Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2473 ggr
KimE
12/7/10, 9:20 PM

Forskare dödade vargvalpar

Forskare dödade vargvalpar med östliga gener i samband med märkning.

Jägareförbundet

Annons:
Taxelina
12/7/10, 11:23 PM
#1

Det är ju det jag sagt och ingen lyssnar på mej. Att vargen utsätts för en mycket hög risk i samband med märkning och sövningen.

Anders 50
12/7/10, 11:34 PM
#2

Tur att det var de själva som fann dem, och visste orsaken, annars hade väl jägarkåren fått skulden!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
12/7/10, 11:40 PM
#3

Jo tack, det skulle blivit stora rubriker i tidningarna om den lömska jägaren.

smurfan-13
12/8/10, 2:36 PM
#4

Oavsett så är det ju himla tragiskt och synd att två viktiga vargar inte längre lever :(

Men sen är det ju en himla skillnad mellan någon som avsiktligt dödar en varg olagligt och en märkning i forskningssyfte som går fel.

KimE
12/8/10, 7:05 PM
#5

Ja forskarna lär ju slippa fängelse.

Anders 50
12/8/10, 7:17 PM
#6

Och det är ju inte bara vargar som dör i samband med sövning och märkning. Även björn, lo och älg har det misslyckats med.

Ibland undrar man vad all denna forskning går ut på, för det kommer ju aldrig fram några resultat till oss som är med och betalar, dels genom de foskningsbidrag som alla jägare betalar via jaktkortet och dels via skattsedeln.

Men de (forskarna) har ju sitt jobb säkrat, och det verkar ju vara ett intressant arbete!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
smurfan-13
12/8/10, 7:29 PM
#7

#6 det finnas mängder m forskning att ta del av, men det är ju lite upp till en själv att läsa det ;) Skandulv har väl en hemsida fullspäckad m info, precis som de flesta adra större forskningsprojekt på våra vilda djur.

Anders 50
12/8/10, 7:44 PM
#8

#7 Finns där något som vi inte visste förut? Nej!

T.ex. älgstammen, där har jägarna själva fått prova ut de avskjutningsmodeller som lett till en älgstam som är på bättringsvägen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
12/8/10, 10:54 PM
#9

Såg på ett veterinär program för något år sedan. Tror det var på Kolmården eller Skansen. Där skulle dom söva en varg och fixa tänderna. Han höll på att dö, men veterinären fick till slut igång den. Hjärtmassage direkt i TV. Undrar just om dom sänt detta program om vargen dött. Det hade då varit enklast att tiga ihjäl incidenten.

Något år innan såg jag ungefär samma händelse. Då hade dom sövt alfahanen och fixat till något. Sen bär dom ut honom i hägnet till dom andra innan han vaknat ordentligt och han höll på att få storstryk. Mycket oproffetionellt av vargskötarna. Men det gick vägen den gången också. Men hanen trillade i rang givetvis.

moondancer
12/9/10, 12:08 AM
#10

#5 varför skulle de få fängelse då de inte har begått ett brott?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

gdsseli85
12/9/10, 12:05 PM
#11

#8

ja alla vet väl att det är en risk att bli nedsövd! även människor dör i samband med narkos. Men detta innebär ju oftast inte att läkarna varit klantiga på nåt sätt! Shit happens, ibland går det fel! Vissa individer är känsligare än andra, och hur ska man veta det på förhand, vilka som är de känsliga?

Sen har ju ni lyckats driva diskussionen till att det låter som om ni tycker att undersökning och behandling av skadade/sjuka djur är någonting dåligt.. Hur tänker ni…?

"Och det är ju inte bara vargar som dör i samband med sövning och märkning. Även björn, lo och älg har det misslyckats med"

"Där skulle dom söva en varg och fixa tänderna. Han höll på att dö, men veterinären fick till slut igång den."

Jag vet att ni försöker särställa varghanteringen och få den att stå lite i dålig dager, men försök komma med relevanta argument.

Taxelina
12/9/10, 2:57 PM
#12

#11 Vad menar du? Att vargen höll på att dö såg ju alla som såg "Veterinärerna" på TV och även den tidigare incidenten var på TV.

Jag tycker bara det är så ruskigt att vargen stryker med genom den här hanteringen när man egentligen ska rädda den. Det finns ju inte så många. Man ska vara rädd om de ex som finns kvar.

smurfan-13
12/9/10, 3:02 PM
#13

#12 självklart skall man vara rädd om de som finns och forskare o veterinärer gör nog allt de kan för att de inte skall stryka m i sövnings och märkningsprosessen. Bla så tror jag att forskarna har en gräns på max 3 sövningar av en vild varg pga riskerna de faktiskt innebär. Men samtidigt så behövs forskningen och de märkta vargarna. Jag är ganska så övertygad om att man nu tittar på vad et var som gjorde att detta kunde hända och hur man ev kan förebygga att det händer igen.

Annons:
Taxelina
12/9/10, 4:23 PM
#14

#13 Det tror jag också. Man lär av sina misstag. Synd bara på de både vackra och betydelsefulla vargarna. Men de vild vargarna de söver från helikopter utsätts för stress innan sövning och ingen har innan vet besiktat dom. Det är där de stora riskerna finns. Jag har varit på Grimsö och talat lite med forskare och dom håller med. Giftet är extremt kraftigt.( Och får en människa det i sej dör den på stört.)

Denna kommentar har tagits bort.
Anders 50
12/9/10, 5:56 PM
#16

#11 Jag antar att det var till mig ditt inlägg var menat fastän jag inte kände igen mer än 2 rader som jag skrivit.

Det jag reagerade mot var forskarnas lekstuga med våra vilda djur som då och då resulterar i dödsfall i samband med infångandet/sövningen/märkningen. Och säkert kommer inte alla misslyckanden fram.

Och att forskningen på bl.a. älgen inte gett något under alla år som jägarna haft nytta av, trots att alla jägare är med och betalar till all forskning via både jaktkortsavgiften och via skattsedeln.

Sedan angående "djurparkshistorien" så kan man diskutera varför vi ska hålla vilda djur inspärrade, men det kan vi ta i en annan tråd!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
12/9/10, 10:45 PM
#17

Kostnaden att ersätta två vargar med nya med östligtblod kommer att vara enorm. Forskning pågår så länge man tillför pengar det finns fortfarande forskare som försöker bevisa att växthus effekten inte finns.

Upp till toppen
Annons: