Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 10504 ggr
moondancer
11/24/11, 4:35 PM

Lidl och Coop Sverige sämst på hållbar palmolja

Företag som Aarhus Karlshamn, ICA, Axfood, IKEA, Body Shop och Santa Maria får grönt ljus i en ny internationell WWF-rapport om konsumtionen av hållbar palmolja (RSPO). Bottenbetyg får bland annat Lidl och Coop Sverige.

– Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och en mer ansvarsfull odling av oljepalmsplantager, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

WWF har granskat drygt 130 företag i Europa, Japan och Australien och deras användning av ansvarsfullt producerad palmolja, enligt reglerna för Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO. Vart femte företag får grönt ljus – 7,8 eller 9 poäng av totalt 9 möjliga. Lika stor andel får rött ljus och underkänt.

Bland de 31 bästa finns flera svenska företag som Cloetta (9 poäng), Göteborgs Kex (9 poäng), ICA (9 poäng), Findus (9 poäng), Body Shop (9 poäng), IKEA (8 poäng), Oriflame (8,5 poäng) och Santa Maria (9 poäng). Lantmännen får också grönt ljus med 7 poäng. Multinationella bolag som Nestlé och Unilever som säljer produkter under flera varumärken på den svenska marknaden får 8 poäng. Sämst till ligger Lidl (0 poäng) och Coop Sverige (1,5 poäng) som får rött ljus och underkänt.

Trots att många gjort framsteg sedan den förra rankningen 2009, behöver företagen agera starkare. Hittills har 5 miljoner ton certifierad palmolja producerats – eller 10 procent av världsproduktionen. Men bara hälften har sålts som RSPO-certifierad.

– Nu finns inga ursäkter. Vi hoppas att rankningen blir en väckarklocka som sätter ytterligare press på företagen att agera. För att klara vårt mål för Europa till 2015 om att alla inköp ska vara hållbara måste importörerna och tillverkarna öka tempot. Först då kan vi undvika att regnskog förstörs och att lokalbefolkningar drabbas av effekterna av en ohållbar expansion av oljepalmsplantager, säger Lena Tham, ansvarig för frågor om palmolja på WWF.

Palmolja finns i en rad konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, kex, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. EU är världens fjärde största marknad för palmolja efter Indien, Kina och Indonesien.  Den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de viktigaste orsakerna bakom förstörelsen av regnskog i bland annat Sydostasien.

I dagsläget produceras 50 miljoner ton palmolja och prognosen är 77 miljoner ton år 2050. Globalt finns cirka 120 000-150 000 kvadratkilometer uppvuxna oljepalmsplantager där Malaysia och Indonesien står för ca 80-90 procent av arealen, runt 100 000 -120 000 kvadratkilometer. Nyetableringarna ökar med ca 50 000 kvadratkilometer per år i Indonesien.

Råd till företag:

1. Bli medlem av RSPO, Roundtable on Sustainable Palm Oil
2. Börja köpa certifierad palmolja omedelbart
3. Gör ett åtagande att senast 2015 köpa 100 procent RSPO-certifierad palmolja 
4. Var öppen och transparent om användningen av palmolja
5. Börja spåra den certifierade palmoljan i leverantörskedjorna
6. Sprid kunskap om RSPO till andra företag och till dina kunder
7. Öka medvetenheten om RSPO och certifierad palmolja globalt

Råd till konsumenter:

Ställ krav på ansvarsfullt producerad palmolja – fråga i butiken och köp produkter från företag som använder certifierad palmolja.

Bakgrundsfakta om rapporten:

WWF-rapporten ”Palm Oil Buyers' Scorecard 2011” har rankat 132 företag i Europa, Australien och Japan. Den omfattar företag som är medlemmar i RSPO och icke medlemmar. 66 procent (87 av de 132 tillfrågade företagen) har gjort åtaganden att använda 100 procent RSPO-certifierad palmolja år 2015 eller tidigare. Många saknar dock system för att spåra palmoljan. Ofta råder brist på öppenhet om hur stora mängder palmolja som används. 

WWFs första rankning av företagens användning av palmolja kom 2009. RSPO-certifierad palmolja får inte komma från oljepalmsplantager som skadar djur- och växtlivet eller ökar utsläppen av växthusgaser.

__________________________________________________________________
Artikel, bild och film kommer från Världsnaturfonden WWFs hemsida (LÄNK)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
12/5/11, 8:46 AM
#1

Intressant. Det som gör mig mest förvånad är att det faktiskt är så mycket certifierad palmolja. Betyder det att det faktiskt är okej att köpa varor med palmolja om det kommer från de med grönt ljus?

Jag försöker att undvika varor med palmolja, men det är ju så väldigt svårt, särskilt när det är okej att kalla den för "vegetabilisk olja". Det vore väldigt skönt om man ibland slapp att tänka, fast med gott samvete.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Krumas
12/10/11, 1:58 AM
#2

Ett problem är att ingen konsument har hört talas om denna märkning o den redovisas inte på förpackningarna.

Jag har däremot köpt KRAV-märkt buljongtärning (för att slippa buljong med smakförstärkare) och de uppger att palmoljan i buljongtärningen är KRAV-certifierad men jag vet inte om de har hårdare krav för ekologisk produktion eller om det är RSPO-märkt som KRAV godkänner?

De konventionellt framställda produkterna där står inget alls om palmoljans miljöpåverkan.

Hanna Youvan
1/14/17, 8:49 AM
#3

Det är en fin film.

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Magi-cat
1/24/17, 8:07 AM
#4

Jag litar INTE på s.k. certifierad palmolja. Allra bäst att avstå helt.

Det verkar också finnas tveksamheter med den:

http://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja?gclid=CjwKEAiA8JbEBRCz2szzhqrx7H8SJAC6FjXXYwWBJVSKvCKFg_BpUKPtLm99g7UdbsIagueioyzW0BoCXSXw_wcB

Ekologisk palmolja verkar det finnas försvinnande litet utbud av. Bara 0,2 % är sådan och kommer från gamla jordbruksmarker i Sydamerika.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[QASIK]
10/22/19, 12:08 AM
#5

#4 Instämmer helt med dig.

Upp till toppen
Annons: