06. Återvinning/källsortering

'hon har fyra barn men slänger inga sopor'

2017-05-11 07:58 #0 av: Rhonda

Skulle bara tillägga något - man får inte kasta kuvert o fönsterkuvert i pappersåtervinningen. Det är pga limmet - o plasten. Min gubbe har jobbat på en återvinningsstation.

http://atervinningsbar.se/soppasen-brannbart/kuvert/

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hon-har-fyra-barn-men-sl%C3%A4nger-inga-sopor-hur-g%C3%A5r-det-ihop-3912879

Anmäl
2017-05-11 08:12 #1 av: tlover

Fast hon säger ju att hon inte är nere på zero än. Det är ju en rubrik som tv4 satt.

Ang kuvert så kan man komma undan mycket genom "ingen reklam tack" och att ta emot det mesta digitalt. Själv klipper jag oftast också inköpslistor av kuvert vilket gör att jag klipper bor limmet (som hamnar i brännbart) och då kan man återvinna själva listorna (och du behöver inte köpa inhandlingslistor).

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2017-05-11 08:21 #2 av: Rhonda

Jag gör likadant som du med kuverten. Digtala räkningar -japp. Inga reklam- japp

Tänk att förr brände upp folk allt skräp. Fick stoppa min gubbe o svärfär för 20 år sedan från att bränna upp däck.  Svärfar var inte glad men jag stod på mig.

Anmäl
2017-05-11 09:35 #3 av: Magi-cat

#2 Det fanns kanske inte mycket till återvinning eller sopstationer förr? Ingen miljölastbil...Men så kanske folk inte slängde så mycket heller?

Bränna däck är i alla händelser ingen bra idé...Tystad

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-05-12 11:21 #4 av: aneri

Jättebra att hon sprider detta. Själv gör jag också allt detta. Fast jag tar gärna emot gratispennor och lägger dem i en låda, vilket har blivit en stor samling nu (lite preppertanke).  Men ett problem är  att bo på landet eftersom jag måste skicka efter en hel del saker och varor över internet och det resulterar i förpackningar med massor av plast/bubbelplast.  Kvinnan bodde tydligen i Stockholm och där kan man ju få tag på allt praktiskt taget. På landet är alla butiker nedlagda och det kostar hundratals kronor att åka in till en stad och då är det trots allt billigare för både mig och miljön att skicka efter. 

Det förvånade mig att hon hade ett akvarium, eller såg jag helt fel, eftersom hon var så miljömedveten. Men hon hade ju barn så det kanske var därför. Om det nu var ett akvarium så var det kanske för lite vatten i det., tyckte jag. Men det kanske är barnen som sköter det.

Jag hoppas att många ungdomar följer och tar efter hennes sätt att leva. Glad

Anmäl
2017-05-12 23:29 #5 av: moondancer

#4 Akvarium? Förklara gärna vad som är fel med att ha det.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.