01. Allmänt om miljön

ICA återkallar giftiga äpplen

2016-09-08 08:21 #0 av: Magi-cat

Gifthalten var 8 ggr den tillåtna och giftet, klorpyrifos, kan påverka centrala nervsystemet hos människor.

Nu stoppas försäljningen och produkten återkallas från butikerna.

Äpplena var importerade från Polen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/ica-aterkallar-giftiga-applen-1

De för höga halterna av giftet upptäcktes vid en stickprovskontroll som Livsmedelsverket utförde. Hur ofta görs sådana? Om det är sällan kan det finnas mycket giftiga äpplen till försäljning. Borde inte alla kontrolleras?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-09-08 08:37 #1 av: Annielle

Usch! Ledsen

Ja, eller hur?!? Hur ofta görs sådana kontroller ja?!? Läskigt hur mycket skit man kan få i sig utan att man vet om det och försöker göra sitt bästa för att undvika det.

Är ju så klart säkrare med ekologiskt, men är ju inte alltid man har råd om man lever med en begränsad ekonomi....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-09-08 08:52 #2 av: Maria

Men käre nån. Måste man verkligen importera äpplen nu i dessa äppletider då varenda äppleträd dignar av frukt.

/Maria

Anmäl
2016-09-08 14:46 #3 av: Annielle

Jag håller med, det är så himla sjukt att vi importerar när vi kan sälja våra egna svenska äpplen tills de går ur säsong, har läst om att det slängs bort flera ton av våra svenska äpplen för att folk hellre köper utländska äpplen, helt ofattbart och så extremt dumt och onödigt! Förskräckt 

Anmäl
2016-09-08 15:33 #4 av: Magi-cat

En orsak kan väl vara att det inte är så lätt för alla att få tag på äpplen, medan de som har mycket har mer än de behöver. Allt verkar mogna på en enda gång också...Pustar

Inte heller lär den lokala Ica-butiken köpa in ospecificerade närproducerade äpplen .

I Finland har det, efter vad jag förstår, blivit stor succé med "Reko-ringar" där folk kan köpa direkt av producenterna. Det verkar vara en bra idé.

"I början av juni utförde Gallup Elintarviketieto en kartläggning bland ca 2 700 konsumenter och deras köpvanor. Gallupen visade att 64% av de tillfrågade har, under de senaste 12 månaderna, köpt  livsmedel av producenter . Gallupens resultat visade att man köper mera av producenterna under sommar och torghandeln var det populäraste ställer för direkthandel."

http://ekonu.mailerlite.fi/m9v6f8/

Anmäl
2016-09-08 15:35 #5 av: Maria

Jag har sett att många ställer ut lådor med äpplen på trottoarer utanför sina hus härikring Göteborg där det står "Varsågod" Skrattar

Himla trevligt initiativ.

/Maria

Anmäl
2016-09-08 16:06 #6 av: Magi-cat

#5 Det är trevligt! Tummen upp

Anmäl
2016-09-08 17:52 #7 av: Annielle

Ja, väldigt bra initiativ, liknande har jag sett här I stockholm, brukar gå förbi ett koloniområde i närheten av där jag bor där de gör så också! Glad

Anmäl
2016-09-08 18:00 #8 av: Magi-cat

Tummen upp

Anmäl
2016-09-09 15:37 #9 av: Magi-cat

Ojdå, de utländska äpplena i affären behöver inte ens vara från årets skörd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3253&artikel=5643836

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.