Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 3895 ggr
Magi-cat
2013-06-03 18:13

Tvättbjörn i Sverige?

Villaägarens mardröm, hävdar artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16838053.ab

Kan väl inte säga att jag drömmer några mardrömmar om tvättbjörnar precis…

Varför är det så illa med tvättbjörn?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[dynamitella]
2013-06-03 18:17
#1

Tydligen så ska de vara störiga små jäkelskap :) De äter upp all kattmat som står ute (wow), välter ut sopor, snor saker, tar sig in i folks hem och äter hundmaten och rester, tar över skjul, vindar och garage och gör dem obeboeliga (sanering behövs). De kan också bära sjukdomar och bitas.

Däremot håller jag med dig. Jag tycker att det vore trevligt med tvättbjörn ur ett rent estetiskt perspektiv. De är söta.

CaptainBunchie
2013-06-03 18:18
#2

De är som skator i soperna, fast värre. Och sen som det står i artikeln bor de på vindar och liknande.
De är dessutom väldigt aggressiva har jag för mig.

Men självklart överdriver aftonbladet lite också.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
2013-06-03 18:23
#3

Wikipedia:
"Förhållningssättet till tvättbjörnar i människans närhet varierar. Vissa uppskattar dessa djur och ger dem föda medan andra ogillar deras framfart i urbana miljöer.[79] Experter och myndigheter avråder ofta från att utfodra tvättbjörnar[80] men det finns också böcker med råd hur dessa djur kan matas.[81][82] Medan tömda fruktträd och genomrotade soptunnor vanligtvis ter sig ganska harmlöst är intrång och skadegöresle i hus och andra lokaler ett större problem.[34] Det tjänar nästan inget till att fånga eller döda enskilda djur. Bättre är att skydda sig och sitt hus i förväg, till exempel genom att avlägsna trädgrenar som finns i husets närhet eller genom galler i fönstren.[83]"

Tydligen bär även de europeiska tvättbjörnarna på mycket parasiter också.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Magi-cat
2013-06-03 18:25
#4

Tack för svar!

Hmm…känner mig inte jätteupprörd fortfarande…🙂

Här på gården regerar redan huliganskator. Äter kattmat, trackar katterna, rövar sopor etc….Blir inte tvättbjörnarna värre än så så…

De kanske inte är aggressiva om man inte retar upp dem…?

Och som sagt, är de söta….😊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-03 18:26
#5

#3 Ok, halvtama små busfrön alltså…

Nåja, vi får väl se….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CaptainBunchie
2013-06-03 18:43
#6

Oerhört söt och "oskyldig". Detta var nog en tam dock.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[dynamitella]
2013-06-03 18:53
#7

Haha! Underbart. Helt ärligt så hade jag gärna lagat väggen för ett sånt tryne.

CaptainBunchie
2013-06-03 19:14
#8

Sen har vi ju denna varianten.
En mycket arg mamma.

Många har dessa som husdjur tyvärr. De vilda djuren är inget att leka med. Långa vassa klor och tänder.
http://www.komonews.com/news/local/Lakewood-woman-survives-vicious-raccoon-attack-162002045.html?tab=video&c=y

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Bjornen
2013-06-08 10:05
#9

Här i byn har man fångat en tvättbjörn i en rävfälla för ett antal år sedan. Det skulle ha varit en rymmare från Furuvik som tagits sig drygt 8 mil hit.

Zabbio
2013-06-15 10:47
#10

Tycker att det är människans skyldighet att se till att det vi kallar vårt är skyddat/ointagligt för vilda djur :)

Fast det är jobigt, förlorade 5 kaninungar för ett par månader sedan innan jag till slut lyckades råttsäkra kaninkolonin tillräckligt. Men det är ju inte råttornas fel att kaninerna var lättillgängliga.

Blev spontant glad över rubriken ''tvättbjörn i sverige'' , fast får nog skaffa låsbara haspar om de hittar hit..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
2013-06-15 10:57
#11

Det är alltid ett gissel med "nya" arter. Vi kan omöjligt förutse vilka åverkningar de kan komma att ha i det befintliga ekosystemet. Det faktum att de är opportunister gör att de inte kommer att ha svårt att göra plats för sig, till bekostnad på vem då? Knappast bara oss.
Det faktum att det är olagligt att håla dem i Sverige som husdjur bör betyda att de som kommer ut i det vilda här är offer för "svart" import helt utan de gällande regler för vaccinering/karantän. Det är känt att tvättbjörnar förekommer som bärare av rabies. En dödlig parasitsjukdom som det inte finns något bot mot. Jag säger nej tack till tvättbjörnar i Sverige.

Cazzos
2013-07-06 19:47
#12

Det är en inhemsk art i Sverige och bör inte finnas här, tycker jag.

Har självklart inget personligt problem med tvättbjörnar men som #11 säger så kan de sprida sjukdomar.

Dessutom så är de ju allätare och har en smak för fågelägg 😉


Zabbio
2013-07-06 22:02
#13

"Det är en inhemsk art i Sverige och bör inte finnas här, tycker jag."

Blev det fel där  någonstans, #12? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Cazzos
2013-07-06 22:35
#14

#13 Haha, jag menar att om den kommit hit på något sätt så bör de individerna avlivas, just för att de är inhemska arter här i Sverige.. 😃


Zabbio
2013-07-07 00:19
#15

#14 Men inhemska arter är ju arter som ''alltid'' funnits och hör hemma här?

"som (naturligt och/eller sedan lång tid) hör till det egna landet

Arter som på naturlig väg etablerat sig i landet kallar man inhemska – andra kan kallas t.ex. förvildade eller införda."

http://sv.wiktionary.org/wiki/inhemsk

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cazzos
2013-07-07 14:09
#16

#15 Jaha, jag har fått uppfattningen att inhemsk betyder att en art, på naturlig eller med hjälp av människan, "invaderat" en annan miljö, där arten egentligen inte ska vara så att säga. 🙂


Zabbio
2013-07-07 22:54
#17

#16 Ah :) Men då är det uppklarat. Införd är nog ett bättre ord, eller ''inte inhemsk'' :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cazzos
2013-07-07 23:25
#18

#17 Haha ja 👍


NaturNörd
2014-02-20 11:06
#19

Hej! Jag skriver lite sent på det här inlägget men jag vill faktiskt lägga mig i och upplysa lite.

Tvättbjörnen är en så kallad invasiv art, vilket betyder att den inte tillhör i den inhemska naturen. Exempel av sådana arter i Sverige är signalkräftan, zebramusslan och amerikanska kammaneten som alla påverkar svenska naturen negativt och är starkt kopplade till försvinnandet av inhemska arter.

Precis som #11 poängterade så vet vi inte exakt hur tvättbjörnen skulle påverka den svenska naturen. Förutom att de bär på rabies och andra sjukdomar så är problemet att svenska djur har inte anpassats till att leva med tvättbjörnar. Till exempel: Tvättbjörnar äter gärna groddjur och fågelägg och ungar. De svenska arter av groddjur och fåglar vet inte hur de ska försvara sig mot tvättbjörnar för att de har aldrig utsatts för dem. Om vi får för många tvättbjörnar för fort så kan de lätt utrota många inhemska djurarter för att de inhemska arterna hinner inte anpassa sig. Tvättbjörnar hotar inte bara svenska arter genom direkt predation (äter dem) men också genom konkurrens, t.ex: tvättbjörnen skulle vara en stark konkurrent mot rödräv och utgör då ett hot för rödrävens överlevnad i Sverige.

Personligen så tycker jag att det där med att de välter sopor, äter katt- och hundmat och andra saker som direkt påverkar oss människor är inte ett stort problem eftersom vi är ju vana med rödräven som gör mycket likadana saker.

Jag tycker att det skulle kunna vara ett stort problem för naturen om vi fick tvättbjörnar i Sverige och vi borde göra allt vi kan för att undvika det.

Cazzos
2014-02-23 14:26
#20

#19 Invasiv var ordet jag menade tidigare! Tack 😃


Annons:
Upp till toppen
Annons: