Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 720 ggr
Magi-cat
2014-06-11 21:38

Östersjön och politiken

Tre månader innan valet går Lena Ek, C, ut med ett uttalande att Sverige är ett föregångsland inom miljöpolitiken.

Det rimmar illa med hur det ser ut: Östersjön är allvarligt övergödd (av jordbrukspolitiken!), en sjättedel av havsbotten är helt död och läget blir allt värre…

Svenska jordbrukare använder mer handelsgödsel än genomsnittet inom OECD - sedan centern fått igenom ett krav på att skatten handelsgödsel skulle bort!

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article19039305.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
moondancer
2014-06-12 05:30
#1

ish!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2014-06-13 10:02
#2

Nu är det ju inte bara Centerns fel utan det är så här det fungerar när ekonomiska kortsiktiga intressen styr.

Men att komma med floskler helt utan grund när det är valår ökar inte ens förtroendekapital, att man vill (och kan) förbättra något…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
2014-06-14 08:59
#3

Usch. När ska politikerna lära sig att kortsiktighet inte lönar sig och att vår välfärd och ekonomi till stort är helt beroende av att naturen tillhandahåller gratis (!) ekosystemtjänster? Svaret på min fråga är nog tyvärr: "Inte förrän det är alldeles för sent".

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JonasDuregard
2014-06-15 02:23
#4

#3 Vad tycker du att de ska göra, konkret?

Magi-cat
2014-07-26 08:21
#5

Hela Östersjön betecknas nu som övergödd. Att vänta på att övergödningen ska minska genom politiska åtgärder tar för lång tid.

Professor i oceanografi Ander Stigebrandt vill därför att man satsar på en annan metod: syresättning av havsbottnen. På det sättet skulle Östersjön kunna restaureras inom bara tio år!

Det skulle kosta 2 miljarder Euro. Väl använda pengar och faktiskt billigt, menar Stigebrandt.

Men andra forskare håller inte med utan menar att det vore alldeles för riskabelt då man inte vet vilka andra effekter en så storskalig syresättning skulle få. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/25/svensk-professor-vill-fixa-ostersjon-pa-bara-tio-ar

Det är förstås svårt att säga vad en storskalig och plötslig syresättning skulle innebära. Men å andra sidan -  vilka andra alternativ har man?
Att sätta upp mål om minskning av det ena och det andra hjälper inte, det bara förhalar och inte mycket positivt händer. Ingen politiker vågar stå på sig och komma i luven på ekonomiska intressen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: