Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 7595 ggr
Lamina
10/4/10, 9:06 PM

Sjuka tallar?

Vet inte riktigt om dethär hör hemma här, men jag ställde samma fråga på svensknatur.ifokus och det var ingen som kunde svara så jag vart tipsad att fråga här i stället…

Iaf, När jag var ute och gick i skogen igår såg jag något märkligt. Det blåste ganska mycket och löven regnade ner, som sig bör såhär års. Men tillsammans med löven föll det också ner en massa barr. Tyckte det var lite konstigt, tallar tappar väl inte sina barr till vintern..? När jag tittade upp såg jag ett område med tallar som inte alls verkade särskilt friska. Barren var väldigt få och gulnande och vissa var helt kala på den nedre halvan av grenarna. Det såg verkligen hemskt ut! 

Nu undrar jag om det är någon här som kanske vet vad som har hänt med tallarna? Vad för slags sjukdom kan det vara? Och kan man göra någonting åt det? Jag är lite orolig att don kan vara döende så man blir tvungen att hugga ner dom. För det är en väldigt fin liten skogsplätt och utan träden skulle det inte vara lika trevligt att ta en promenad längre…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
moondancer
10/6/10, 6:32 PM
#1

Jag tror att det är naturlig barrdöd. Den här tiden på året finns mycket gula barr när tallen byter ut barromgångar. De kala områdena kan bero på att det fanns många hanblommor i våras. Dessa är nu borta, vilket lämnar kala områden på grenarna.

Tallar kan också bli gula av torka, så det kan också vara en orsak.

Det skulle också kunna vara kvävebrist, men detta gäller oftast områden med unga tallar.

Det skulle också kunna bero på svampsjukdommar.

Jag tror på mitt första förslag, att det skulle kunna vara helt naturlig barrdöd.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

gdsseli85
10/9/10, 4:51 PM
#2

Jag håller med föregående inlägg. Jag tror det är den naturliga fällingen. Så här års tappar som sagt tallar barr i förhållandevis stora mängder. jag diskuterade detta senast för ett par dagar sen med min farmor och farfar som tyckte att deras stora tall såg så tråkig ut med de gulnande barren, och att gräsmattan snart skulle vara full av dessa barr, precis som varje år…

Anders 50
10/12/10, 3:27 PM
#3

Precis som allt annat i naturen…föds, växer, dör. Helt naturligt alltså.

Jag har jobbat i skogen i snart 50 år så jag har sett barren falla!  Flört

Men visst finns det sjukdomar på tall som gör att de tappar lite barr, men då måste jag se träden innan jag vet vad det är. Och det är sällan tallen dör av dessa sjukdomar, de brukar repa sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gudris
10/21/10, 3:54 PM
#4

Jag har för mig att barrträd byter sina barr ca var tredje år eller nått sånt. Det är nått som sitter kvar sen lågstadiet, men jag kan ha helt fel :P

moondancer
10/21/10, 5:21 PM
#5

Beror lite på vilket barrträd det är, men ja ett barr sitter kvar ungefär tre år innan det byts ut :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Gudris
10/21/10, 5:45 PM
#6

#5 Tänkte väl att det var så :) Har sett många friska tallar fälla sina barr :)

Annons:
Anders 50
10/21/10, 9:32 PM
#7

Och under stark blåst så släpper de lätt! Då kan det bli ett bra lager med barr på vägar m.m.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: