Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1739 ggr
Huygens
2018-03-07, 10:10

Etoxikin

Fisk anses vara nyttig mat som är viktig för hjärnans utveckling medan rött kött anses skadligt och dessutom tillförs det cancerframkallande giftet nitrit. Vi fick lära oss i skolan att lax var en synnerligen nyttig fisk.

Etoxikin (wiki) är ett miljögift som tillförs norsk odlad lax. Det saknas djupare studier på effekterna av Etoxikin, som dödar insekter i jordbruket. Det finns EU-regler för nivåerna av Etoxikin i frukt, grönsaker och kött men inte i fisk. Etoxikin är en förbjuden livsmedelstillsats i EU, utom i fisk.

Norska regeringen vägrar svara på frågor om Etoxikin.

Norsk lax kan därför tillåtas innehålla okända mängder Etoxikin som behövs i fiskmaten till laxen. En norsk forskare upptäckte att Etoxikin passerar blod-hjärnbarriären (wiki), vilket okända ämnen helst inte ska göra. Vetenskapliga tidskrifter vägrar publicera hennes upptäckter. När blod-hjärnbarriären sviktar ökar risken för demens och hjärnskador.

Dokumentären Fillet Oh Fish (av Nicolas Daniel) går igenom flera områden som rör den miljöförstörande hanteringen med odlad lax både i Norge och utanför Europa, med fokus på skadliga ämnen som finns i fiskmaten till laxen. Jag tar med två länkar då det är vanligt att ytvideoer försvinner.

(YT/Book Of Clear, 2014-10-09, 54 min)
(YT/Marcus Guiliano, 2017-03-25, 54 min)

Samtidigt pågår ett krig för att utrota svensk naturlig lax. Uppdrag Granskning undersökte situationen år 2013. (YT/Emil Nilsson, 2016-07-04, 58 min)

Det är en dyster dokumentär där svenska regeringar i båda blocken gjort vad dom kan för att den naturliga svenska laxen ska försvinna från svenska vatten.

Vem har uppfunnit Etoxikin? Det är samma företag som uppfann RoundUp som i hemligstämplade USA-studier år 1978 visade sej ge cancer.

Monsanto

Annons:
landsbygdsbo
2018-03-08, 15:14

Det underliga är, att många är överens om att när människan tämjde elden och med den kunde laga till kött så satte det fart på utvecklingen….

och, det känner de flesta till. att det är både trevligt och givande att utbyta ideer efter en god middag 😉

Sindri
2018-03-26, 22:03

Man ryser……………

https://savethebaltic.wordpress.com/2017/12/03/fisken-ruttnar-fran-huvud-och-ner/

Ingen som har maialdress till Gunhild Stordalen?

Huygens
2018-03-26, 22:27

#2 Trevligt. Laxen avlusades med det cancerframkallande miljögiftet formalin. Företaget: "Vi befann oss i en akut situation."

Laxlössen visade sej klara behandllingen bäst.

Miljontals liter miljöskadligt lusgift töms olagligt rakt ut i havet, dödar räkorna, men ingen straffas för att "alla gör det" och man kan ju inte straffa "alla"…

Upp till toppen
Annons: