01. Allmänt om miljön

"Vi måste sluta flyga till Thailand!"

2016-09-28 15:30 #0 av: Magi-cat

En flygresa till Thailand släpper ut 2,5-3 ton koldioxid.

"För att rädda klimatet måste vi ändra vår livsstil, det räcker inte med tekniska innovationer. Politikerna måste också våga fatta svåra beslut som begränsar vår vardag. Det säger svensk miljödebattör på besök i Åbo."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/28/sluta-flyga-till-thailand-klimatforandringen-kraver-ansvar-av-var-och-en

Hur ska vi få ekvationen att gå ihop?

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-09-28 15:35 #1 av: Kyllan56

Jag håller helt och hållet med! Dessutom har jag ett argument till! Thailand är en militärdiktatur, som man inte ska sanktionera! Jag önskar människor också hade lite mer principer.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2016-12-11 00:22 #2 av: tarantass

#1: och Turkiet, ett annat alltid populärt resmål som alltid har varit i bästa fall politiskt suspekt och just nu (som ofta) är mycket värre, kan vi också passa på att spara litet koldioxid på.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-12-11 10:40 #3 av: Magi-cat

#1 Ja verkligen!!

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-12-20 12:47 #4 av: setfree

Ja ni har verkligen rätt. Problemet är att det är ganska många länder vi inte bör åka till. Marocko ockuperar Västsahara så Marocko går bort. Kina har inte fria val.

Om man inte ska flyga blir det svårt med alternativen. Åka tåg till Cypern är inte helt lätt. Om flygbränslen kan framställas av förnybara bränslen kanske det är lite mer försvarbart att flyga igen. Men frågan är svår.

Anmäl
2016-12-21 01:28 #5 av: Halvdansken

Och kanske sluta äta så mycket importerad mat? Speciellt frukter av olika slag, som transporteras över halva världen. Och ris som är en riktig miljöförstörare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-12-21 16:35 #6 av: moondancer

Man borde se till att sluta sälja matvaror från andra länder om vi redan producerar dom här. Speciellt när de inporterade varorna är betydligt billigare, t.ex. danskt griskött.

Anmäl
2016-12-22 11:49 #7 av: Halvdansken

#6. Tror jag inte går, EU skulle nog inte tillåta det.

Anmäl
2017-01-09 22:05 #8 av: Agafia

Finns det någon som köper Danskt eller Irländkt efter alla larm om sjukdomar osv?
Om jag köper kött så är det svenskt o lokalproducerat , jag lever på min sjukpension men prioriterar att äta så ren mat som möjligt med kort transport .

Anmäl
2017-01-10 06:12 #9 av: kamera0710

#5 Spanska tomater som fraktas med båt har ju dock mindre miljöpåverkan än inhemska tomater som odlas vintertid i uppvärmda växthus. Sedan håller jag med om att vi som grundprincip bör äta mat som produceras i landet. 

Anmäl
2017-02-21 12:15 #10 av: Eda

#4  Angående att resa miljövänligt.
Min man och jag åker mycket ofta tåg, vi har t.ex. åkt 5 gånger med tåg till Italien och ofta reser vi med tåg till Tyskland och Österrike. Övernattar gör vi i städer som vi är intresserade av på vägen. Från Stockholm brukar man hinna på en dag till Hamburg eller Berlin, ibland har vi övernattat i Köpenhamn. Vi brukar först kolla på vilka platser som har något intressant att se.

Sist vi reste till Wien stannade vi på nedresan först i Köpenhamn eftersom de hade en tillfällig Monetutställning vi ville se och vidare stannade vi i Köln två nätter för julmarknad och museer. – Så visst kan man åka tåg!

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-02-21 13:31 #11 av: Tant Grön

Jag tror att folk kommer att fortsätta flyga till Thailand och skylla på att folk äter importerad frukt. Galen

Anmäl
2017-02-21 20:07 #12 av: Halvdansken

Sist jag flög var på vår bröllopsresa 2000.  Vi var en sväng i Berlin för 10 år sen, med tåg. 
Vad är det som är så kul med Thailand?

Anmäl
2017-02-28 17:35 #13 av: [krasnajaluna]

Har aldrig under mina 18 år flugit utomlands, har varit i Norge, men med tåg. Alla semestrar har spenderats mest i någon stuga på landet. Och ja, från mitt perspektiv tycker jag att det är sjukt att människor tar för givet att det ska vara någon sorts rättighet att åka jorden runt för att de ''har råd''. Detta med långresor är något som bara funnits sedan kanske 60-talet och ökar hela tiden.  Såklart tycker väl alla att det är intressant med andra länder, men det är ju bara en liten del som får uppleva det, samtidigt som de smutsar ner din och min luft.  T o m Miljöpartiet har varit emot regleringar för flyg pga att unga ''måste få upptäcka världen'', mm visst de som har råd ja. (stod faktiskt i en artikel, hittar den dock inte, ska leta)

Helt ärligt skiter jag i miljön så länge det inte finns några lagar, det måste det finnas. Man kan inte lägga miljön på vanligt folks ansvar, alla andra frågor har politikerna hand om, men inte miljön. Vi måste bli mer småskaliga, upptäcka vårt eget land och närområde. En flygresa till Thailand släpper ut lika mycket avgaser som en bil gör på ett helt år, och då kan man tänka sig att dessa personer som åker till Thailand i genomsnitt har minst en bil som de använder utöver flygresorna. Hade jag varit politiker, hade flygregleringar, eller rent av förbud, inte varit ett dugg svårt att besluta om. (kanske vi ses i framtiden...) Det handlar om  vanor, man kan avvänja sig vid vad som helst.

Anmäl
2017-03-01 17:23 #14 av: Halvdansken

#13. Konstigt resonemang. Du skiter i miljön så länge det inte finns lagar? Skiter du i allt som det inte finns en lag mot? 
Sen finns det faktiskt massor med miljölagar, och det kommer hela tiden nya.

Skulle du vilja se ett totalt flygförbud, eller vad menar du med "Hade jag varit politiker, hade flygregleringar, eller rent av förbud, inte varit ett dugg svårt att besluta om. "? 

Anmäl
2017-03-02 00:17 #15 av: [krasnajaluna]

#13 Inte så konstigt alls, såklart vill jag ha en bra miljö, det är inte så att jag medvetet slänger saker i naturen osv (skulle inte ske). Men vad är det för vits att göra något aktivt när andra fortsätter överkonsumera, åka bil, flyg osv som jag faktiskt inte gör? Samt att det inte finns några regleringar för hur man får leva? Det finns ju några, men de räcker inte. Det ska inte finnas en liten klick rika/låtsasrika människor som tror att de ska äga världen och skita i alla andra. Så länge ingen stoppar dessa överkonsumerande livsnjutare tänker inte jag ta min tid och besvär att källsortera ett enda gram. Se t ex trängselskatt för bilar, en fast summa. De som har råd kan fortsätta åka utan bekymmer. Såhär är det typ överallt.

Ang flygförbud tycker jag absolut att man ska reglera ''nöjesresor'', det är ingen rättighet. De flesta i världen klarar sig utan dem (och har inte heller nån möjlighet), och så har det alltid varit. Det är bara vi som är uppväxta i denna tiden och den här delen av världen som ser det som en självklarhet och något man har rätt till. Man kan väl åka tåg om man vill se något annat? Vi når hela europa, och kanske mer, med tåg. Det är ju en resa i sig.

Anmäl
2017-03-02 09:59 #16 av: Halvdansken

#15. Ska man införa passagerarbåtar igen till USA och de andra länderna på andra sidan Atlanten? Och hur skulle man komma till exempelvis Australien?

Skulle det vara så att politiker och affärsmän skulle kunna resa (det är ju inga nöjesresor), men inga andra? 

Anmäl
2017-03-02 18:38 #17 av: tarantass

#13, #15: alla har vi våra rutiga och randiga sätt att få våra liv att gå runt, men jag kan tycka att man riktar ilskan åt fel håll när man struntar i miljön för att bättre beställda gör det. Visst har man större möjligheter att vara ojuste ju rikare man är, men harmen över det kunde man kanske använda bättre genom att verka för att de ska ta mer ansvar, till exempel i någon lämplig förening.

En annan sak är det om man inte har råd med vad ekologiska saker brukar kosta extra eller inte har tid och ork att vara så noga när jobb, barn och andra basbehov måste klaras av först.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2017-03-02 20:43 #18 av: Halvdansken

#15. 
"Så länge ingen stoppar dessa överkonsumerande livsnjutare tänker inte jag ta min tid och besvär att källsortera ett enda gram."
Hur vet du att rika människor överkonsumerar och struntar i miljön?  Och hur skulle man stoppa dem? Och stoppa dem för vad?  Vad vet du om dem?

Anmäl
2017-03-02 23:35 #19 av: lordgortor

Det allra bästa vore ett rejält fall för den svenska kronan. Dyrt att resa utomlands och mera av semester/resepengarna stannar i landet. Och det finns knappast någonting i Thailand, Turkiet eller var det vara månde som inte finns här.

Anmäl
2017-03-23 15:27 #20 av: Emo

Det går att åka tåg till Thailand. Det gjorde min son en gång. Transsibiriska järnvägen och enkelt tåg genom Kina, så visst går det. Inte vet jag om det var så miljövänligt, men det kan kanske någon här upplysa mig om. Skrattar En upplevelse var det nog.
Vad som är roligt med Thailand? Släkten - om en av parterna i ett äktenskap har massor av trevliga släktingar där.  Det tycker jag är ett gott skäl.

Medarbetare på Pärlpyssel och Pyssel
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo
, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.