Annons:
Etikettklimat
Läst 2149 ggr
Halvdansken
2014-01-14 13:11

Koldioxid är livets gas!

"Den lilla höjning vi sett av luftens halt från 0,03 procent till 0,04 procent har varit gynnsam för mänskligheten. Öknarna har minskat, skördarna ökat och Jorden har blivit cirka 10 procent grönare. Någon annan inverkan på klimatet tycks den inte ha."

Läs artikeln här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Geru
2014-01-14 13:16
#1

Inte så konstigt egentligen, i och med att växter använder just specifikt den gasen för att växa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2014-01-14 13:22
#2

Och Al Gore hade inte sådär jätträtt om att Arktis skulle vara isfritt 2013… Artikel på engelska

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2014-01-14 13:34
#3

…och så har vi ju haven då, som sväljer den ökade koldioxidhalten i luften och hotar att förstöra hela ekosystemet….

http://miljo.ifokus.se/discussions/528330b7ce12c463d10008ad-haven-surnar-till?participating-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2014-01-14 13:49
#4

#3 Det med. Försurning är ju den primära anledningen till att korallreven dör.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2014-01-14 14:50
#5

#3. Men eftersom både temperaturer och co2 nivåer har varit betydligt mycket högre förr, hur kan då ekosystemet ha överlevt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2014-01-14 14:51
#6

#5 Det beror mycket på hur snabbt det går. Som framgår i tråden går det för snabbt nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Geru
2014-01-14 15:05
#7

#5 Det som #6 säger. Anpassning tar längre tid för vissa djur än för andra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JonasDuregard
2014-01-15 08:26
#8

#0 Vilken stollig artikel 🙂.

Magi-cat
2014-04-11 11:10
#9

Högsta koldioxidhalten i atmosfären på 800 000 år!

"According to Peter Gleick, a climatologist, “never in the history of the planet have humans altered the atmosphere as radically as we are doing so now.”

http://www.iflscience.com/environment/highest-carbon-dioxide-levels-800000-years#LZvccjjtZmyA5Azd.99

"

http://www.iflscience.com/environment/highest-carbon-dioxide-levels-800000-years


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
2014-04-13 13:49
#10

Man dör skrattande av koldioxidförgiftning.

Bogey
2014-05-12 14:47
#11

#10 Man blir inte förgiftad av koldioxid. Du andas ut koldioxid efter att din kropp har använt syret du andades in.

Det är koloxid (eller kolmonoxid som det också kallas) som man blir förgiftad av. Koloxid bildas när det är underskott av syre vid förbränning. Bl.a. därför man har katalysator på bilar för att få bort eller minska mängden koloxid och andra skadliga gaser från motorerna. T.ex. koloxiden omvandlas till koldioxid i katalysatorn.

Halvdansken
2014-05-12 16:50
#12

#8. Varför är det en stollig artikel? I akvariekretsar är det vanligt att man tillför koldioxid till vattnet för att växterna ska må bra. Det gör man även i drivhus. Så varför skulle det inte fungera globalt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2014-05-12 18:48
#13

Till exempel för det här:'

Torka i Australien och kallare Antarktis - och de kraftigaste vindarna i södra oceanen på 1000 år!

Förklaringen? Växthusgaser!

http://www.svt.se/nyheter/varlden/starkaste-vindarna-pa-1-000-ar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-05-12 20:13
#14

#12 Det var länge sen jag läste den så jag var tvungen att kika på den igen, och jag måste upprepa mig: Vilken stollig artikel!

Det är många olika saker som är stolliga. Hela artikeln är stollig i sammanfattning och i upplägg och nästan varje mening är stollig i sig själv.

Det här till exempel: "I luften finns nu 21 procent syre och 0,04 procent koldioxid. Den senare är den viktigare för livet: Utan syre dör djuren, men växterna överlever."

Stolligt.

De enda organismer som kan leva utan syre är anaerober.

Eller det här: "Inom biologin säger man att varje organism upprepar Jordens evolution i individens utveckling: Från encellig varelse till fisk till apa till människa."

Intressant kuriosa men helt orelaterad till artikelns ämne.

Men sedan är det hela grejen att blanda värdelös kuriosa som att kroppen behöver koldioxid med realpolitik om den globala uppvärmningen. Som att det vore något slags argument 🤔.

Och att slösa ett långt stycke på ett knasigt argument om att syre är farligt. Också stolligt.

"Det gör man även i drivhus. Så varför skulle det inte fungera globalt?"

För att jorden inte är ett växthus där vi har exakt kontroll över fuktighet och andra faktorer?

