Annons:
Etikettklimat
Läst 2893 ggr
veggie4every1
1/11/13, 8:26 PM

FN:s miljörapport, ska vi äta vegankost?

För att rädda världen från hunger, energibrist och de värsta effekterna av global uppvärmning måste en global omläggning av matvanorna till - mot en vegansk diet. Det skriver forskare i FN:s miljörapport.

Rapporten kan du läsa här:

http://www.unep.org/resourcepanel/Publications/PriorityProducts/tabid/56053/Default.aspx

Ett klipp värt att slösa 5 minuter på…

https://www.youtube.com/watch?v=tQlekfaPyaA&feature=player_embedded

Vad tycker du, ska vi ändra våra matvanor och äta en vegansk kost?

Alternativet "Det räcker med att köpa ekologiska livsmedel" ska fortsätta "och/ eller vilt kött".

Det blev tydligen för många ord på en rad.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
candieshk
1/11/13, 8:30 PM
#1

Jag är ju redan vegan av andra skäl så det fick bli ett ja. Tror dock inte att det skulle funka för 5 öre…

.

Sehvrin
1/13/13, 6:13 PM
#2

Jag anser att man kanske inte skulle behöva lägga om allas kost till vegansk, för det tror jag inte skulle funka. Däremot borde alla äta mer vegetariskt.

Att äta mer ekologiskt tror jag inte skulle hjälpa mot att minska utsläppen av växthusgaserna. Däremot finns det ju många andra fördelar med att äta ekologiskt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

veggie4every1
1/14/13, 12:00 AM
#3

#2 Med vegetariskt menar du väl då lakto/ovo vegetariskt?

Ca 65% av nötköttet består av slaktade mjölkkor.

Det kan också bli möjligt att det skulle behövas mer kor i produktion om alla blev laktovegetarianer då många köttätare troligen skulle kompensera köttet med mer mjölkprodukter.

Tänk också på att befolkningen ökar stadigt. Det kommer att krävas mer och mer mjölkkor i takt med befolkningsökningen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sehvrin
1/14/13, 7:36 PM
#4

#3 Laktoovovegetariskt till en början med. Men sen tycker jag också att mjölken borde bli dyrare, både för böndernas (och indirekt kornas skull) och konsumtionen som skulle troligen minska något. Fast jag tror snarare det blir äggkonsumtionen som skulle öka och för klimatets skull så får ju det inte lika stora konsekvenser.

Att äta vegetariskt utan ägg tycker i alla fall jag är svårt, till exempel är det svårt att göra bön-/linsbiffar som håller ihop utan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: