07. Biologisk mångfald

Brunnen skog kan bli ekopark

2014-08-12 22:15 #0 av: Sehvrin

Sveaskog, som äger en del av den skog som brunnit uppe i Västmanland planerar att göra en ekopark av sina 1500 hektar nedbrunna skog:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5935559

Skogsbränder är ovanliga i dagens Sverige och många arter som är beroende av skogsbränder är därför hotade. Den stora branden i Västmanland har förutom stor förödelse också skapat möjlighet för höga naturvärden. Jag tycker det är ett riktigt bra initiativ av Sveaskog, vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er besöka området när det blir möjligt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2014-08-13 17:45 #1 av: Magi-cat

Det låter som bra tänkt tycker jag...

Om jag skulle besöka den är ovisst, men huvudsaken att den besöks av den flora och fauna, som hör hemma där...Glad

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2014-08-15 09:51 #2 av: tlover

Undra om det är ett sätt för dom att slippa plantera Cool

edit: Bränd skog är väl inte alls ovanligt Funderar i alla fall härikring gör man hyggesbränningar varje år.

Flyttstängt i butiken

Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2014-08-15 12:20 #3 av: Sehvrin

#2 En hyggesbränning ger inte lika mycket substrat (brända träd) som en brand i stående skog, rimligtvis. Och så stora brandfält är ju mycket ovanliga och även hårt brunnen mark (Källa: http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2006/2006_32.pdf )

Jag skulle gärna besöka området om ett par år eller så för att se naturvärdena.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2014-09-30 10:14 #4 av: Taxelina1

Vad säger de andra skogsägarna om detta förslag.? Blir dom påverkade?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.