01. Allmänt om miljön

Herpes mot karp i Australien

2016-05-05 09:57 #0 av: Huygens

Australien ägnar sej åt galenskap.

Myndigheterna ska släppa ut herpes i vattnet för att utrota karpen.

Anmäl
2016-05-09 14:57 #1 av: Magi-cat

"Karpen ska utrotas, som del av ett 90-miljonersprojekt som sjösattes 1 maj, och som kan involvera att man under 2018 släpper ut cyprinid herpesvirus i vattenvägarna, enligt CNN.

Om detta kan ha ytterligare effekter på ekosystemet har inte klargjorts." (min fetning)

Men har de inte lärt sig något av tidigare misstag???

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/australien-forklarar-krig-mot-karpen-vill-utrota-den-med-herpes

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-05-09 16:00 #2 av: Huygens

Ja, det är illa. Frågan är om dom kunde komma på någon annan plan? Kanske ta ett vattendrag i taget och fiska upp enbart karpen?

Anmäl
2016-06-21 14:05 #3 av: JonasDuregard

#1 Har du något annat förslag? Eller ska man bara ge upp och låta den inhemska faunan dö ut?

#2 "Kanske ta ett vattendrag i taget och fiska upp enbart karpen?"

Det är nog svårt och väldigt resurskrävande. Och osäkerheten om påverkan på ekosystemet i övrigt kvarstår. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2016-06-21 14:31 #4 av: Magi-cat

#3 Det är det jag undrar, finns det inga andra förslag än utrotning, vilket, igen, har stora återverkningar på ekosystemet.

Jag underströk ju också Om detta kan ha ytterligare effekter på ekosystemet har inte klargjorts."

Är det inte tid att söka bringa klarhet då, helst innan?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-06-21 14:41 #5 av: JonasDuregard

#4 Absolut klarhet får man nog aldrig, så att vänta på det är detsamma som att inte göra någonting. Givetvis ska man inte göra något helt oförutsägbart heller. Väl avvägda beslut ligger någonstans mellan de två extrempunkterna. Var den här åtgärden ligger på skalan har jag ingen aning om. 

"Det är det jag undrar, finns det inga andra förslag än utrotning, vilket, igen, har stora återverkningar på ekosystemet."

Vad skulle man annars göra menar du? Artificiellt kontrollera populationen för all framtid? Lite som att göra om sjön till världens största akvarium. Att de på naturlig väg skulle hitta någon slags jämvikt verkar osannolikt om man ser hur det gått hittills. 

Du skrev "Men har de inte lärt sig något av tidigare misstag???" då lät det som att du hade en väldigt bestämd åsikt om vad de borde göra, men i själva verket har du inte en aning. Eller?

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.