Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1133 ggr
Rumblebee
2014-10-16 17:32

Spelar det roll? Sända tillbaka post/paket

Jag har alltid hållt mig undan från att köpa kläder online. Anledningen är att jag är orolig över att det inte ska passa eller helt enkelt sitta obekvämt och att jag då måste skicka tillbaka det jag har beställt. Tänker som så att det blir onödigt faktande. Visst, det jag skickar tillbaka åker ju inte ensamt i en lastbil men den plats mina tillbaka skickade kläder tar, kanske skulle ha kunnat nyttjas av ett paket som inte kommer att bli tillbaka skickat. Visst det roligaste är ju att titta i en fysisk butik då man kan röra vid sakerna (är en sådan person som älskar att "titta med händerna" så att säga). Men på internet kan man ju hitta en hel del fint som inte finns i fysiska butiker som man kan besöka. Är det bara heldumt att tänka så eller finns det logik i det?

Annons:
Sehvrin
2014-10-18 09:47
#1

Ur miljöperspektiv tror jag inte det spelar nån roll om man köper via nätet eller i butik. När man handlar i butik behöver man ju ta sig till butiken och detta kanske man gör med bil. Och ibland händer det ju att man väljer att byta även om man köpt det i butik. Kläderna behöver ju transporteras från lager till butik också, så bara för att man köper i butiken så betyder det inte att kläderna inte transporteras. Sen vet jag inte riktigt hur logistikfirmorna packar sina bilar, men jag kan tänka mig att det är efter effektivaste rutt, så bilarna kanske inte är fullpackade ändå? Så tänker jag lite. Jag tror det är viktigare ur miljöperspektiv att begränsa sin konsumption snarare än var man köper saker ifrån.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Torahzen]
2014-10-18 10:38
#2

Jag håller med Sehvrin att det är viktigare att begränsa sin konsumtion. Sedan tror jag att många bilar går halvfulla för att det anses så viktigt med snabb leverans.

Jag gillar inte heller att köpa tex kläder via e-butiker, just för att jag inte kan se färger,känna tyget eller prova plagget så jag vet om passformen är bra för mig. Jag har iofs möjligheten att ta mig till affärer som säljer eko-kläder.  Har man inte det, kan det vara ett bra alternativ att köpa ekokläder i e-butik.

Magi-cat
2014-10-18 11:33
#3

Jag (som bor på landet) har handlat det jag behöver (för det mesta) på postorder. Enklast i alla avseenden. Förmodligen bättre än att åka bil till Stora Staden för att handla. Men så är min klädkonsumtion inte stor.

Undantaget är skor. Svårt att hitta rätt utan att prova.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rumblebee
2014-10-18 11:51
#4

Ja det är ju sant att varorna måste faktas till butiken. Dock tror jag att de frakterna är större och kanske mer lönsamt . Själv så har jag alltid tillräckligt nära så att jag kan promenera upp till stan. Så på så sätt känns det i mitt fall att det vore vänligare mot miljön att handla i fysisk butik. Men det stämmer nog det ni skriver. Att det inte blir så stor påverkan på miljön.

JonasDuregard
2014-10-20 09:01
#5

Forskning tyder på att det över lag är bäst att handla på nätet, men det finns undantag: http://www.greenlogistics.org/SiteResources/ee164c78-74d3-412f-bc2a-024ae2f7fc7e_FINAL%20REPORT%20Online-Conventional%20Comparison%20(Last%20Mile).pdf

Jag vet inte om de räknat med själva affärernas miljöpåverkan, vilket antagligen inte är försumbart i sammanhanget. 

Men sett över hela produkternas livscykel är det nog en så marginell skillnad att man i praktiken kan bortse från den.

maxiq
2014-10-20 10:01
#6

Jag håller med Sehvrin i #1 att det viktigaste är för alla att se över sitt konsumtionsmönster. Väldigt många köper kläder och skor som sedan bara används en gång… 😕


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Upp till toppen
Annons: