv osv. Ekosystem du vet…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ellenfyrkant
10/20/10, 5:28 PM
#9

Vattenlevande djur klarar sig ju definitivt allra sämst om vi pratar surt regn. Men det är ju miljöproblem som människan delvis kan påverka som skapar surt regn så jag HOPPAS inte vi skulle låta det gå så långt så att arter utrotades även på land. Vi klrarar nog inte ett fruktansvärt surt pH så mycket bättre än typ en björn i skogen så jag vet inte riktigt om du kan få ett bra svar på den frågan. Men du kan ju kanske göra om arbetet till att förklara och berätta om dina tankar kring vilkea arter som istället utrotas först ? Det blir betydligt enklare då. Tror du kommer få fasligt svårt och mycket att göra om du ska hitta vettiga källor till sådan information.

Mvh Ellenfyrkant

Norahamster
10/23/10, 12:28 PM
#10

Aa okej det är nog ganska svårt. Men björnar i skogen klarar sej bättre än fiskar som klara sej bättre än kräftor. Det är ju en liten del i alla fall :) Tack

Upp till toppen
Annons: