Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2286 ggr
Sehvrin
2011-01-03 20:50

För mycket mat slängs i onödan

"Vi slänger nästan en tredjedel av den mat som vi köper. Energin och resurserna som går åt för att producera maten som slängs tär på både miljön och klimatet."

Det rapporterade Ekot om den 2:a januari. [Länk]

Varför tror ni det är så här? Och har ni några tips om vad man kan göra för att undvika att slänga mat?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
KimE
2011-01-06 12:57
#1

Jag har inte råd att slänga så mycket kanske max 10% och det är då det smakar eller luktar illa. Jag köper färska grönsaker i en liten mängd då jag tycker det riskerar att slängas en hel del annars. Kött och bär är jag självförsörjande på.

Gudris
2011-01-07 13:51
#2

Sånna här verkar bra, för att förlänga matens hållbarhet. De flesta stirrar sig blinda på datummärkningen och slänger mat som fortfarande är bra. Det är bristande kunskap helt enkelt! Precis som med allt annat behövs kunskap och motivation för att det ska bli nån förändring. Programmet "landet brunsås" var väldigt bra på det faktiskt.

KimE
2011-01-07 16:47
#3

Ja jag gillade när de stekte ekorren.

Svårt att veta den verkliga effekten av såna där. Om man väntar tills maten är kall borde inte kondensen vara så stor.

Gudris
2011-01-07 17:11
#4

#3 Så sant, men hur många är smarta nog att göra det? Även där kommer problemet med bristande kunskap in…

Halvdansken
2011-01-08 21:00
#5

En av anledningarna är att förpackningarna är så stora. Producenterna räknar mamma-pappa-barn men de flesta hushåll är enpersoners.

En annan är 'ta tre betala för två'. Så tar man tre, fast att man kanske bara behöver en, eller två.

Så, mindre förpackningar och bort med korkade specialerbjudande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2011-01-08 21:03
#6

Man ska kyla maten så fort som möjligt om man inte äter allt på en gång. Att ha mat ståendes ute för att kallna helt innan det åker in i kylen är en jättbra grogrund för magsjukebakterier.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anders 50
2011-01-16 00:30
#7

#6 Så länge det är kallt ute så är det väl en perfekt lösning på att kyla mat? Eller hur gör du när du kyler mat?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Halvdansken
2011-01-16 01:00
#8

He-he! Jag menade ute som "på diskbänken, utanför kylskåpet". Utomhus nu på vintern var ju smart.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
2011-01-16 10:47
#9

Aha…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Eldochis
2011-01-30 11:04
#10

Om man behöver kyla varm mat innan man ställer in den i kylskåp och inte kan ställa ut den, så funkar det ju med kallvatten i diskhon!

Sarah
2011-02-01 19:26
#11

Jag och mina kollegor (miljöekonomidoktorander på SLU) satt och diskuterade detta och blev lite sugna på att forska lite på möjligheterna att införa en större kostnad för restauranger/ matbulktiker etc för att hämta sopor. Eftersom de vill ha fulla hyllor så är det medräknat att mycket ska slängas, kan man ändra på det med ekonomiska incitament så kanske människors attityd till datumnmärkning kan ändras lite :)

Upp till toppen
Annons: