Annons:
Etiketterallmänt-om-miljöföroreningarplast
Läst 52 ggr
Magi-cat
2023-01-23, 19:18

Plastkulor spolas upp på stränderna ...

… längs med den franska Atlantkusten.

Flera veckor har det pågått och nu har man från de drabbade kuststäderna lämnat in en stämningsansökan mot de skyldiga. Igen vet dock var plastkulorna kommer ifrån eller vem som släppt ut dem i havet.

"Frankrikes minister för ekologi och hållbar utveckling Christophe Béchu har gått ut på Twitter och tackat alla frivilliga som hjälper till att rensa stränderna från plasten

”Plastpellets är en mardröm för miljön! Staten är på er sida, vi har beslutat att lämna in en stämningsansökan” skriver han."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mystiska-plastkulor-kommer-fran-atlanten-ingen-vet-varfor

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I flera veckors tid har tusentals plastkulor spolat upp på flera stränder längs med den franska atlantkusten. Nu har borgmästarna i flera kuststäder lämnat in en stämningsansökan mot de okända gärningsmännen.
Annons:
Niklas
2023-01-24, 12:56

Måste man inte ha en misstänkt om man ska lämna in en stämning? Domstolar kan väl knappast ha resurser att leta skyldiga.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Magi-cat
2023-01-24, 14:30

Det kan hända att just den termen är malplacerad, en missuppfattning eller felöversättning. Eller så går det till så i Frankrike. Jag har inte utforskat det närmare.
Man förstår att de är trötta på plasteländet i alla fall.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2023-01-25, 20:36

Hemskt och värre är det väl om fiskar, valar och andra djur tror att det är mat och äter detta!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
2023-03-01, 00:40

Kommer ihåg för en 10 år sen kanske, man hade av en slump upptäckt att alla havsfåglar som dissikerades (av någon annan anledning) hade en klump av plast i magsäcken. En sån klump visades upp i TV. Den såg ju väldigt liten ut. Men om vi skulle ha en proportionerlig klump i våra magar skulle den vara stor som en handboll. Kan inte tänka mig att det vore problemfritt.

• Redigerat 2023-03-01, 00:41 av hemul
Upp till toppen
Annons: