08. Miljönyheter

Oekologisk ananas och farliga bekämpningsmedel

2015-02-27 08:36 #0 av: Sehvrin

"Vid odling av oekologisk ananas används ofta en lång rad kemikalier som är förbjudna inom EU.Parakvat, Diazinon, Bromacil och Ametrun är bara några av de bekämpnings- och insektsmedel som sprutas på mark och plantor i samband med ananasodling. Samtliga preparat är förbjudna inom EU på grund av att de är giftiga för människor och miljö." Från Naturskyddsföreningen

Det här framkom i en rapport från Naturskyddsföreningen. Rapporten gäller de odlingar där vi tar vår konserverade ananas ifrån, men tidigare har man uppmärksammat odlingarna där den färska ananasen kommer ifrån.

Kommer den här rapporten påverka era ananasköp?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2015-02-27 08:39 #1 av: Sehvrin

Nu tänker livsmedelsföretag granska sina sortiment av ananas

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2015-02-27 09:04 #2 av: OlgaMaria

Det är synd att det inte finns någon ekologisk konserverad ananas. Iaf har jag inte sett någon. Mina barn älskar nämligen konserverad ananas så jag känner att jag vill köpa det ibland, men såna här faktorer gör att det blir sällan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-27 09:05 #3 av: OlgaMaria

Men nu har jag hitta eko-konserver på nätet :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-28 10:20 #4 av: MårtenT

Finns nu KRAV-ananas: http://www.krav.se/artikel/krav-markt-ananas-miljon men frågan är väl också hur stort fossilt avtryck man vill lämna. Kanske finns i många v fallen man får köpimpuls eller bra alternativ som me lokala äpplen som duger? 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.