Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 3177 ggr
Taxelina
11/13/10, 5:51 PM

Varg inplantering

 800 000 per vargvalp 2010-11-09 Dalarnas viltvårdsberedning som är remissinstans till Naturvårdsverket säger nej till utplantering av varg i närhet av renar och fäbodar. Man vill hellre sätta ut valpar än fullvuxna vargar. Men det blir en dyr affär. Det blir en kostsam historia att plantera in vargvalpar. Med transport, sändare, veterinär- och personalkostnader kommer varje utplanterad valp att kosta skattebetalarna 800 000 kr. Med utsättning av valpar anser myndigheten att det är mindre risk för smittspridning. Dessutom ökar möjligheten till förståelse för att genetiskt förnya stammen. Det skriver Länsstyrelsen Dalarna i yttrandet om vargflytt till Naturvårdsverket. - Vargförnyelsen innebär inte fler, utan friskare vargar. Regeringens mål med 210 vargar i hela landet står fast, säger landshövding Maria Norrfalk i en kommentar i ett pressmeddelande. Men att det blir en dyr historia är alla instanser medvetna om. Länsstyrelserna har gemensamt tagit fram en kostnadsmodell med dels inplanteringskostnader men också prislappen på den uppföljande verksamheten.

 Intressant faktiskt. Men jag kan nästan svära på att de revir som får in de nya vargarna blir fredade. Självklart förstås. Så jag går nog inte riktigt på det där med att det ändå ska finnas endast 210 individer.

Hoppas nu att vargen blir friskare.

Annons:
KimE
11/14/10, 12:38 PM
#1

Finland har sagt ja till flytt av varg till Sverige. Det finns inga tecken på att de svenska vargarna är sjuka. 210 bevisade vargar kan nog vara flera och då tillkommer årets valpar på det. De snälla vargarna i riala har det begärts skyddsjakt på men de har ju finskt påbrå så det lär inte gå vägen.

Taxelina
11/14/10, 9:56 PM
#2

De individer som sköts under förra jakten hade inga inavels diffekter.

 Jag funderar på vad som kommer att hända med de nya vargarna som kommer in i de fasta reviren. Troligen händer samma som när jakthunden kommer in. Dom får storstryk och äts upp, eller annars vinner dom och tar över.

  Visst finns det fler än 210. Det kan väl vem som helst förstå. Man skjuter inte fullt på 2 dagar annars. Vargen anses vara extremt svårjagad och då förstår man ju att det finns fler än som sagts. För ett par år sedan gick en person från länsstyrelsen i värmland ut med att dom hade tappat kontrollen äver varg reviren där. Mycket ärligt anser jag. Om myndigheterna nu sagt att det ska ut 20 vargar över hela landet, så lät det väl bra. Men sedan kommer dom med att dom ska ut i hela mellansverige. 3-4 län. Då känner jag mej rätt lurad. Dessa län har så räcker och blir över. Tror dom verkligen att vargen kommer stanna där dom blir släppta och därefter frågar om lov om dom vill gå över länsgränserna.

  Det är väl ungefär som när det påstogs att det bara fanns 1000 björnar i landet. Efter en inventering fanns det 2000. Så tyvärr är man nog lite osäker på alla siffror läns styrelsen kommer med.

KimE
11/14/10, 10:28 PM
#3

Kontroll kommer och går med spårsnön.

karin46
11/17/10, 11:08 AM
#4

I samband med att beslut togs om förra årets lisensjakt var villkoret att nya  vargar med nya gener skulle utplaseras alt. tryggad invandring. Jag tycker det är mycket illavarslande att en grupp personer tackade ja till jakt men sen ifrågasätter att få hit vargar med nya gener.

Problemen med vargar i närheten av bebyggelse är delvis "menmade". Flockens ledare, alfadjuren, har blivit skjutna illegalt eller legalt och ungdjuren som då blivit utan ledare har försökt klara sig så gott de kan. När de förlorat de vuxnas ledning har det blivit mycket svårare att fälla de naturliga bytesdjuren och då har det blivit tamboskap.

KimE
11/17/10, 7:03 PM
#5

Problemet är att vargar som inte jagas är inte rädd för människor.

Taxelina
11/18/10, 10:05 PM
#6

Jag har en liten fundering. Dom ska sätta in nyfödda valpar i befintliga revir hos alfatiken. Kommer dom att lägga endast de nya valparna hos henne eller kommer dom vara tillsammans med de som redan finns där? Jag vet att de valpar som föds i djurparkerna avlivas i vanliga fall. Eller kommer dom avliva de viltfödda valparna i stället? Eller är det så att de andra länderna runt om oss får ta över dessa krakar.

 Jag är en stor djurvän och det här med just vargarna gör mej förtvivlad då jag anser att man inte kan hålla på och jonglera hur som helst med valparna. Dom är otroligt känsliga och tål inte hur mycket som helst.

#4 Vad menar du med "menmade"? Och du får inte glömma bort att de inte är de "riktiga" jägarna som tjuvskjuter. Dessa personer som befattar sej med sådant har ingenting med jakt att göra. De är kriminella typer som tror dom kan ta lagen i egna händer. Kan vargen ta highland cattle  kan dom nog ta även en älg. På ett ställe har dom tagit 3 highland cattle kor.

Annons:
Anders 50
11/19/10, 6:13 PM
#7

Vargarna blir säkert väl omhändertagna, det finns ju så många som arbetar med vargarna, bland annat har vi i sverige 54 rovdjurshandläggare (enligt Hallands Nyheter) så enbart dessa har ju bara 4-5 vargar att sköta om!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
11/19/10, 6:13 PM
#8

#6 Som jag har förstått det ska dom sätta in valpar hos en hona som precis har fått valpar, så att honan tar hand om alla valpar som om de vore hennes egna

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KimE
11/20/10, 11:29 AM
#9

Jag tror att de ska byta ut valparna.

Finland har bara sagt ja till flytt av vuxna vargar.

Får se vilka gener den varg som härjar bland renar i Norrbotten har om den kommer att bli flyttad eller avlivad.

Taxelina
11/20/10, 1:24 PM
#10

Men är det inte rätt grymt att ta valparna från den tik som fött dom. Jag håller på med hunduppfödning och skulle aldrig drömma om att göra en sån här sak. Och det är ju rätt riskabelt med tanke på att valparna är så pass sköra, för dom måste väl göra det rätt tidigt.

Anders 50
11/20/10, 1:38 PM
#11

Jag har också förstått att de ska sätta till en valp eller två i en befintlig kull. Vargtiken ska tydligen inte vara så känslig för den främmande valpen, som andra mödrar bland de vilda djuren är mot ungar som inte är egna.

Våra hundar är ju heller inte så noga om det kommer en ny valp, eller är det bara jag som har haft tur med detta?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
11/20/10, 1:44 PM
#12

Jag tänkte just på själva flytten av valparna.

Jag har haft turen att mina tikar hjälper varandra med kullarna. Alla gör inte det. Och det här är en nedärvd gen från vargenGlad

KimE
11/20/10, 10:00 PM
#13

Hela flocken gälper till att samla mat till alfahonan. Om flera honor i flocken föder valpar kan de ha dem i samma lya, troligen får de som inte är alfahonans mat sist.

Annons:
Taxelina
11/21/10, 5:27 PM
#14

Det är väl bara alfan som får en kull. De andra tikarna skenvalpar och får därför mjölk och kan hjälpa till med valparnaFlört

KimE
11/24/10, 7:24 PM
#15

Det förekommer att flera tikar får valpar även om det inte är vanligt.

Taxelina
11/24/10, 11:18 PM
#16

Intressant. Det har jag aldrig hört talas om. Då kan det vara fler valpar än beräknat i ett revir alltså?

smurfan-13
11/30/10, 10:42 PM
#17

I sverige förekommer nog inte att fler tikar än föräldratiken får valpar då ungtikar inte har några problem att utvandra o skaffa eget revir. I USA där det finns så mkt varg att det är en direkt livsfara att utvandra o leta eget revir (största dödsorsaken för dessa vargar är just att bli dödad av andra vargar då de letar efter eget revir) händer det att även ungtikar får valpar i flocken.

Sehvrin
12/1/10, 10:25 AM
#18

Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden WWF, Svenska rovdjursföreningen och Djurskyddet Sverige är kritiska till Naturvårdsverkets förslag till att sätta ut djurparksvargvalpar hos vilda tikar:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/risken-for-ett-misslyckande-ar-stor_5758649.svd

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
12/1/10, 11:11 PM
#19

Jag ska på möte om just den här inplanteringen i morgon. Allt är klubbat men vi ska få information. Det ska bli intressant. Jag kan meddela hur det blir här i länet.

Nu pratas det om att ta vuxna från finland. Men det finns ju risk för rabies smitta även därifrån. Och ska hundar vara vaccinerade ska banne mej även vargarna vara det när dom förs över hit. Det finns ingen orsak att se mellan fingrarna och utsätta oss alla för smittorisken.

smurfan-13
12/1/10, 11:25 PM
#20

Här finns så man kan se dagens presskonferense i ämnet

Annons:
Taxelina
12/3/10, 8:09 PM
#21

Jag kom tyvärr inte iväg på mötet.

Men jag fick reda på att vargvalparna ska vara 3 veckor när dom flyttas. Då har dom fått ögon och börjar smått äta fast föda. Och har även knutit starka band med sin mamma.Och då ska dom tas därifrån och fraktas lång väg till ett främmande revir. Sjukt !!! Jag skrev detta i den andra tråden också. Dödligheten är även väldigt hög bland valparna. Och dom ska även följas upp i ett par år framöver.

På mötet hade dom kommit fram att det kommer bli såna enorma kostnader att dom i stället hopppas på naturlig invandring. Jag håller tummarna för detta förslag, då jag tycker det andra verkar vara ett planerat genomtänkt djurplågeri.

smurfan-13
12/3/10, 8:19 PM
#22

Naturlig invandring är ju klart det bästa (ur många perspektiv), men det gäller ju att vargarna inte skjuts illigalt på vägen då… :(

Taxelina
12/3/10, 11:31 PM
#23

#22 Många djur, även varg lever farligt i naturen. Det är inte bara gevär som är ett hot mot dom. Järnvägar, svaga isar, trafik med mera. Älgar som lyckas sparka sej fria skadar också. Även andra vargar. Dom hade undersökt maginnehållet på en varg och det hade funnits rester av varg. Makabert, men det är så naturen är.

Upp till toppen
Annons: