Annons:
Etikettklimat
Läst 1581 ggr
Yellow12
2015-05-31 15:27

Växthuseffekten

Hej! Har några frågor om växthuseffekten och hur den påverkar oss… 
Asså. ingen pratar om den! Ämnet kommer aldrig upp någonstans känns det som, och det är superallvarligt ju? Klimatet är kaos och det känns som ingen riktigt tar tag i det.. Vill hjälpa till men kan inte, är ingen politiker 🤦‍♂️

Annons:
tlover
2015-05-31 15:42
#1

Ingen vill ta tag i det för det kostar pengar nu (även om att inte göra nått kostar mer sen men det är nog långt bort att många som tjänar på att inte göra nått redan är död då).

Själv så gör jag det jag lan genom att förändra min livsstil tex gå mot att odla så mycket av min egen mat som möjligt, återanvända saker jag kan, inte handla i onödan osv.

Däremot så finns det mer akuta och farliga saker som händer i världen tex jordserosionen och utarmningen av våra jordar.

l'm back

VildaVittra
2015-05-31 16:29
#2

Om alla gjorde det dom kunde, så skulle vi komma långt.

Du kan till exempel ta cykeln eller gå till dina aktiviteter istället för att be dina föräldrar köra dig.
Du kan fiska nu i sommar och minska mängden köpt kött/fisk som ni äter.
Du kan plocka bär i skogen och fråga om du får plocka äpplen i villor där det ligger fallfrukt på gräsmattan, då minskar du mängden frukt ni köper som importerats till Sverige.
Du kan köpa begagnade kläder istället för nya.

Har ni en tomt så kan du som tlover skriver, odla mycket själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yellow12
2015-05-31 16:58
#3

#1 Vad är jordseosionen? Exakt. Alla vill tjäna pengar men inte ge.
#2 Tål inte att köpa begagnade tyvärr, men vi har en stor trädgård så vi försöker odla mycket i den 😉

tlover
2015-05-31 17:05
#4

#3 När man tar bort växtlighet (tex avverkar en skog eller plöjer ett nytt fält) så spolas matjorden bort vid regn, vind etc. Här märks det inte lika mycket eftersom vi i snitt har 60 cm matjord här men i tex tropikerna är matjordslagret i snitt ca 10cm så det kan regna bort i en regnstorm.

l'm back

Yellow12
2015-05-31 17:07
#5

#4 Aha! Googlade också. Tack

JonasDuregard
2015-06-05 16:44
#6

#2 "Om alla gjorde det dom kunde, så skulle vi komma långt."

Det är kanske inte det mest realistiska scenariot.

Annons:
VildaVittra
2015-06-05 17:28
#7

#6 Och du tycker att det är mer realistiskt med att folk gör det dom inte kan. Hmm, logiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonasDuregard
2015-06-05 20:43
#8

#7 Jag sa inte att jag kände till någon mer realistisk plan 🙂.

Att folk gör det de blir tillsagda kanske? (Tänker på lagstiftning och politiska beslut)

System som bygger på att alla tar ansvar för att värna om en gemensam resurs är väldigt sköra, dels eftersom det alltid finns några som inte är intresserade av att ta ett sådant ansvar och dels för att det i sin tur används som ursäkt av andra för att inte heller ta ansvar.

Regale
2015-06-08 01:21
#9

Civilkurage är alltid eftersträvansvärt.

🙂

JonasDuregard
2015-06-08 07:37
#10

#9 Civilkurage? Jag ser inte riktigt kopplingen.

Regale
2015-06-08 11:08
#11

Tja…

Jag tänker att, om man har civilkurage behöver man ingen som säger till en vad man ska/bör göra. Man gör det man bör göra opåverkad av vad andra säger till en vad man ska göra.

Det är möjligt att det finns, för ämnet, mer passande ord än just "civilkurage".

🙂

Upp till toppen
Annons: