08. Miljönyheter

Miljövänliga värmeljus på Clas Ohlson

2014-12-08 19:43 #0 av: Magi-cat

300 miljoner värmeljus gör vi av med per år!

Så bra att man nu kan köpa miljövänliga värmeljus på Clas Ohlson! De innehåller inget aluminium och är fria från palmolja och paraffin.

http://www.klimatsmart.se/nyheter/clas-ohlson-saljer-varldens-forsta-miljomarkta-varmeljus.html

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2014-12-08 19:47 #1 av: Mitralis

Det låter bra det Glad

Anmäl
2014-12-10 13:35 #2 av: JonasDuregard

De har också elektriska värmeljus: http://www.clasohlson.com/se/Batteridrivna-v%C3%A4rmeljus-3-pack/36-2547

Kan inte svära på om det är mer miljövänligt men de är i alla fall säkrare, speciellt om man har småbarn.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-12-10 13:54 #3 av: Magi-cat

Säkrare, absolut, och definitivt att föredra i närheten av barn (och djur!). Men batteriet...inte särskilt mycket miljövänligt kan jag tänka mig...

Anmäl
2014-12-10 14:07 #4 av: JonasDuregard

#3 Kanske det, men de håller längre och om de återvinns rätt är det inte helt enkelt att veta. Det skulle krävas en livscykelanalys som ligger lite utanför min kapacitet.

Sedan får var och en ta ställning till mysfaktorn Glad.

Anmäl
2014-12-10 14:35 #5 av: Magi-cat

Kunde man inte ha självdrivande ljus som laddar upp sig själva via ljuset?

Anmäl
2014-12-10 14:39 #6 av: JonasDuregard

#5 Jag utgår från att du skojar nu Glad. Som en praktisk USB self-charger annars: https://www.google.se/search?q=usb+self+charger&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=G02IVJn-OqnmywP8h4HQCA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=945

Anmäl
2014-12-10 14:49 #7 av: Magi-cat

Tummen upp

Anmäl
2016-09-07 09:14 #8 av: Sindri

Dags att pusha denna tråd nu när hösten närmar sig. Jag har tyvärr inte upptäckt dessa ljus förrän nyligen, men det gjorde mig oerhört glad.
Hittade mina Blomsterlandet, men de säljs på fler ställen. Om man googlar Reluminus så hittar man.
Har funderat under åren på varför man inte kan göra värmeljus på nåt bättre sätt. Stort tack till uppfinnarna!!

Anmäl
2016-09-08 11:21 #9 av: Rhonda

Jag läste nyss recensionerna på dessa på clas olsson. Ljusen fick båda positiva o negativa feedback.

Det är en mycket bra idé men som allt annat nytt kommer de att utvecklas längre fram. 

Anmäl
2016-10-04 13:18 #10 av: Elsa

Har sett att dom finns på Hemtex också :)

Anmäl
2016-10-06 13:37 #11 av: Huygens

Läs recensionerna på ljusen. Dom har för tunna vekar och slocknar innan allt stearin brunnit upp. Dessutom är kopparna i plast som spricker och det verkar inte så säkert ur brandsynpunkt. Formen på ljusen och placeringen av veke har variationer som är ofördelaktiga.

Idén är god, genomförandet mindre bra.

Anmäl
2016-10-06 13:46 #12 av: Elsa

Kopparna till de som finns på Hemtex är gjord i glas iallafall. :)

Anmäl
2016-10-06 15:52 #13 av: Sindri

#12 av: Elsa Va bra! Har bara sett i plast, men förstått att det finns även i glas.
Men frågan är om de ryms i små ljuslyktor avsedda för värmeljus?

#11 av: Huygens  Det var ju mindre bra. Har inte hunnit använda dem än, men skall snart testa. Är de dåliga lär de väl också försvinna ur handeln snart. Såvida inte tillverkaren tar till sig kritiken.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.