Magi-cat
2014-05-21 10:37
#15

Dåliga nyheter om Antarktis: Isen smälter allt snabbare…

http://www.iflscience.com/environment/antarctic-rate-ice-loss-double-previous-estimate


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AliennaII
2014-07-22 18:59
#17

En trevlig karta som illustrerar trådens ämne:

http://theresilientearth.com/?q=content/going-green-rising-co2

Halvdansken
2014-07-22 19:52
#18

Ja, det är ju inte en tillfällighet att man pumpar in Co2 i drivhus och växtakvarier.  Det är viktig gödning för växterna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2014-07-23 10:07
#19

#18 Ja just det…

Rätt gas på rätt plats i ett begränsat system man har kontroll över, men när man pumpar in koldioxid i jordens hela ekosystem blir det följder.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-23 10:08
#20

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
AliennaII
2014-07-23 17:40
#21

#20   "The oceans are going to be pretty comfortable to swim in for a few decades until they boil over and we all die."

Som motvikt till din postade domedagsprofet, länkar jag till ett tal från det vetenskapliga lägret: https://www.youtube.com/watch?v=QA22hWe1qhM

JonasDuregard
2014-07-23 17:57
#22

#21 Utan att ha tittat på filmen måste jag fråga: En pensionerad astronout? Man kunde tro att det vetenskapliga lägret skulle representeras av forskare på området annars…

Men jag antar att du medvetet valde någon från det lilla hörn av vetenskapen som tar ditt parti i frågor om klimatpåverkan.

AliennaII
2014-07-23 18:45
#23

#22,  Tjaa… Om du anser att budbäraren  är viktigare än budskapet, så är nog inte naturvetenskap någonting för dig. Inom naturvetenskap är data helt oavhängigt budbärare. Fakta är fakta, oavsett vem som uttalar dem.

Det 'lilla hörn' klippet härrör från, är _Heartland Institutet.  http://climateconference.heartland.org/_

JonasDuregard
2014-07-23 19:13
#24

#23 "Om du anser att budbäraren  är viktigare än budskapet, så är nog inte naturvetenskap någonting för dig."

Varför tror du att jag anser det?

"Inom naturvetenskap är data helt oavhängigt budbärare. Fakta är fakta, oavsett vem som uttalar dem."

Ja, och trams är trams.

Vad exakt menar du när du säger att Cunningham representerar det vetenskapliga lägret? 🤔

"Det 'lilla hörn' klippet härrör från, är Heartland Institutet. "

Som är någon slags liberal tankesmedja av tveksam karaktär. Är det tänkt att imponera?

AliennaII
2014-07-23 19:35
#25

#24  Varför tror du att jag anser det?

Därför att du endast fokuserar på budbärarna.  😃

Vad exakt menar du när du säger att Cunningham representerar det vetenskapliga lägret? Funderar

Det säger jag inte. Jag säger: "…ett tal från det vetenskapliga lägret." Det är ju bara att titta på klippet så ser du det. (Varför diskuterar man ett klipp man inte sett…?! För att budbäraren inte gillas?)"

Som är någon slags liberal tankesmedja av tveksam karaktär. Är det tänkt att imponera?

('Malign Budbärarfixering'…) Vad i hela friden spelar det för roll??! Man skulle nästan kunna tro, att du aldrig någonsin ens hört talas om Naturvetenskap.

Trams

JonasDuregard
2014-07-23 21:08
#26

#25 "Därför att du endast fokuserar på budbärarna."

Du missförstår mig.

"Det är ju bara att titta på klippet så ser du det."

Ser vad?

"Vad i hela friden spelar det för roll??!"

Det var ju det jag frågade dig 🙂.

Varför skrev du "Det 'lilla hörn' klippet härrör från, är Heartland Institutet"?

"Man skulle nästan kunna tro, att du aldrig någonsin ens hört talas om Naturvetenskap."

Det krävs nog att man läser det jag skrivit med en väldigt bestämd förutfattad mening för att tro det.

Det är roligt att du i ena stunden talar om vikten av att diskutera fakta istället för person, och i nästa häver du ur dig befängda kängor som den ovan 🤪.

Magi-cat
2014-07-24 14:29
#27

Haven blir varmare, försuras, havsvattennivån stiger, havets salthalt påverkas pga koldioxidutsläpp. Allt detta ger i sin tur följdverkningar. Förändringarna sker så snabbt att ekosystemet inte hinner anpassa sig.

En sida som förklarar på ett enkelt sätt:

http://www.havet.nu/?d=176


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-07-24 14:42
#28

Geologisk lagring av koldioxid?

http://www.regeringen.se/sb/d/18333/a/232069


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: