Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2174 ggr
moondancer
12/28/10, 1:30 PM

Gifter i fyrverkerier

Hexaklorbensen har varit förbjudet i 30 år och anses vara ett av världens farligaste ämnen.
Nu har giftet hittats i finländska och danska fyrverkerier.
Läs mer på aftonbladet.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
batski
12/29/10, 3:06 PM
#1

Fyrverkerier är skabb på flera olika sätt. Kan faktiskt inte fatta att de fortfarande är tillåtna…

Själv kommer jag köra med svävande lyktor eller khom loy som de heter i Thailand.

Sehvrin
12/30/10, 8:03 PM
#2

Fyrverkerier kan vara väldigt vackra, men det går ju inte njuta av dem till fullo när man vet att de innehåller så mycket miljöfarliga ämnen Obestämd

Fyrverkerier borde förbjudas för gemene man och bara tillåtas för organisationer med särskilt tillstånd. Då skulle man fortfarande kunna njuta av raketer, men det skulle bli en mindre mängd och många andra fördelar skulle följa med ett sådant förbud.

Sen kan jag tycka att raketerna borde kontrolleras för miljögifter innan de får säljas.

#1 De svävande lyktorna är väldigt fina, fast det blir ju skräp efter dem också. Inte miljöfarligt på samma sätt, visserligen, men det är fortfarande skräp.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

batski
12/31/10, 1:49 AM
#3

#2 På förpackningen står det att de är biologiskt nedbrytbara

Taxelina
1/2/11, 1:32 PM
#4

Efter ett nyårsfirande ligger det som ett dimmigt illaluktande täcke över stan. Jag bor ute på landet men skulle skjutsa hem en person strax efter nyårstimmen. Det luktade krut och annat över hela stan. Helt sjukt.

Frida
1/14/11, 10:30 PM
#5

#2 Jag vet inte om att förbjuda fyrverkeripjäser för gemene man är något att satsa på direkt (det finns väldigt bra "tårtor" som ger ett helt litet fyrverkeri med bara en enda antändning). Däremot borde försäljningen av raketer förbjudas, den där styrpinnen är direkt livsfarlig.
Problemet med miljön kvarstår ju dock men om Aftonbladet har fått något rätt så verkar de bara ha kollat raketer och inte konsumenttårtor eller professionella pjäser.

#3 Lyktorna innehåller även en metallstomme, det kanske finns andra varianter men dessa är de enda jag har stött på. I länken du bifogade i #1 syns metalltråden tydligt.
Sedan är jag lite skeptisk mot dem. De är onekligen fina att titta på när det är flera som släpps upp. Men det är en öppen låga som driver vind för våg…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

batski
3/8/11, 8:25 PM
#6

#5 Det är ingen metal i lyktorna från Teknikmagasinet iaf

Annons:
Magi-cat
3/17/11, 9:02 AM
#7

för att inte tala om alla stackars hundar som blir nervvrak av fyrverkerierna…Rynkar på näsan

Givetvis ska alla giftiga kemikalier bort, ÄVEN från fyrverkerier!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: