Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1092 ggr
Sehvrin
2/27/15, 8:36 AM

Oekologisk ananas och farliga bekämpningsmedel

"Vid odling av oekologisk ananas används ofta en lång rad kemikalier som är förbjudna inom EU.Parakvat, Diazinon, Bromacil och Ametrun är bara några av de bekämpnings- och insektsmedel som sprutas på mark och plantor i samband med ananasodling. Samtliga preparat är förbjudna inom EU på grund av att de är giftiga för människor och miljö." Från Naturskyddsföreningen

Det här framkom i en rapport från Naturskyddsföreningen. Rapporten gäller de odlingar där vi tar vår konserverade ananas ifrån, men tidigare har man uppmärksammat odlingarna där den färska ananasen kommer ifrån.

Kommer den här rapporten påverka era ananasköp?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2/27/15, 8:39 AM
#1

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sveriges största matleverantörer ser nu över sitt sortiment efter att Naturskyddsföreningens släppt alarmerande rapporter om förhållandena på ananasplantager ...
  • Redigerat 5/8/23, 1:07 PM av Pyttelite
OlgaMaria
2/27/15, 9:04 AM
#2

Det är synd att det inte finns någon ekologisk konserverad ananas. Iaf har jag inte sett någon. Mina barn älskar nämligen konserverad ananas så jag känner att jag vill köpa det ibland, men såna här faktorer gör att det blir sällan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/27/15, 9:05 AM
#3

Men nu har jag hitta eko-konserver på nätet :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MårtenT
2/28/15, 10:20 AM
#4

Finns nu KRAV-ananas: http://www.krav.se/artikel/krav-markt-ananas-miljon men frågan är väl också hur stort fossilt avtryck man vill lämna. Kanske finns i många v fallen man får köpimpuls eller bra alternativ som me lokala äpplen som duger?

Pyttelite
5/8/23, 1:06 PM
#5

Frågor och svar om Ananas från naturskyddsföreningen:

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fragor-och-svar-om-ananas/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ananasen är tropisk och söt, men den kan vara en riktig miljöbov. Lär dig mer om hur ananasen odlas, och vad du kan göra för att slippa få en miljöbov i matkassen.
Pyttelite
5/8/23, 1:08 PM
#6

GRÖN GUIDE * Vi svenskar är nästan världsmästare på att äta bananer. Och nu gör allt fler exotiska frukter sitt intåg i butikerna. Fördelarna med att välja ekologiskt när det gäller bananer känner de flesta av oss till. Men hur är det med den söta ananasen?

Läs mer här:

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/tank-eko-fem-fragor-om-ananas/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GRÖN GUIDE * Vi svenskar är nästan världsmästare på att äta bananer. Och nu gör allt fler exotiska frukter sitt intåg i butikerna. Fördelarna med att välja ekologiskt när det gäller bananer känner de flesta av oss till. Men hur är det med den söta ananasen? 1. Finns det några miljöproblem med ananas? 
Annons:
Upp till toppen
Annons: