Annons:
Etiketterklimatenergimiljömålförnybartvindkraftsolceller
Läst 37 ggr
johan
2022-08-15 19:30

100 % förnybart elnät möjligt

Hundreds of scientific studies have proven that 100% renewable energy systems can be achieved on global, regional, and national levels by or before 2050. The number of published studies has grown by 27% annually since the year 2010 and continues to grow each year.

https://www.helsinkitimes.fi/themes/themes/science-and-technology/22012-researchers-agree-the-world-can-reach-a-100-renewable-energy-system-by-or-before-2050.html

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Research from LUT University and 14 additional leading international universities suggest that the new system would be based largely on solar and wind energy, energy storage, sector coupling, and direct and indirect electrification of almost all energy demand. An energy system that is 100% based on renewables has emerged to become scientific mainstream.
Annons:
Pyttelite
2022-08-15 19:34
#1

Bara att önska lycka till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2022-08-15 19:41
#2

Eller hur!

Jag tänker ett par saker som kan göra det möjligt snabbare än dom flesta inser:

  • typer av lagring ökar hela tiden, och blir mer effektiva
  • pris minskar ju mer produktionen ökar
  • det finns ingen energiproduktion som är så billig att installera som vind och sol

Jag tror att av rent ekonomiska skäl kommer sol, vind plus lagring vara det som byggs ut mest.

Det är tråkigt att alltid pengar som styr mer än vad som är bäst för människa och planet, men den här gången verkar det faktiskt sammanfalla.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-08-15 19:43
#3

Lite bakgrund till mitt påstående ovan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: