01. Allmänt om miljön

Bly från jakt förgiftar kungsörnar

2017-04-21 08:51 #0 av: Magi-cat

Bly sänker de mäktiga örnarna, de flyger lägre och långsammare!

Ett underskattat problem, säger forskare vid SLU.

Inälvor som lämnas kvar efter jakt innehåller bly från ammunition. Kungsörnarna äter resterna och får i sig bly på så sätt. Redan små mängder bly ger stora konsekvenser.
När örnarnas reaktionsförmåga försämras ökar dessutom kollisionsrisken med vindkraftverk, bilar och tåg.
En av de 46 studerade örnarna har t.o.m. dött av svält, vilket till stor del beror på bly i blodet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/bly-sanker-kungsornen

Jag kan inte på något sätt förstå att inte blyammunition för länge sedan är förbjudet! Detta är ju ingen ny och sensationell upptäckt utan det har diskuterats av och till under årens lopp! Varför är det fortfarande kvar?

Bort med bly från naturen! Tills dess kan jägarna plocka upp det bly de lämnar!

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2017-04-21 08:57 #1 av: Sommarek

Men jägare, vettu, de jagar bara för att de älskar naturen så.

Anmäl
2017-04-21 09:02 #2 av: Magi-cat

Jomenvisst...

Anmäl
2017-04-24 09:25 #3 av: Roslagen.

#1 Så det är jägarnas fel att det inte finns blyfri ammunition som är tillräckligt bra?

Varje gång ett vilt som blir påkört och som ska eftersökas förväntar jag mig att du eftersöker och avlivar den. Varför ska jag göra det när du tycks vara bättre på det?

Anmäl
2017-04-24 09:35 #4 av: Sommarek

#3 Vem ska annars stå till svars, tycker du? Är de tvungna att skjuta?

Varje gång ett vilt som blir påkört och som ska eftersökas förväntar jag mig att du eftersöker och avlivar den. Varför ska jag göra det när du tycks vara bättre på det?

Vad svamlar du om? Var säger jag det? Citera mig gärna.

Anmäl
2017-04-24 09:46 #5 av: Magi-cat

#3 Men snälla du, det har varit känt, mycket väl känt, i årtionden att bly i naturen är farligt och inte hör hemma där!

Att skylla på att det inte finns "bra" blyfri ammunition tror jag är nonsens.

Jägarna borde ta sitt ansvar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.