Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1440 ggr
Sehvrin
2013-05-19 11:09

Hur påverkar man bäst?

Jag har mer eller mindre valt bort att äta fisk för att fiskeindustrin idag håller på att tömma haven. Men är egentligen bojkott av en vara det bästa sättet att påverka för en bättre miljö? Eller ska man satsa på att köpa ett bättre alternativ? I fallet med fisk gäller det till exempelt MSC- eller KRAV-märkt.

Hur resonerar ni?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-05-19 12:31
#1

Ja, en bojkott signalerar egentligen ingenting till de ekonomiska krafter som styr, utan just att välja hållbara alternativ. Jag har alltid köpt fisk från Buhres fisk i Grisslehamn, de får sin fisk ifrån den lokala fiskaren, så ingen massiv trålning som städar rent direkt, utan en liten båt som puttrar ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
2013-05-19 20:34
#2

Fiska själv.

Hur får du i dig nog med fleromättat fett?

Sehvrin
2013-05-19 20:43
#3

#2 Har inte tid eller lust att fiska själv och rent konsumentmässigt blir det ju samma som att undvika att köpa varan.

Den frågan är ganska OT i den här tråden, men svaret är att jag troligen inte får det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lilolizeit
2013-05-19 20:44
#4

#2 fleromättat fett finns tillexempel i rapsolja, linfrön, valnötter, sesamfrön och solrosolja osv.

Lätta saker att tillsätta till sin kost. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sukram
2013-05-26 00:08
#5

Finns mycket jag bojkottar eller åtminstone försöker fast ibland är det svårt att hitta alternativ. 

Problemet är väl att om jag eller några andra enstaka individer bojkottar så påverkar det inte industrin i stort om alla andra fortsätter köpa. Så jag tror på påverkansarbete mot företagen. Om de ändå säljer fisk så får de sälja miljövänligare fisk,

Zabbio
2013-06-15 10:51
#6

Köper hellre det bättre alternativet.

Jag föder ju upp kött själv vilket visserligen teoretiskt sett komer leda till en bojkott av gris och höna (om jag får som jag vill), men å andra sidan så när jag köper  kött kommer jag ha råd att köpa gräsbeteskött eller liknande istället och stötta den marknaden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
KimE
2013-06-15 18:40
#7

Det kött jag köpt i år (förutom korv och bacon) är en årsgris av vildsvin skjutet av en kompis.

[twtw]
2013-07-18 21:19
#8

Köttindustrin är den största orsaken till hur jorden har påverkats. Avgaser från när foder, djur och dylikt transporteras fram och tillbaka långa sträckor. I längden blir det väldigt mycket. Förutom att det påverkar miljön är det djuren som alltid behandlas som produkter, varor och slavar åt oss människor. Ta kons mjölk, hönans ägg, deras päls, skinn, delar av deras kropp till olika ändamål (oftast för att hamna på tallriken), tar deras liv.

Dessutom är djurhållningen inte bra. Många kan tro att om man köper ekologiskt eller svenskt kött gör en "bra gärning". Men djuren lever ändå i rädsla, skräck, för att efter en tid ska dö genom ett skott i huvudet eller bli upphängda upp och ner och åka in i en maskin som ger elektrisk stöt som ska ge en bedövning/ta död på djuret men en del överlever ändå och känner när dom blir av med huvudet, får kroppen eldad, blir avfjädrade eller hur det är.

Mitt råd till dig, sluta ät kött, animaliska produkter. Då gör du en tjänst för miljön inom din egen existens. Även bra att uppmuntra andra till det.

VildaVittra
2013-07-18 21:33
#9

#8 Jag kan inte påstå att mina djur lever i skräck när de somnar på mig, men jag kan ju ha fel. De kanske svimmar?

Sen är inte elstöten till för att döda djuret som du skriver, utan att bedöva det. Läs på lite om du ska skriva om sånt.

Nej, man ska äta kött, för att vi behöver djuren som landskapsvårdare, gödselproducenter och som näring (vet du tex att bröstmjölken hos veganer är för näringsfattig för att barnet ska må optimalt?). Enda grejen är att man ska välja kött från hållbara raser där vi kan producera fodret här i Sverige samt vars kost mest består av vall, som ex lantraskaniner. De är ekologiska, höns är också väldigt bra, även om de behöver spannmål till viss del.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
2013-07-19 10:13
#10

Betande kor eller får ser inte direkt rädda ut. Människan kommer alltid att forma sin omgivning oavsett vad vi hittar på.

Gasoline
2013-08-13 06:20
#11

Att ställa krav på sina produkter tror jag verkar bättre, det finns alltid de som väljer dessa produkter som du bojkottar och då märks ingen skillnad om man totalt slutar.

Upp till toppen
Annons: